Publicerat September 25, 200619 yr ??? Nu skall min 6,5*55 få leva vidare som rådjurs och "övrigt" bössa. Jag skaffade en ny 30-06 för älgjakten. 8) Men att skjuta små & smala djur kräver väl annan ammo än älgammunitionen jag har nu? Jag har haft 10,1 grams Norma Oryx hittils. Vad rekomenderar forumet? Själv har jag funderat på 7,8 grams Nosler BST. Men sen såg jag i en annan diskussion att det ev kunde bli lite väl mycket effekt i matviltet. Så jag undrar vad använda? ??? ??? ??? MVH /H
Publicerat September 26, 200619 yr Sierras 120gr kulor funkar fint till rådjur också. Går att få en riktigt bra precision också!
Publicerat September 26, 200619 yr Men att skjuta små & smala djur kräver väl annan ammo än älgammunitionen jag har nu? Svaret på den frågan är nog Nej. Du kan utmärkt väl skjuta rådjuren med den ammo du använt hittills. Jag antar att du har kvar av Oryxarna så mitt råd är att du skjuter ett par rådjur med dom och ser om du är nöjd med effekt och köttförstöring. Jag skulle tro att du blir nöjd. /Ville
Publicerat September 26, 200619 yr Jag har sedan länge kommit till slutsatsen att 6.5x55 är en utmärkt klass 2 kaliber, men beroende på vilka skotthåll som kan bli aktuella skulle jag inte förkasta oryxen som ett bra alternativ med mycket rimlig köttförstöring. I övrigt har jag goda erfarenheter av 120 Ballistic Tip som jag skjutit en hoper rådjur med ;-) Dock råkade jag i år ut för en liten incident som fick mig att fundera lite grann över mitt kulval.Jag sköt en bock som stod lite snett emot mig men inte mer än att jag satte kulan precis bakom överarmsbenet (men i bogbladet). Konsekvensen blev att jag inte fick något genomskott och att det i stort sett såg ut son en liten explosion skett i bogbladet... Å andra sidan var detta det första "kulhaveri" somjag råkat ut för med denna kula så jag är inte så där jätteorolig, jag har genom åren laddat kulan till lite drygt 880 m/s och skjutit både många rådjur och en massa rävar. I min bössa har jag laddat Normas FMJ till samma fart och träffläge vilket kan vara ett utmärkt alternativ för matviltet. Annars är precis som Twinn säger 120 grains Sierra ett bra alternativ. Henrik
Publicerat September 26, 200619 yr Jag kan också rekommendera 120gr Nosler BT som gett ypperlig precision och en 5-kronas utgångshål i rådjuren (jag har laddat den till 850 m/s). Vid träff i ben kan man alltid få splitter och det blir alltid slaskigt oavsett kula vid träff i bogbladen enligt min erfarenhet.
Publicerat September 26, 200619 yr Ett rådjur har jag skjutit med 120 gr BST Det var mitt första rådjur och jag gav bort alla kulor till jocke smålänning efter det. Hålet var som en dessärtallrik stort och allt som varit inuti låg utspritt i terrängen bakom. Har skjutit ett antal sedan dess, inget att skryta med jämtemot våra jaktkollegor söderifrån. De djuren har jag använt ordinär älgammunition till och inget har exploderat. Skjut Du med oryx det är en bra kula till rå.
Publicerat September 26, 200619 yr Hej igen, jag har använt 120 grains Ballistic Tip i drygt 15 år och skulle tro att jag skjutit 30-50 rådjur med den kulan under de åren. I alla fall utom den märkliga händelsen i höstas har jag fått ett "normalt uppträdande med denna kula. Det innebär att vid skott bakom bogen är det i princip ingen köttförstöring men om man träffar bogen på ingångssidan kan det bli lite slafsigt men i princip så har jag alltid fått ett utgångshål i storlek som en golfboll eller något större. Den händelse som jag pratade om tidigare innebar för det första att det var en stor krater på ingångssidan, det såg ut som en riktig explosion inträffat i bogbladet. Sedan hade kulan "försvunnit" d v s det fanns vare sig något utgångshål i spjälstaket eller i mellangjärdet och skodorna på lungorna var begränsade... Mycket märkligt ??? Henrik