Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rengörning automater

Featured Replies

Publicerat

Det debatteras ju då och då om vilket omladdningssystem som är vettigast mellan rekyl och gas. Ofta är det väl 2 läger dvs berettas gas mot benellis rekyl. Om vi bortser från övriga skillnader så används ofta rengöring som ett argument för rekylomladdning. Jag har själv en beretta xplor, dvs gas, men har helt enkelt aldrig upplevt något problem pga för lite vapenvård och därför är jag lite nyfiken om hur ni andra har det.

Jag är verkligen ingen person som gillar att skruva isär och rengöra vapen. Jag skjuter kanske 2000 skott om året med auton och förutom att torka av åtkomliga delar och dra pipan ren så rengör jag nog grundligt bara en gång om året. Trots det har jag aldrig haft något problem varken med denna eller min förra beretta urika. Att rekyl är renare än gas är klart men jag får ibland för mig att ryktet att gasomladdare skitar ner massa och kräver mycket rengörning liksom har hängt kvar från förr, och att skillnaden på dagens vapen är mindre än många tror. Vad tror ni?

Publicerat

Jag har en gammal old school automat som det skjuts runt 500 jaktsmällar med varje år,allt från premiumpuppor till riktiga sunkskott.

Gör rent en gång om året och visst är det skitigt då men funkar gör den.

Skillnaden ligger på sportskyttenivå för dom som skjuter många tusen plugg om året,där kräver gasauto mer skötsel än rekyl,men skillnaden är inte så stor som det ibland görs gällande.

Att behöva göra rent någon gång mer per år stör mig inte.

/Mike

Publicerat

Det är inga bekymmer att göra ren gasdrivna automater, och som Mike skrev så är det knappast störande att göra det ibland.

Det går betydligt fortare än att t.ex göra ren en grinig studsarpipa...

Publicerat

Slarvar någe ohyggligt!

S

Publicerat

En tanke där.. Förstra egna bössan var gasopererande, haft en Beretta 303:a även för rätt många år sen..

Första automaten bara tvärdog när den fick nog och den var dessutom rejält temperaturkänslig. Benelliautomaterna jag haft har varit mer "ärliga" eller vad jag ska säga, de har flaggat för att det är dags för rengöring men ändå fungerat. Omladdningen blir segare, enda rejäla rengöringskravet var fjädern i kolven. När den gick segt så vart omladdningen seg även om bössan faktiskt fortsatte att ladda om.

Så min spaning är att rekylopererande är en liten smula mer förlåtande och man märker när det börjar bli dags medans gas speciellt i kyla tokstannar bara.

Publicerat

Jag drar igenom en 1000 skott om året i mitt gamla järnspett (Remington Sportsman), och jag är inte bra på det där med vapenvård. Det blir nån gång om året med tryckluft, stålborste, lite olja och en trasa. Jag har haft skrället i 17 år och sköt ruskigt mycket med den i några år (några tusen plugg om året) utan att göra mer. Nu använder jag den till skitjakt, så den ser ut som fasen, grus i mekansimen, lera i avtryckaren etc och jag har aldrig problem med den. Den blir seg i omladdningen när det är dags att blåsa ren den, men den fungerar fortfarande. Förra året lämnade jag in den för en ordentlig rengöring, det var liksom dags.  :thumbsup:

Som jag förstår det så är där stor skillnad mellan olika gasopererande, hur mycket skit dom tål innan det stannar. Min är extrem, polarens Beretta Urika tål knappt en dags gåsjakt i lerhålet innan det börjar bråka. 

Publicerat

Som jag förstår det så är där stor skillnad mellan olika gasopererande, hur mycket skit dom tål innan det stannar. Min är extrem, polarens Beretta Urika tål knappt en dags gåsjakt i lerhålet innan det börjar bråka. 

:biggrin:  :biggrin:

Beretta.. bra skit  :yucky:  :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Ja visst är det nog så, att det varierar mellan gasomladdade bössor hur de klarar av avsaknad av rengörning. Men trots allt verkar skillnaden mellan de olika laddsystemen vara så liten att det egentligen knappt kan ses som ett argument för den ena eller andra typen, men likväl är det ofta så i diskussionerna om gas vs rekyl.

När jag köpte min nya bössa så stod det mellan gas och rekyl, närmre bestämt benelli beccaccia (stavning...) och a400 light.

Jag valde gas och i detta fall en beretta xplor light pga att jag ville ha en mycket lätt bössa men med bra kontroll och då rekylen är lite mildare så fick det bli gas så jag snabbare är tillbaka på målet. Dessutom vill jag ha säkringen i framkant på varbygeln. Detta dock enbart av vana. När det gällde kvalite så kändes det inte som om det spelade någon roll då jag tror att båda bössorna håller min livstid och mer.

Publicerat
  • Författare

:biggrin:  :biggrin:

Beretta.. bra skit  :yucky:  :biggrin:

Det lät ju lite illa men det måste vara något fel på den. Min Urika som jag hade tidigare levde ett riktigt hårt liv. Lera, vatten, myrar och snö... Den tuggade på utan klagomål. Den såg ut som fan men funkade jättebra. Jag tipsar alltid om urika när nån frågar om en begagnad automat pga att jag var så nöjd med min. Hade jag inte fått för mig att köpa en browningbock, som för övrigt vad det sämsta skräp jag haft, så hade jag nog haft den kvar fortfarande. Men jag är nöjd som tusan nu så slutet gott...

Publicerat

Eftersom jag haft både och kan jag inte se ngn anledning att gå tillbaks till gas.

Såååååå nöjd med att slippa klegga runt i krutrestet!!!

Publicerat

Ja visst är det nog så, att det varierar mellan gasomladdade bössor hur de klarar av avsaknad av rengörning. Men trots allt verkar skillnaden mellan de olika laddsystemen vara så liten att det egentligen knappt kan ses som ett argument för den ena eller andra typen, men likväl är det ofta så i diskussionerna om gas vs rekyl.

Helt sant.. jag tjaffsar mest av princip.. samt att jag vet att skillnaden är monumental till rekylopererades fördel  :biggrin:

Äsch..

Surrade med Mike om detta nyligen, jag behöver rekylen för att ladda om mej själv medans andra har problem med den. Vi är alla olika. 

Publicerat

Skulle inte gå tillbaka till gas känns de som i dagsläget.

Dock ska jag försvara de äldre berettorna att de var rosttålIga.

S.

Publicerat

Äh fjoll!

Om man fokuserar mer på hur mycket jobbigare ett vapen är att göra rent kontra ett annat än dessas skjutegenskaper är så finns alltid pibåge :biggrin:

För egen del så kommer jag aldrig välja en rekylomladdad framför en gas,man tappar hela vitsen med halvauto då enligt mig.

Har haft Browningautomater,Remmyautomater,Berettaautomater,Winchester,flera modeller av alla fabrikat, har använts året runt från fjäll till kust,i minus 25 som plus 35 vissa har badat i söt som saltvatten.

Problem? nej inte just. rengörning? ja nån gång då och då. jobbigt? knappast.

/Mike

Publicerat

Äh fjoll!

Sa den rekylrädde  :biggrin:

Jag ser vitsen med halvautomaten där jag slipper bryta för att ladda om samt kanske framför allt det tredje skottet..

Att den skulle ta bort rekyl.. kvittrar  :cool:

Publicerat

Rengöringstråden som spårat ur  :happy:

Kan man inte rengöra som man gjorde med AK5:an i lumpen efter fjorton dagar i fält. En burk 5:56 som fick dra in ordentligt, sen tog man rapplet med sig in i duschen. Efteråt fungerade tryckluften perfekt för att få möget torrt. Gick i alla fall mycket bra tills våra befäl kom på oss  :blush:

Undrar om jag ens rengjort min halmautomat sen jag köpte den...

/M

Publicerat

För egen del så kommer jag aldrig välja en rekylomladdad framför en gas,man tappar hela vitsen med halvauto då enligt mig

Ungefär så resonerar jag också...

Sen rengöringen av gasbössan?  Dra ur pipan, torka rent gascylinder, ibland rengöring och smörjning av slutstycke och choke.

Det är gjort innan kaffebryggaren har puttrat klart...

(Jag har lovat mig själv att inte gnida i onödan på Fabarm XLR:en. Den ska vara funkis-ren bara)