Publicerat Mars 31, 201412 yr Hej! Jag har några frågor här som vissa säkert kommer tycka är självklara, jag har bara inte fått någon riktig klarhet över vissa saker.. Jag är en tjej på 16 år som tog jägarexamen för ca 1 år sen och mitt största problem är att ingen nära släkting eller vän jagar. Jag har lyckats tagit mig ut på älgjakt 1 gång och tvingat med min pappa på fågeljakt ett fåtal gånger med en av hans jobbarkompisar som har hund. Kan tillägga att ja bor i ett litet samhälle i Jämtland. Nu undrar jag bara, hur ska jag komma igång med jakten!? Min pappa har lite olika vapen till all möjlig jakt men jagar ingenting nu och har bara jagat lite förut. Han äger även stora marker som jag antar att vi har rätt att jaga på. Det vill säga, jag har mark att jaga på, en förälder som jag kan "tvinga" med mig, plus vapen som han äger som jag alltså kan/får skjuta med när jag är med honom. Problemet är att jag inte är särskilt kunnig på just det här med hur man kommer igång och vet inte riktigt vad man får och inte får. Min pappa är inte särskilt kunnig om detta heller så frågar hellre här. Jag undrar, får vi bara gå och sätta oss någonstans på hans mark och tex vaka på rådjur bara sådär? om det är rätt tid förstås. och hur måste man kolla upp det här med eftersökshund och grejer? Kan man jaga bara lite hur man vill eller måste man kolla upp saker som till exempel hur många djur man får skjuta? När måste man gå med i jaktlag? hoppas ni förstår ungefär vilka svar jag söker.. De vore väldigt snällt om någon vill hjälpa en förvirrad men jaktsugen person skulle också bli glad för förslag på vad jag kan jaga som nybörjare och utan hund, det där med rådjur var bara ett förslag men något jag är sugen på då jag vet att det går rådjur på marken
Publicerat April 1, 201412 yr Välkommen till forumet! Vill du komma igång nu så har du dessa arter att välja på : http://jagareforbundet.se/jakten/jakttider/#J%E4mtlands%20l%E4n,-1,2014-04-01,2014-04-30, När du valt art så kan du använda sökfunktionen på forumet och hitta lämpliga sätt att jaga och massor med tips. Sedan vill jag tipsa om den här tråden http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/13757-ungdomarnyboerjare-som-oenskar-foelja-med-ut-paa-jakt/ där kan du dels skriva ett inlägg om vilken jakt du är intresserad av och även följa tråden och se om det dyker upp nåt intressant som du vill följa med på. Lycka till!
Publicerat April 1, 201412 yr Hej o välkommen hit! Det finns några jämtar här på forumet så har du tur så kanske någon bor i samma by som du el. i närheten. Ingår marken i något vvo? Ta kontakt med ordf. o ha med dig far dit så att du kan lösa jaktkort för den jakten du tänker bedriva o det blir ju uppsiktsjakt. Du måste väl åka till polisen tror jag och ordna med en lånelicens vapnet el. de vapen som du tänker låna från far din under uppsiktsjakt tills du blir 18 år o få köpa egna vapen. Jag tror att det är så du måste göra. Statligt jaktkort http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Jakt/Jaktkort-och-jagarexamen/ Du måste ha någon form av försäkring o ev medlemskap i ett jägarförbund om inte far din har någon ansvarsförsäkring i hemförsäkringen. Kolla upp det noga. http://jagareforbundet.se/ http://www.jagarnasriksforbund.se/ Till försommaren/ sommaren när dom öppnar skjutbanorna så brukar man ju träffa folk o där kan du försöka stifta bekantskap med någon likasinnad. Den här tråden borde passa dig. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/13757-ungdomarnyboerjare-som-oenskar-foelja-med-ut-paa-jakt/page-15 Lycka till!
Publicerat April 1, 201412 yr För uppsiktsjakt behövs inte någon lånelicens. Ett annat tips är ju att ge sig ut i er mark och lära sig vart viltet befinner sig och så. Utan bössa men med en karta att rita ut platser på. telefonskrivet
Publicerat April 1, 201412 yr Författare Tack för svaren! Ska kolla upp dom där sidorna Inte från Äspnäs väl? Vi bor i Strömsund men pappa är ifrån Äspnäs! Hördes kanske på namnet förstår ja
Publicerat April 1, 201412 yr För uppsiktsjakt behövs inte någon lånelicens. Ett annat tips är ju att ge sig ut i er mark och lära sig vart viltet befinner sig och så. Utan bössa men med en karta att rita ut platser på. telefonskrivet Ok! Jag visste inte det. Lite chansning. Tack för svaren! Ska kolla upp dom där sidorna Vi bor i Strömsund men pappa är ifrån Äspnäs! Hördes kanske på namnet förstår ja Varsågod! Vi försöker hjälpa dig så gått det går o komma med olika tips.
Publicerat April 1, 201412 yr Detta är en populär post. Hej! Jag har några frågor här som vissa säkert kommer tycka är självklara, jag har bara inte fått någon riktig klarhet över vissa saker.. Jag är en tjej på 16 år som tog jägarexamen för ca 1 år sen och mitt största problem är att ingen nära släkting eller vän jagar. Jag har lyckats tagit mig ut på älgjakt 1 gång och tvingat med min pappa på fågeljakt ett fåtal gånger med en av hans jobbarkompisar som har hund. Kan tillägga att ja bor i ett litet samhälle i Jämtland. Nu undrar jag bara, hur ska jag komma igång med jakten!? Min pappa har lite olika vapen till all möjlig jakt men jagar ingenting nu och har bara jagat lite förut. Han äger även stora marker som jag antar att vi har rätt att jaga på. Det vill säga, jag har mark att jaga på, en förälder som jag kan "tvinga" med mig, plus vapen som han äger som jag alltså kan/får skjuta med när jag är med honom. Problemet är att jag inte är särskilt kunnig på just det här med hur man kommer igång och vet inte riktigt vad man får och inte får. Min pappa är inte särskilt kunnig om detta heller så frågar hellre här. Jag undrar, får vi bara gå och sätta oss någonstans på hans mark och tex vaka på rådjur bara sådär? om det är rätt tid förstås. och hur måste man kolla upp det här med eftersökshund och grejer? Kan man jaga bara lite hur man vill eller måste man kolla upp saker som till exempel hur många djur man får skjuta? När måste man gå med i jaktlag? hoppas ni förstår ungefär vilka svar jag söker.. De vore väldigt snällt om någon vill hjälpa en förvirrad men jaktsugen person skulle också bli glad för förslag på vad jag kan jaga som nybörjare och utan hund, det där med rådjur var bara ett förslag men något jag är sugen på då jag vet att det går rådjur på marken Börja med att kolla upp om det finns folk som jagar(jaktlag) eller arrenderar jakträtten på din fars mark. Ingår marken i tex ett jaktlag, ta kontakt med laget och hör dig för om någon vill ta med dig på uppsiktsjakt. Hade du inte bott i andra ändan av länet så skulle jag inte tveka på att ta med dig ut i skogen. Ungdomar som är intresserad av jakten ska vi värna om!
Publicerat April 2, 201412 yr Besök lokala jaktskytteklubben på några skjutkvällar och prata med lite folk där! Det kan ge många bra kontakter och inkörsvinklar
Publicerat April 2, 201412 yr Då du har det så väl förspänt att du har egen mark att tillgå så är det inga större problem mer än att din unga ålder är lite begränsande. Du måste söka tillstånd speciellt för att få handha vapen själv när du är under 18. Prata med polisen om hur du ska göra. Gå med i någon jaktskytteförening under sommaren så att du kan visa på medlemskap så kan det underlätta. När du väl fått lov att bära vapen på egen hand så måste du ha ett statligt jaktkort och det kan du be mamma eller pappa om hjälp med att betala. Sedan så har du bara att få lov av pappa att springa runt på markerna och jaga på egen hand. Men det kan kännas bättre att någon med lite erfarenhet är med de första gångerna när det kommer till att ta hand om skjutet vilt. Lycka till på Dianas stigar.