Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på fjälljakt.

Featured Replies

Publicerat

Jag och min hund Hero, håller som bäst på att jaga in varann.

Till helgen tänkte vi åka till fjällen för att förhoppningsvis hitta lite mer ripa än vad vi gjort hemma.

Frågan är bara var vi ska åka ?

Vi kan komma iväg från Boden vid 12.00 på fredagen och det vore ju smidigast om man hann hitta en tältplats på hyffsad jaktmark innan det blivit mörkt.

Har fått tips om Kuorpak (Seitevare) men har alldrig varit dit själv. Har heller ingen anning om fågeltillgången.

Jag har köpt länskortet så det finns ju en del mark att tillgå ::)

Är det någon som har fler tips?

Tack på förhand / Andreas & Hero.

Publicerat

Jag har hört att de brukar ha jaktprov bortanför Mierkenäs ovanför vuogga, nästan vis Norska gränsen. (finns en rastplats där) Det jag har hört är att det är bra med fågel där.

Publicerat

Du tar dig inte upp på kalfjället via Kourpakvägen. Det sitter en låst bom på den vägen. Tyvärr.

Publicerat
  • Författare
Du tar dig inte upp på kalfjället via Kourpakvägen. Det sitter en låst bom på den vägen. Tyvärr.

Men vad jag förstår så är det inte så långt att gå till kalfjället, eller är jag ute och cyklar?

Kanske är det för långt för att hinna innan mörkrets inbrott?

Andra tips ?

Publicerat
  • Författare
Jag har hört att de brukar ha jaktprov bortanför Mierkenäs ovanför vuogga, nästan vis Norska gränsen. (finns en rastplats där) Det jag har hört är att det är bra med fågel där.

Hur långt är det till vuogga från Boden ?

Publicerat

inte kul att folk alltid far och låser bommarna, ofta är det inte ens privata vägar utan det görs bara för att jävlas och för att det inte skall jagas i området. har en kompis som blivit inlåst flera ggr men då i västerbotten. Detta brukar lösas med en 24grams trappatron från en meter håll och skytteglasögon på  ;)

Publicerat

Hur långt är det till vuogga från Boden ?

34 mil + ca 1,5-2 mil till så är du på plats bortanför Mierkenäs.

Publicerat
Men vad jag förstår så är det inte så långt att gå till kalfjället, eller är jag ute och cyklar?

Kanske är det för långt för att hinna innan mörkrets inbrott?

Andra tips ?

Det är ganska långt men det går, har själv gjort det en gång. Ska ni upp flera dagar så kan det ju vara värt en promenad. Från bommen till vägänden är det minst en mil att gå. Sen är det inte långt för att ta sig upp på Ultevis. Så ska ni jaga flera dagar, kanske, dagstur, glöm det.

Det är lapparna som låser bommen, vägen slutar ju i Kourpak renhage i princip...

Publicerat

Tänk på att om ni ska färdas på vägar bakom bommar så är cykel ett utmärkt sätt att spara både tid och kraft.

/P