Publicerat April 4, 201412 yr Är på gång att skaffa en ny strävhårigvorsther. När jag sitter och tittar på godkända parningar på rasklubbens hemsida så blir jag fundersam! Av tretton kullar är det endast fyra som har en svensk pappa och i två av fallen så är det samma. Varför är det på det här viset? Inavelsproblem? Ja tänkte jag och började kolla och räkna kullarna med svensk hane har en snitt inavelsgrad på 0,7 alltså inte speciellt mycket. Dom med utländsk hane hade 0,79! Inte mycket men mer! När funderingen är hane eller tik blir ju valet enkelt eftersom det inte finns några bra hanar i Sverige! Eller?
Publicerat April 4, 201412 yr Visst finns det bra svenskfödda hundar! Sen är det ett flitigt utbyte med de nordiska länderna och Tyskland. Rätt varierande hanar just nu från Finland, Danmark , Norge och Tyskland. Kanske en tillfällighet att det är då få svenskfödda hanar?
Publicerat April 4, 201412 yr Författare Håller med om att det finns bra svenskfödda hanar! Tyvärr så tror jag att det blivit lite väl "inne" att använda utländska hanar. För behovet finns inte i den omfattningen som sker vad jag förstår. Som en parentes kan jag säga att jag är hemma och sjuk och degade framför outdoorchanel igår. Där jagade dom med stående fågelhundar! Har aldrig sett så dåliga hundar i Sverige!
Publicerat April 4, 201412 yr Håller med om att det finns bra svenskfödda hanar! Tyvärr så tror jag att det blivit lite väl "inne" att använda utländska hanar. För behovet finns inte i den omfattningen som sker vad jag förstår. Som en parentes kan jag säga att jag är hemma och sjuk och degade framför outdoorchanel igår. Där jagade dom med stående fågelhundar! Har aldrig sett så dåliga hundar i Sverige! Själv har jag sett några svenskfödda som jag tycker är högintressanta! Så kan du hålla dig något år så kan det mycket väl bli en kull då?;-)
Publicerat April 4, 201412 yr Inne och inne, det är snarare så att många nu vill åt vorstehrns mer ursprungliga bruksegenskaper och då brukar det bli tyskland. Många tycker att de helsvenska hundarna har blivit rena fågelhundar.
Publicerat April 4, 201412 yr Författare Inne och inne, det är snarare så att många nu vill åt vorstehrns mer ursprungliga bruksegenskaper och då brukar det bli tyskland. Många tycker att de helsvenska hundarna har blivit rena fågelhundar. Inne och inne, det är snarare så att många nu vill åt vorstehrns mer ursprungliga bruksegenskaper och då brukar det bli tyskland. Många tycker att de helsvenska hundarna har blivit rena fågelhundar. Kollade lite och skrämmande vad rätt du hade! Inte många helsvenska hundar till pris på fullbruksprov! Sedan kan det ju vara orsak och konsekvens men men....
Publicerat April 4, 201412 yr Kollade lite och skrämmande vad rätt du hade! Inte många helsvenska hundar till pris på fullbruksprov! Sedan kan det ju vara orsak och konsekvens men men.... Tycker vi är alldeles för få som startat våra hundar på FBP för att det ska gå att dra några slutsatser av den provverksamheten. Synd, många pratar om vikten av att bevara mångsidigheten hos vorstehraserna, men till FBP kommer det få.... Sen, vad är helsvenska hundar? Hur många generationer går det att gå tillbaka? Som sagt, rätt flitigt utbyte i aveln mellan länderna.
Publicerat April 4, 201412 yr Författare Tror många har ambitionen till fullbruksprov men få hundar och förare som håller. Jag är ett av de ekipagen. Med helsvensk menade jag bägge föräldrarna svensk registrerade. Att ta en hund på andra sidan sundet innebär alltid att man vet mindre och det är inte det positiva som hemlighålls. Visst finns det fördelar ja men även nackdelar.