Publicerat Mars 27, 201412 yr God kväll! Det har tagits beslut inom älglaget att det ska införskaffas en älgpulka av något slag för att vi lättare ska få ut villebråden ur skogen. Har ni några tips och råd att dela med er av angående detta och vilken/vilka modell/er är det som gäller? Canadapulkan känner man ju till men finns det några likvärdiga alternativ? Och då menar jag inte alternativ som gamla motorhuvar från Amazoner, annat hemmagjort pul osv. Hjälp mottages tacksamt! // Andreas
Publicerat Mars 28, 201412 yr http://www.markussonimport.se/sv/alaska-sled/alaska-sled-allround/ Vi har den här fast älgmodellen. Funkar bra.
Publicerat Mars 28, 201412 yr http://www.blocket.se/goteborg/Pulka___till_allt_45352500.htm?ca=11&w=3
Publicerat Mars 29, 201412 yr God kväll! Det har tagits beslut inom älglaget att det ska införskaffas en älgpulka av något slag för att vi lättare ska få ut villebråden ur skogen. Har ni några tips och råd att dela med er av angående detta och vilken/vilka modell/er är det som gäller? Canadapulkan känner man ju till men finns det några likvärdiga alternativ? Och då menar jag inte alternativ som gamla motorhuvar från Amazoner, annat hemmagjort pul osv. Hjälp mottages tacksamt! // Andreas Glasmästaren i Jokkmokk har väl vad jag tycker bästa pulkan, en genomtänkt sak som går bra genom skogen. 0971-102 69
Publicerat Mars 29, 201412 yr Glasmästaren i Jokkmokk har väl vad jag tycker bästa pulkan, en genomtänkt sak som går bra genom skogen. 0971-102 69 Finns det någon bild på den?
Publicerat Mars 29, 201412 yr Finns det någon bild på den? Hittar ingen där jag sitter nu (jobbet) vare sig på min dator eller nätet, går av skiftet på måndag och då ska jag leta fram en.
Publicerat Mars 29, 201412 yr Hittar ingen där jag sitter nu (jobbet) vare sig på min dator eller nätet, går av skiftet på måndag och då ska jag leta fram en. Ok! Jag sökte idag på morgonen om det fanns någon på glasmästaren men det gjorde det inte. Har du något namn på den?
Publicerat Mars 31, 201412 yr Författare Varför ser man inte sina egna svar? Kan nån av er se mina senaste svar?
Publicerat April 1, 201412 yr Författare Scheize!!! Men modellen Gunnebrink länkade till var klart intressant! Är det någon lokal handlare i ditt hemområde? Dock var den ett par tusen dyrare än Canadapulkan...men prisskillnaden kanske är motiverad? Tackar Isjonsson för bra info om Canadapulkan också Angående modellen från Glasmästaren i Jokkmokk skulle det vara bra om man kunde få fatt i några bilder så man kan bilda sig en uppfattning om utseende, storlek osv. men det verkar svårfunnet...hittar inget jag heller när jag googlar tyvärr!
Publicerat April 2, 201412 yr Scheize!!! Men modellen Gunnebrink länkade till var klart intressant! Är det någon lokal handlare i ditt hemområde? Dock var den ett par tusen dyrare än Canadapulkan...men prisskillnaden kanske är motiverad? Tackar Isjonsson för bra info om Canadapulkan också Angående modellen från Glasmästaren i Jokkmokk skulle det vara bra om man kunde få fatt i några bilder så man kan bilda sig en uppfattning om utseende, storlek osv. men det verkar svårfunnet...hittar inget jag heller när jag googlar tyvärr! Varsågod! Prova med att ringa o se om han kan maila över foton till dig. http://www.hitta.se/jokkmokks+glasm%C3%A4steri/jokkmokk/LzTWP-444v
Publicerat April 2, 201412 yr Den canada pulkan har vi införskaffat och gjort ett eget drag till för att koppla till fyrhjulingen . Den glider mycket lätt och formar sig efter underlaget så den bryter inte fast. Känns väldigt mjuk i materialet så man kanske inte ska köra där det är mycket sten och inte heller efter ren grusväg,men på myrmark och i skogen känns den väldigt bra efter 1säsong i skogen
Publicerat April 2, 201412 yr Den canada pulkan har vi införskaffat och gjort ett eget drag till för att koppla till fyrhjulingen . Den glider mycket lätt och formar sig efter underlaget så den bryter inte fast. Känns väldigt mjuk i materialet så man kanske inte ska köra där det är mycket sten och inte heller efter ren grusväg,men på myrmark och i skogen känns den väldigt bra efter 1säsong i skogen Ok! Den är nog inte gjort att köra efter en grusväg heller. Det kommer inte ta lång tid förrän man har nött hål i plasten.
Publicerat April 2, 201412 yr Vet att flera har monterat 15-20 mm tjocka plast remsor under,dragna med vagnsbult igenom pulkan för att ej nöta hål i pulkan om den dras på vägar & i stenig terräng.Funkar fint.
Publicerat April 2, 201412 yr Är du intresserad av Alaskasled så ring dem, de har återförsäljare lite runt om, iaf i norra Sverige. Huruvida prisskillnaden är motiverad får var och en avgöra, pulkan är bra och fungerar fint både på vinter- och sommarföre. I mina ögon känns det stabilare än Canadapulkan och mer lämpad att dras efter hjuling. Åtminstone innan man modifierat ett drag på Canadapulkan.
Publicerat April 2, 201412 yr Författare Bra idé, Isjonnson! Nää, nån längre körning efter grusväg med grejerna blir det inte! De äldre herrarna i laget berättade om ödet för den förra pulkan, en hemmagjord sak. Den höll inte för en 2km lång färd längs grusvägen. Var i stort sett bara älgen kvar när dom kom fram till slakteriet...Så vi ska inte göra om samma misstag igen Men om man använder skallen samtidigt som Canadapulkan så verkar den klart intressant! En fördel är också att det finns återförsäljare i närområdet. Ditt tips verkar inte heller så dumt, stefan Gunnebrink: Alaskasled är väldigt intressant med det är tyvärr inte jag själv som ska bestämma vilken modell som ska inhandlas utan jag ska bara lägga fram modell- och prisförslag. Skulle kunna tänka mig att om jag rekommenderar både Canadapulkan och Alaskasled för de bestämmande i älgkommitén föredrar nog de flesta Canadapulkan pga. priset, då saker helst inte ska kosta någonting! Det är bättre att lägga pengarna på hög på ett konto och glömma bort dem, istället för att använda dem för att ordna saker som förbättrar och underlättar den gemensamma jakten...märklig ideologi! Vi har även ett par "Uppfinnar-Jocke" i laget så att ev. tillverka en draganordning till dragkulan på hjulingarna ska inte vara ett alltför stort problem
Publicerat April 3, 201412 yr Bra idé, Isjonnson! Nää, nån längre körning efter grusväg med grejerna blir det inte! De äldre herrarna i laget berättade om ödet för den förra pulkan, en hemmagjord sak. Den höll inte för en 2km lång färd längs grusvägen. Var i stort sett bara älgen kvar när dom kom fram till slakteriet...Så vi ska inte göra om samma misstag igen Men om man använder skallen samtidigt som Canadapulkan så verkar den klart intressant! En fördel är också att det finns återförsäljare i närområdet. Ditt tips verkar inte heller så dumt, stefan Gunnebrink: Alaskasled är väldigt intressant med det är tyvärr inte jag själv som ska bestämma vilken modell som ska inhandlas utan jag ska bara lägga fram modell- och prisförslag. Skulle kunna tänka mig att om jag rekommenderar både Canadapulkan och Alaskasled för de bestämmande i älgkommitén föredrar nog de flesta Canadapulkan pga. priset, då saker helst inte ska kosta någonting! Det är bättre att lägga pengarna på hög på ett konto och glömma bort dem, istället för att använda dem för att ordna saker som förbättrar och underlättar den gemensamma jakten...märklig ideologi! Vi har även ett par "Uppfinnar-Jocke" i laget så att ev. tillverka en draganordning till dragkulan på hjulingarna ska inte vara ett alltför stort problem Tack! Konstigt att man ska behöva tänka åt folk också. Att dom inte kommer på en sådan enkel sak som att ringa o kolla upp det själv.
Publicerat April 3, 201412 yr Författare Jadu, Isjonsson! Det är tur att du finns där när det behövs för oss ovetande. När vi står där med våra små händer och har svårt för att fatta...så räcker du oss en stadig och hjälpande hand :-P ;-)