Publicerat April 4, 201412 yr Jag vet att denna fråga är ständigt återkommande. Jag har läst mängder av forum men känner mig fortfarande inte säker. Jag har ärvt en hanbössa husqvarna modell 20 yngre. Jag vsr idsg hos min lokala vapenhandlare och hade vapnet med mig för att få rätt ammunition. Jag kom hem med en kartong Gyttorp Röda jaktpatroner 12/65 30gram "extra hårda blyhagel". När jag kom hem så såg jag dock att det i den finstilta delen av kartongen stod "Dessa hagelpatroner är avsedda att användas endast i moderna vapen". Handlaren sa till mig att dessa var gjorda för att passa i lite äldre vapen. Vågar man använda dem? Jag köpte även en kartong eley hi flyer 12/67,5 32gram som även de enligt handlaren skulle passa utmärkt i mitt vapen. Stämmer det? Jag vill bara använd den för nostalgins skull. Kommer alltså inte skjuta massor.
Publicerat April 4, 201412 yr .................Stämmer det? .................. Så länge din bössa är gjord efter 1890, i stort sett ja. Fast de är "inte gjorda till äldre vapen" de är "gjorda som man gjorde ammunition förr" - vilket inte är riktigt samma sak. Hagelammunintionen har sett till tryck och fart i princip inte utvecklats alls sedan 1890, däremot ha rbra ammunition med mjuk rekyl blivigt nästa tramsigt billig i dag jämfört med hur det var förr. /T
Publicerat April 4, 201412 yr Författare Finns det några tips angående billig ammunition som går att köra i denna bössan? Dessa var allt annat än billiga...
Publicerat April 4, 201412 yr Farsan har en sådan och skjuter med 65- 67,5 mm patroner och det går utmärkt. Måste säga att det är lite coolt med utanpåliggande hanar
Publicerat April 4, 201412 yr Finns det några tips angående billig ammunition som går att köra i denna bössan? Dessa var allt annat än billiga... Vad söker du för us nr?
Publicerat April 4, 201412 yr Finns det några tips angående billig ammunition som går att köra i denna bössan? Dessa var allt annat än billiga... Definiera "billig". Köper man lite volymer kan man hitta Gamebore Pure Gold eller Super Game för 3-4kr styck via Jaguargruppen. Det är förmodligen bland de bästa patroner du kan köpa för pengar - jag kan inte annat än förvånas över hur pass bra de är till det priset. /T
Publicerat April 4, 201412 yr Författare Det är billigt om man jämför med dessa guldklimpar. Jag har egentligen inget specifikt us som jag är på jakt efter då jag inte har bestämt mig vad jag ska använda den till. Ville mest damma av den och ta den i bruk. Men detta låter lovande. Har du nån länk eller liknande till var man kan köpa dessa hagelpatroner?
Publicerat April 4, 201412 yr Håller med pmt riktigt bra skott ,får du inte tag i något får jag gå ner i skåpet och lyfta på lite lådor så kanske vi kan göra en deal
Publicerat April 5, 201412 yr Håller med pmt riktigt bra skott ,får du inte tag i något får jag gå ner i skåpet och lyfta på lite lådor så kanske vi kan göra en deal Det lät som jag skulle vilja gå med dej och kolla läget
Publicerat April 5, 201412 yr Ha. Du har ju inget 65mm läge ju. Testade 2st Nike 12/65 us 7 idag på kajor funkade
Publicerat April 5, 201412 yr Ha. Du har ju inget 65mm läge ju. Testade 2st Nike 12/65 us 7 idag på kajor funkade Mmm..betyder det att 65 mm pluggen inte smäller i min bössa??! Såg ngn film häromkvällen där du bankade på trut på styvt håll.. såg när Niken kom till korta
Publicerat April 5, 201412 yr Klart dom INTE gör Tja blir det dryga håll behövs lite mer pulver bakom haglena