Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Examen

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag tänkte ta en jägarexamen men då de flesta kurserna redan har hunnit börja så klurar jag på att läsa in materialet själv. Visst skulle jag kunna hoppa in i kursen som pågått 1gng men jag känner att det kanske blir lite stressigt då jag har varit stressad på jobbet under våren:(

Vinner man mycket på att läsa kursen med andra, mer än att man träffar människor? Får man många tips som inte står i boken?

Jag har ju klarat av ingenjörsexamen innan så att plugga är inget problem, dock så kanske allt blir mycket lättare om man går en kurs?

Kom med massa tips nu, kursen e på onsdag om jag skulle vilja hoppa på den......

//P

Publicerat

Det beror väldigt mycket på den som håller i kursen, den vi hade, slutade jaga älg på 80-talet så det kanske inte var så mycket tips och så, men det var rätt trevligt, knyta kontakter mm, ett plus var att kursledaren hade kontakt med skjutbanan så han ordnade så vi fick komma dit och övningskjuta med flera instruktörer och så. Sen var det ett plus att vara i grupp om man väljer att läsa Jägarförbundets studiematerial med en massa böcker, för det bygger på att man ska diskutera fram svar på frågor och så, och det innehöll inget facit på frågorna. Då är det bättre att läsa Jägarnas Riksförbunds studiematerial om man ska plugga själv på kammaren.

Publicerat

Tycker verkligen att du ska gå kursen. Jag tänkte också läsa in materialet själv först och sen göra proven, men det blev lätt att man gjorde något annat än läste speciellt om man hade nåt annat som tog upp tiden.  Kan väl säga att jag går kursen just nu.

Den lärare jag har är själv jägare och har jagat sen mitten på 50-talet så erfarenhet har han.

Tror man lär sig bättre i grupp också än att läsa själv. Kan vara nyttigt att höra andras funderingar och diskutera fram olika svar.

Att du missat en gång gör inget, var flera i min grupp som inte var med första gången och jag jobbar skift så jag är inte heller med varje gång, men det är bara att man läser in kapitlet hemma.

Har pratat med en kille som gick kursen tidigare och han berättade att de fick instuderingsfrågor och kunde man de frågorna så klarade man teorin.

Skjutningen är det bara att öva på. Lycka till och hoppas det går bra hur än du gör.

Publicerat

Håller med Hammarberg!

Ta kursen även om du missat ngn.gång.

Bert

Publicerat

Det är värt att gå kursen. Man får igen mycket.

Publicerat

ja jag ska oxå ta jägarexamen i år..börjar nu i oktober ska bli kul ;D

Publicerat

Försök att få gå med riksjägarnas material, mycket billigare och även bättre dokumentation. Jag vet inte om jägareförbundet har gjort om materialet sitt om inte så är det en massa fel och brister i det.

Publicerat
Försök att få gå med riksjägarnas material, mycket billigare och även bättre dokumentation. Jag vet inte om jägareförbundet har gjort om materialet sitt om inte så är det en massa fel och brister i det.

har redan matrial från jägareförbundet så jag tar det där och har även närmast dít..

Publicerat

Står det fortfarande: Hur förbättrar du din cylinder och diskutera hur trångborrning och choke kompletterar varandra tex taget från sidan 104 studiehandledning.

Publicerat

Jag skulle absolut gå kursen.

Där kan man få svar eller bli hänvisad på alla funderingar man har.

Böcker ÄR envägskommunikation!

Publicerat

Jag gick jägareförbundets kurs på ABF. Gick kursen samtidigt som min bror och det ångrar jag inte.

Vi hade en bra studiehandledare som tog med oss ut på helgerna. Vi fick på så sätt lära oss mycket praktisk och det var gansak mycket skjutövningar.

Om jag skulle läsa in materialet själv så tar det mer tid och troligtvis misslyckade prov som resultat.

Man får mycket tips när man läser en kurs.

/Svinhagen

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag började gå på en kurs via ABF, men då jag har känt mig stressad i våras så kände jag vissa symptom igen när det blev sena kvällar mm så nu läser jag in hela kursen själv.

Om jag har frågor så frågar jag mina jagande kompisar. Hittils har jag plöjt boken ca 1,5 ggr och jag tänker ha läst den ca 2,5ggr innan jag skriver.

Dessutom har jag fått låna instuderingsfrågor av en polare:) Så det kommer nog att gå bra.

//P