Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur bra är Khales handkikare?

Featured Replies

Publicerat

Jag gillar ju deras kikarsikte högt o rent men hur är deras handkikare?

Halva priset mot swarofskis!

vilken storlek är lämplig för en afrikaresa?

8x32,8x42,10x42?

Publicerat

Örnblick som någon norsk skyttekille sa. Ska själv köpa en x42 inför bockjakten

Publicerat
  • Författare

Tack Robin.

att dom är bra förstår jag, men är dom dubbelt så bra som vortex eller hälften så bra som swarovision?

Publicerat
  • Författare

Jag har idag en vortex +++hd nånting 8x56 som är helt ok, men om man går ner i storlek så kanske man bör leta högkvalite?

Publicerat
  • Författare

glad påsk på er!

Publicerat

Har ingen erfarenhet av de allra senaste nyaste toppmodellerna men att den är dubbelt så bra som nån vortex vet vi väl alla ;)

Tack detsamma!

Publicerat
  • Författare

Om dom är av samma kvalité som kikarsiktena så är dom ju väl värda pengarna!

vilken storlek tror ni blir bäst, 8x32 smidigast 10x42 ser man ju bäst med?

Publicerat

Jag har en 10*42, mycket bra.

/ H.

Publicerat
  • Författare

Tack Herbert.

Är det svårt att hålla still m 10ggr?

Publicerat

Jag har en Khales 8x42 sen 10-12 år, klår nog min Meopta 8x56 i skymning. Köpte den när jag bara glasögon, upplever den lite svårare att få skärpa på nu efter jag opererat ögonen men är ändå nöjd med optiken.

Publicerat

Tack Herbert.

Är det svårt att hålla still m 10ggr?

Jag har en 10x50 Hensoldt som är gummerad och väger 1kg. Har också hört att det blir lite väl skakigt över 8x, men det är inget jag kan relatera till, och jag är bara genomsnittligt stark, om man säger så. Tryck okularen strax under ögonbrynen och det är inga som helst bekymmer.

Publicerat
  • Författare

Jag har en 10x50 Hensoldt som är gummerad och väger 1kg. Har också hört att det blir lite väl skakigt över 8x, men det är inget jag kan relatera till, och jag är bara genomsnittligt stark, om man säger så. Tryck okularen strax under ögonbrynen och det är inga som helst bekymmer.

OK, jag tänker på om man har gått en bit o har lite puls....

sen undrar jag ju om man kan se mycket mer med 10ggr än med 8?

Mest sugen på 8x32 men det är ändå ca 9000kr så man vill ju inte köpa fel?

Publicerat

OK, jag tänker på om man har gått en bit o har lite puls....

sen undrar jag ju om man kan se mycket mer med 10ggr än med 8?

Mest sugen på 8x32 men det är ändå ca 9000kr så man vill ju inte köpa fel?

Mjo, men synfältet är ändå så pass stort att även om bilden blir skakig så tappar du nog inte bort dig i kikaren.

Själv använder jag två kikare: 10x50 som spaningskikare på pass under pyrsch, vakjakt etc. Vid ansmygningar/mer rörlig jakt generellt lämnar jag spaningskikaren på passet och drar nytta av min behändiga 8x22 som jag har i fickan. Det är märkbar skillnad på 10x och 8x.

Publicerat
  • Författare

Mjo, men synfältet är ändå så pass stort att även om bilden blir skakig så tappar du nog inte bort dig i kikaren.

Själv använder jag två kikare: 10x50 som spaningskikare på pass under pyrsch, vakjakt etc. Vid ansmygningar/mer rörlig jakt generellt lämnar jag spaningskikaren på passet och drar nytta av min behändiga 8x22 som jag har i fickan. Det är märkbar skillnad på 10x och 8x.

Tack, så du skulle tagit 10x42 utan tvekan?

Jag har en 8x56 som är bra i mörker, kanske kan sälja denna om jag väljer en 10x42?

Publicerat

Tack, så du skulle tagit 10x42 utan tvekan?

Jag har en 8x56 som är bra i mörker, kanske kan sälja denna om jag väljer en 10x42?

Ska kikaren endast användas på afrikaresor, eller hur är det tänkt? Har ju själv aldrig jagat där, men kan tänka mig att landskapet välkomnar en hög zoom, men inte gärna den höga vikt som objektivstora kikare har. Jag hade nog själv inte tagit med en 8x56, iallafall. En 10x42 låter bra i mina öron.. men jag har ju som sagt ingen erfarenhet från afrikajakt.