Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första kniven

Featured Replies

Publicerat

Hallå på er! :)

I brist på annat hade jag väll tänkt aktivera mig med att försöka göra en kniv nu såhär på vårkanten. Har inga direkta kunskaper sedan innan men man kan ju alltid pröva och misslyckas :)

Tips på vad man behöver för att komma igång?

Tänkte väll bl.a. Köpa en slöjdkniv på Jula ;)

Knivfixtur tillverkar jag själv..

Publicerat

Hallå på er! :)

I brist på annat hade jag väll tänkt aktivera mig med att försöka göra en kniv nu såhär på vårkanten. Har inga direkta kunskaper sedan innan men man kan ju alltid pröva och misslyckas :)

Tips på vad man behöver för att komma igång?

Tänkte väll bl.a. Köpa en slöjdkniv på Jula ;)

Knivfixtur tillverkar jag själv..

På vilken nivå du vill lägga dig är helt upp till dig själv. Min första gjorde jag vid arbetsbänken i farsans garage där jag hade tillgång till ett skruvstycke. Hade en batteridriven skruvdragare, en manuell figursåg från biltema eller nåt annat bra ställe, bågfil, ett par raspar, några filar och lite sandpapper och en gammal morakniv att tälja lite med det klarar man sig ganska långt med. Sen kommer du behöva någon form av syl, nålar och tråd för lädersömnad om du väljer att göra en läderslida.

Du klarar dig ganska långt med vanliga handverktyg som de allra flesta har hemma. Och om du sen blir biten av knivflugan så bygg upp din verktygsuppsättning efter just ditt behov. Kom ihåg att satsa hellre på lite färre men bra verktyg i stället för en massa oanvändbart skrot.

Publicerat

Fan jag har legat u dessa startgropar så många gånger men aldrig kommit nå värst mycket längre än så. Mitt tips (baserat på mitt enda försök och totala misslyckande) är att låna en bok om träslag/skaftmaterial och lär dig lite om vad som passar vart. Min "kniv" vart bra tills den användes första gången, då sprack träet längs med fibrerna :-P

Får du till det ska jag fan ta mig i kragen och försöka igen.

telefonskrivet

Publicerat

Krasst sett så skulle du kunna klara dig på en täljkniv som enda verktyg. Jag har gått hela vägen. Började med bandsåg, bandslip etc men landade efter ett 50-tal knivar i den åsikten att det roligaste sättet att tillverka en kniv på var att tälja fram den.

Vill du köra allra enklaste metoden så köper du ett rostfritt knivblad. Tar en 15 cm bit färsk björk, ca 4 cm i diameter. Bankar in tången i den. Lägger det hela i kutterspån i en öppen påse och låter det torka över sommaren. Till hösten när träet torkat och med lite tur inte spruckit så täljer du fram skaftet.

Men det blir ingen kniv som du vinner kniv-SM med...

Annars finns det massor med bra böcker på biblan. Jag gillar själv de gamla böckerna av Bergman, denna har jag haft stor nytta av:

knivar-pa-mitt-satt.jpg

Publicerat
  • Författare

Ska nog låna hem nån bok av Bo Bergman :)

Skaftämne & knivblad blir nog av billigare slag från nån internet sida...

Tänkte köpa en slöjdkniv från jula, vad för lim och sandpapperstorlekar funkar bra? :)

Publicerat

Ett tvåkomponents epoxi är bra. Se bara till att blanda ordentligt. (den riktigt coola och ursprungliga varianten är att köra harts och bränna fast tången, men det är inte så många som gör så nu när det finns epoxi)

Sandpapper, tja börja runt 60 och gå successivt mot det finaste du får tag på. Slipa med fibrerna!

Publicerat
  • Författare

Våtslippapper eller inte? Hittar inga fina sandpapper på jula eller biltema.. Vars kan man köpa? :)

Publicerat

På en färghandel eller en byggvaruhandel finns som regel bra sandpapper. Även Ö&B kan ha lite finare papper ibland.

Publicerat
  • Författare

På en färghandel eller en byggvaruhandel finns som regel bra sandpapper. Även Ö&B kan ha lite finare papper ibland.

Tack!

En sista inköpsfråga, vilket läder passar som mellanlägg? Eller är det saksamma?

Blir att beställa nå billigt skitblad och skolmasur så det inte svider så mycket när jag misslyckas ;)

Publicerat

Inte skitblad, gå på ett frosts eller något sånt för runt 100-200 kr så kommer du ha en kniv som går att använda. Karesuandobladen är också rätt bra till lågt pris.

Misslyckas? Är du relativt noggrann så kommer du göra en kniv som du har glädje av många år. Låt vara att den 10:e kniven du göra blir annorlunda mot den första så kommer den första att fylla en funktion ändå. Det är alltid något speciellt med den första, om det sen är älgen, elitseriematchen eller kyssen så nog minns man det :)

Publicerat

Jo gå över på våtslippapper sen.

Publicerat

Och till slut stålull 000, sen har man en målbild inför morgonens rakning...

Publicerat
  • Författare

Och till slut stålull 000, sen har man en målbild inför morgonens rakning...

Funkar 0000 lika bra? :)

Publicerat

Är ju finare, så funkar gör det.

Kan behöva lite mer gnid om man slarvat innan. Tänk på att trät skall vara blött så eventuella fibrer reser sig.

Mässingbolstret blir riktigt blankt med så fin ull.