Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

lagligt m batteridrivna bulvaner?

Featured Replies

Publicerat

Tänkte höra om det verkligen är tillåtet m batt drivna bulvaner till Jakt, ngn som Vet och inte tror?

mvh Per

Publicerat

Ska följa denna tråd, har själv funderat på det. intressant.

Publicerat

Fråga på förbundets area så får du i alla fall Olas tolkning.

Min tolkning säger ja. Så långe bulvanen inte även återger ljud elektroniskt.

Publicerat

Du tänker duvsnurra eller liknande? Jag vill också gärna följa detta.

Publicerat

Detta är lite tragiskt..

Jag är tveksam utifrån rådande tolkning men det som är tragiskt i sammanhanget är att grunden för lagen finns i något EU-direktiv och av det direktivet framgår att det är olagligt att skicka ström igenom vilt! Tidigare var det vanligt att man drog elkablar runt skyltar inne i städerna för att ela bort duvor som gärna häckade och satt där och detta ville man lagstifta bort. Köper det. Köper däremot inte hur sverige kom att tolka detta direktiv! Tror jag grottat i detta tidigare och jag har för mej att detta var en miss av Jägareförbundet faktiskt.

Om jag nu kommer ihåg rätt så ska man även framhålla till deras försvar att det var inte FÅ lagar och regler som införlivades i vår lagstiftning när vi klev med i lekstugan så att ett och annat missades kan jag förstå. Jag undrar lite hur mycket energi de lagt på att få tillstånd en ändring efter att det uppdagades?

Publicerat

Hipp

Den Svenska lagen skrevs om för ca 3-5år sedan just för att rätta till översättningen av electricutional. Man justerade även. Om jag minns rätt. Det där med bandspelare till att gälla även andra former av ljudupptagningar. Borde gå söka i gamla ttådar på förbundets area. Har diskuterats flitigt även om det var länge sen.

Publicerat

Hepp! Missat det, fan va bra! Måste säga att jag är lite sugen på detta, en mp3-fil med svensk arg kråka ÄR defacto jävligt effektivt..

Publicerat
  • Författare

Den mojäng jag tänkte skaffa är en mojo bluebill floater

tror den blir riktigt bra i vettlägget :)

post-2194-0-42606300-1396768796_thumb.jp

Publicerat

Kommer ihåg att frågan var uppe på förbundets area för ca ett år sen. Frågade då om "Stampe" var laglig och enl. Ola så var den det. Förbudet gällde enl. uppgift elektroniska lockmedel i form av ljudinspelningar medan elektroniska/rörliga bulvaner skulle vara ok. Men det var ju som sagt ett år sen så kanske bäst att dubbelkolla ändå.

Publicerat

Hipp. Bara så du inte missförstått mig.

I Naturvårdsverkets klargörande som förbundet ställer sig bakom anger man att alla ljudupptagningar är förbjudna att använda. Kan vara fel på minnet så att drt bara gäller elektriska återgivningsutrustning. Övrig eldriven lockutrustning är dock tillåten. Om den inte har förmpga att skada eller paralysera...