Publicerat Mars 28, 201412 yr Detta är en populär post. Jakten var något intressant, spännande och framför allt kul precis när jag började. Alla dessa tre saker finns fortfarande kvar men det finns en baksida av jakten som med allt annat. Eller kanske inte en baksida utan snarare en mörk sida. Visst skall det vara socialt, trevligt och en upplevelse? Inte en massa tjat om pengar och lovord om mark med mycket vilt på som kanske är tom. Tissel och tassel i jaktlag om varandra, dess hundar eller olika bössor. Jag upplever jakten som trevlig innan avundsjuka och pengar kommer in i bilden. Jagar vi för att det är kul eller för att vi har råd? Skall någon annan poängtera om du har en dyr eller billig bössa? Någon kanske minns mitt inlägg där jag sågade billiga halvautomater som handlare påstår laddar om 24 grammare perfekt, det inlägget ångrar jag inte. Dessutom vet jag att dem bössorna finns men tyvärr bara ett fåtal.Jakten är en för vissa helt självklar, dem har det i blodet. För andra växer det som ett intresse, och man har kanske i det i grunden via familj, vänner etc. Men vad är jakt egentligen? Är det klassiska älgpasset med gubbarna i grannbyn? Eller är det när man skjutit 722 utsatta änder på godsjakt? Någonstans där spelar det ingen roll, det är upp till var och en. Jag har trillat runt i olika jaktlag, p.g.a. osämja och tissel och tassel. Varför har jag dragit mig undan? Jo jag vill inte sitta i en ring som ett gnällbälte och hacka på varandra när någon går iväg och grillar korv, jag vill istället skjuta ett rådjur.Det känns som jakten tills stor del är relativt lik ridsporten, visst det låter sjukt. Men på samma sätt som folk sågar andras hästar, och ofta i ren avundsjuka.. Har jag också hört folk såga den andras kikarsikten, vapen och val av ammo. Hur ointressant är det inte? Jag blir förbannad när återförsäljare marknadsför en produkt som inte håller måttet, men inte om du har en gammal bössa utan fin gravyr.Ska vi ha tillgång till mark för att vårda viltet? Eller för att vi kan betala mest? Dem som arrenderar ut mark ser självklart oftast enbart till pengarna, sköts jakten därefter någorlunda så låter man det löpa på. Vi människor fungerar ju på det sättet att pengar tilltalar oss, även mig. Men kanske borde man fokusera på hur jakten sköts istället? Givetvis finns det dem personerna som inte ens är intresserade av att veta. Låter jag bitter? Ja det är jag kanske också, delvis. Jag vill bara få upp ögonen på vissa som kanske inte vet bättre. Det finns garanterat någon som läser detta inlägg som jagar på en hårt jagad mark till ett högt pris, är det jakt? Eller bara ett överpris för att få ta ut bössan i skogen? Är det värt det? Vem är vinnaren i längden? ingen borde jaga på den marken.Sen vill jag tala till er äldre jägare som IBLAND ser sig själva som mycket överlägsna och duktiga. Jag tvivlar inte på er erfarenhet, men istället för att köra härskartekniker och sätta ungdomar "på plats" så borde ni ge dem en chans och visa sin vilja att bli bättre och ge dem en kick istället för att trycka ner dem. Nu talar jag givetvis inte om alla äldre jägare, men det finns äldre som klappar oss i 20 års åldern på huvudet skall"berätta hur det går till".Att det fortfarande finns jägare under 2014 som sågar kvinnor under jakt är också helt galet. "Hon träffar inget, det är en tjej". Jag har jagat med tjejer som skjuter gudomligt, dem rör sig oftast mycket smidigare och snabbare än många andra också men ändå är dem inte värda att kallas jägare.Äntligen har jag hittat ett jaktlag där inget av detta förekommer, men helt galet hur mycket jakten knyts till pengar och skitsnack egentligen. I alla fall där jag har hamnar vid olika tidpunkter, det kan givetvis vara en slump. Men med marker utspridda på stora områden runt om i landet så känns det inte så lokalt. Sist men inte minst vill jag också be folk ta reda på fakta innan dem sprider "kunskap" på forum liknande dessa, jag har vid flertal tillfällen läst om riktigt vrider information kring kaliber, kikarsikten, skott placering osv som inte bådar gott för någon. Med andra ord, ta vad folk säger med en nypa salt, i alla fall till viss del.Tack för mig, Robla.
Publicerat Mars 28, 201412 yr Detta är en populär post. Du verkar haft otur med männskor du, hoppas ditt nya gäng lirar. Sedan detta med pengar och jakt blir du förmodligen mer drabbad av där du bor på Sveriges framsida med relativt mkt folk och nära The Danish, än vad vi som bor på vischan på riktigt blir. Här har den som är intresserad råd att jaga..ännu.
Publicerat Mars 28, 201412 yr Författare Du verkar haft otur med männskor du, hoppas ditt nya gäng lirar. Sedan detta med pengar och jakt blir du förmodligen mer drabbad av där du bor på Sveriges framsida med relativt mkt folk och nära The Danish, än vad vi som bor på vischan på riktigt blir. Här har den som är intresserad råd att jaga..ännu. Har tyvärr bara haft dålig erfarenhet när det gäller jakt tillsammans med danskar, har inte varit många tillfällen men ett tiototal och det har varit alkohol i bilden varje gång. Sågar inte danskarna såsom att alla dricker under jakt, men än så länge har det tyvärr varit så. Har brutit pga detta vid 3 tillfällen, då var det öl på lunchen och inte en 33cl om man säger så... Priserna kommer gå upp, absolut är det så.
Publicerat Mars 29, 201412 yr Känner tyvärr igen mycket av det du skriver om skitsnack och avundsjuka. Jag rör mig i rätt mycket jaktlag och det finns lag bestående av riktigt vidriga människor och det finns lag med riktigt trevliga personer och allt däremellan. Jag har lämnat två lag pga konflikter som uppkom pga avundsjuka. Är jag i skogen med mitt jaktlag så är jag det för att ha kul och trevligt, om folk sabbar det så skiter jag i dom, nu har jag rätt bra kontaktnät häromkring så har inga problem att hitta jaktmark vilket kanske spelar in att jag ganska lättvindigt kan lämna ett lag om det finns massa tjafs.
Publicerat Mars 29, 201412 yr Hejsan, Jag tror du hamnat lite fel kanske och haft lite otur i jaktlag mm. Jag träffar ofta på folk som har en auktoritär stil i jakten lik den du beskriver men jag träffar lika ofta de som är extremt rätt på det. ofta har jag märkt att det är dessa sitter lugnt och hörs inte lika mycket men det är dessa personer som egentligen bestämmer. Jag har mycket bra jaktledare i mina lag. det är en förutsättning för att det skall funka. tråkig attityd beror mycket på omständligheter likt de du beskriver men jag vill ändå belysa att man kan ha två intressen för viltvården, det är både för utrustningen och för själva jakten. Danskar vill ofta ha most bang for the buck, men det finns en hel del riktigt sköna danskar också som verkligen kan både skjuta och bedöma lägena i jakten. därtill har de ofta godare mat med sig att bjuda på. Om jag ska lägga handen på hjärtat så är det bara de riktiga bottennappen och de riktigt trevliga stunderna jag minns. första älgen, vissa korvgrillningsstunder, vissa underbara hundar och därtill hagelplockning i händer och i bukskinnet. det är ups and downs helt enkelt men jag kan ge rådet att söka jaktlag där dina vänner trivs, då är risken stor att du också kommer trivas eller hur. Ekonomin, jag man får vad man betalar för. man betalar även för att de som är näriga inte ska ha råd att delta, iaf jag. Kalle
Publicerat Mars 29, 201412 yr Jag har mestadels jagat med forumfolk och deras vänner men kan inte alls känna igen mig. För mig har upplevelsen hittills varit tvärtom, dock har jag inget jaktlag att jaga med. telefonskrivet
Publicerat Mars 29, 201412 yr Jag har varit lyckligt förskonad från besvärliga jaktkamrater, dock finns det en "företeelse" som jag retar upp mig på..... Alla dessa lagar och förordningar samt personers tolkningar av dessa. Vi har på jobbet ett par "Bror Duktig" som dissekerar varje jaktlag/förordning, dessutom är allt som polis, RPS, Doris, NVV säger jättebra och detsamma som lag. Nu är jag både jakt- och vapenliberal, jag är alldeles övertygad om att man kan hålla jaktetiken högt utan att lagstifta så förb-at. Detta gäller även vapensidan där t.ex.Doris hyss drabbar fel kategori människor - de laglydiga istället för buset. Raggarö
Publicerat Mars 29, 201412 yr Här i laget så är det inte avundsjuka direkt utan att vissa i laget hela tiden utnyttjar det förtroende som finns i jaktlaget Varför hjälpa till när man kan låta andra göra det är ett av bud orden Vi har 2 st jaktledare som är totallt ointresserade annat än om det är nåt dom kan nyttja,, Ett Exempel är i höst när en sjutkåt pass-skytt skjuter en ko på 150 kg o försöker hävda att det är kalv I det läget har vi en överskjutning på vuxna o ska anmälas till äsot så vi har en mindre vuxen nästkommande år- Vad händer? jo jaktledaren som står på tur på en kalv tar hela älgen o säger att den ska räknas som kalv!,, I höst då vi låg efter med kalvarna så gick jag ut på kvällarna o postade sköt 3 kalvar på det viset- Hämtade o flådde o hängde upp kalvarna ,, var lite jobb men jag hade den roligaste jakten jag haft på- Flera år ,, Nu brukar jag gästjaga i bland där det finns bra jaktledare o bra jägare i jaktlaget där allt är uppstyrt på ett bra sätt Så söker man sig till ett jaktlag se till o kolla vad det är för folk o hur det fungerar i jaktlaget!
Publicerat Mars 29, 201412 yr Har haft riktigt tur då jag har ett bra jaktlag att jaga med. Behöver inte betala mer än 2000 kr per år för att jaga älg och annat småvillt. Jagar som sagt även på statensmark ovan odlingsgränsen några gånger per år.
Publicerat Mars 29, 201412 yr Visst är det beklagligt att jakt har gått och blivit märkvärdigt på vissa ställen. Det kan vara rena modevisningen på kläder och gevär med tillbehör. Jakt är människans äldsta tillvägagångsätt för att skaffa mat och kläder. Märkvärdigare än så är det inte. Skönt att du har hittat "hem" till ett jaktlag som passar dig
Publicerat Mars 29, 201412 yr Jo det är en trist sak att pengar och värden är inblandade i jakten. Men helt oundvikligt iom att vi sätter en prislapp på allting. Pengar är ju en grogrund till avundsjuka och tvister, men det gäller att kunna hantera även den sidan. Snack och tvister/osämja är eg helt omöjligt att undvika, när en grupp människor går samman för att göra något gemensamt. Har man bara en aning skillnad i ambitionsnivå hos de som är med, så blir det tvister. Men i ett bra gäng så hittar man vägar för att hantera dessa problem. Tex om någon i laget inte har tid/lust/ork att deltaga i viltvårdarbeten, bygga pass osv. Då kanske den helt enkelt får bidra mer ekonomiskt, än de som kan ställa upp fysiskt och göra de sysslor som måste till för att jakten ska fungera. Har man bra och tydliga stadgar och regler i jaktlaget, så är det ett mycket bra sätt att hålla ihop det hela. Sen måste ALLA i tex ett jaktlag, respektera lagar och regler. I annat fall blir det anarki. Vissa gillar inte "den" regeln, så dom skiter i den och gör som dom själva tycker. Någon annan ogillar en annan regel och gör på sitt sätt. Då har vi helt plötsligt en hel hoper med folk som gör som dom vill utan hänsyn till andra.
Publicerat Mars 29, 201412 yr Vad gäller vapen, optik ammo, kalibrar osv. Om det helt opartiskt fanns ett alt som kan bevisas med fakta är det optimala, så skulle det bara finnas typ 2 olika vapen/kalibrar/optik. En dyr och optimalt fungerande. En billigare och inte helt optimal men fungerande. Men nu är mycket baserat på tycke/smak och individuella förutsättningar. Därför finns det mycket valmöjligheter. Det ena är inte mer rätt än det andra. Det hänger på de förutsättningar som ligger till grund. Där av alla tyckanden osv i trådar.
Publicerat Mars 29, 201412 yr Detta är en populär post. Jag har via åldern lärt mig att ödmjukhet, och ryggrad vandrar hand i hand om man ska ha bra jaktkamrater. Sen handlar mkt om tro på vad man håller på med. Jag trivs med dom jag jagar med idag. Men jag har åxå bytt lag.. För att få vettigare/trevligare jakter.