Publicerat April 8, 201412 yr Som så många andra tänkte även jag göra i ordning en hva 640. Jag är knapt halvvägs igenom projektet kan sägas. Jag bytte för ett tag sedan in min fina m98 hva 146 låda mot en mindre fin civil efterkrigs fn hva 640 i 9,3x62. Detta för att 640n var oborrad och mer lämplig för montering av klackar/skena. Gillade även trycket bättre samt att underbeslaget har plundringsknappen utåt. 146an var tråkigt snedborrad och även om det hade gått att fixa retade det mig nått så otroligt. Den största anledningen till att jag överhuvudtaget vill hålla på med detta är mauser 98 flaggsäkring. Jag kommer alltså INTE montera nån kvartssäkring eller ersätta flaggan med nån annan typ av sidosäkring etc. Jag använder helt sonika flaggsäkringen men omvänt så det ska funka ihop med lågt monterad kikare. Bössans huvudsakliga uppgift blir att användas vid åteljakt på vildsvin. Men kikarsiktet kommer sitta i ett QR/QD montage så jag snabbt kan ta av den och använda öppna riktmedel vid tex eftersök. Jag har tänkt att öva upp mig ordentligt med öppna riktmedel så jag även kan använda dessa vid drevjakt eller som hundförare. Eventuellt kompletterar jag med aimpoint eller lågförstorande kikare men jag hoppas inte så blir fallet. Jag börjar med att lägga upp lite bilder på "vraket" jag hämtade upp i butiken. Kolven var sprucken och det var ytrost under pipan och lådan. Tidigare ägaren hade "lagat" kolven med eltejp
Publicerat April 8, 201412 yr Författare Vad jag gjort hittills: -Använde kolven som ved att grilla korv vid hjortjakten i februari -Putsat bort ytrost under pipan, samt under lådan. -Låtit alla delar ligga över natten i fotogen, total isärplockning (ej skruvat ur pipan dock) och putsat den helt ren från smuts. -Tagit bort öppna riktmedel. -Beställt unfinished boydskolv samt fått den levererad. -monterat omvänd flaggsäkring (flensäkring typ "98 sniper")
Publicerat April 8, 201412 yr Författare Vad som skall göras av smed: -kapa pipan till totallängd av 53cm (inkl delen i lådan), kröning, samt borrning av låda för klackar/skena. -förlänga underbeslaget genom tig-svetsning så det passar boydskolven framtill. -montera öppna riktmedel Vad jag ska göra: -avblånera låda och pipa och behandla med tex duracoat (ej bestämt produkt än) -fylla igen jacket efter siktesbladet med stålepoxi -fräsa ur kolven för slutstyckshandtaget. -plastbädda kolven -försegla kolven med 2k polyuretanlack -plastbädda stålskena för kikarsikte.
Publicerat April 8, 201412 yr Kul! Till en optimal grisvakbössa så ingår en dämpare tycker jag. Givetvis inte ett absolut krav, men om du ska optimera mot just den jaktformen. Detta inkräktar på bössans smidighet vid exempelvis eftersök osv, men du har ju några cm till som kan tas bort från pipan. Kommentar runt det? mvh/Må
Publicerat April 8, 201412 yr Författare Kul! Till en optimal grisvakbössa så ingår en dämpare tycker jag. Givetvis inte ett absolut krav, men om du ska optimera mot just den jaktformen. Detta inkräktar på bössans smidighet vid exempelvis eftersök osv, men du har ju några cm till som kan tas bort från pipan. Kommentar runt det? mvh/Må Jag har legat och tänkt på detta en rad kvällar innan jag ska sova kan jag säga dämpare är otroligt bra vid nattskytte men det till trots kommer jag montera öppna riktmedel och avstå dämpare. I alla fall till en början... bössan skall användas på en mark där passen är få så att säga och mycket ungskog har växt upp. Det är riktigt korta skotthåll och vid eventuella skadeskjutningar får man gå i riktigt tät terräng. Jag har verkligen saknat öppna riktmedel vid några tillfällen och något jag gärna skulle vilja börja skjuta med. När jag va liten sköt jag ganska mycket m96 med öppna riktmedel och vart rätt bra på det så det är något jag vill åter uppta. På min remmy däremot kommer jag sätta en hausken kompakt så ifall mynningsflamman i 9,3:an blir för störande vid åteljakt så får remmyn ta över där. Å andra sidan har jag sett dom som har frontmonterad dämpare och öppna riktmedel, då kan man ju skruva av dämparen och använda öppna. Det skulle eventuellt bli en senare lösning.
Publicerat April 17, 201412 yr Författare Då har spettet kommit tillbaka från smeden! 500kr för borrning av låda, kapat pipan till 52cm samt ny kröning, samt påsvetsat material framtill på underbeslaget, ser jag som prisvärt. Nu har jag filat ner överskottet (egen önskan, nått vill man ju göra själv ) så det passar fint i boydskolven.
Publicerat April 23, 201412 yr Författare Tack, jodå jag är nöjd men jag beställde en finished till min rem 700 och kan väl säga att det är helt klart värt den lilla prisökningen att beställa en finished
Publicerat April 27, 201412 yr Författare Då va systemet i smeten. Går inte in nått närmare på själva bäddningen då det är beskrivet så många gånger. Jag har strippat trycke och slutstycksspärren. Kör med Epobed.
Publicerat Maj 31, 201412 yr Författare Idag fick jag äntligen tid att slipat ner kolven med lite 240 papper, tyckte det räckte så. Jag har även fått pipan borrad och gängad för mina rem 700 öppna riktmedel. Valde att återanvända dom därför att de faktiskt är riktigt bra. Pipradien stämde inte riktigt så jag fick bädda kornbasen mot pipan för att få 100% passning. Sen skruvade jag fast dom. Här har jag lagt första lagret med epoxi laminering. Tänkte att 3 lager med mellanslipning får räcka. Kommer spraya ett lager polyuretan satin finish över kolven som slutresultat för att få bort det värsta blanka.
Publicerat Juni 2, 201412 yr Författare Tackar Jag bifogar en bild på remington 700 järnsikten monterad på 640:n. Bakre basen justeras enkelt upp eller ner med skruv samt med skruv i sida. Återstår att se om det duger till att skjuta med i skymning eller med eftersökslampa.
Publicerat Juli 7, 201412 yr Författare Sådär då har det hänt lite. Jag har målat systemet med 2k epoxifärg och sedan lackat med 2k lack. Kunde väl kört duracoat men detta blev billigare och enligt min erfarenhet starkare. Jag har epoxilaminerat stocken, sedan klarlackat med 2k, sedan lagt en matt 1k klarlack till slut. Återkommer med fler bilder på det lackade systemet.
Publicerat Juli 27, 201412 yr Författare Gjorde ett ryck i värmen och gjorde det sista på bössan. Skogsmaskinen börjar bli klar. Det ska bli kul att testa orginaltrycket! det är jävligt hårt och det är tack vare fjädern, själva brytet har jag inga problem med, det är hyfsat rent och fint. Jag väljer att plastbädda ringarna med JB weld. Jag gör detta dels för att jag tror mer på slutresultatet (100% kontakt) men JB:n ger också en bra anti-glid effekt när kikaren ligger på plats. Ringarna är weaver grandslam lever lok och av qrw typ Vad jag inte har berättat i tråden är att jag har bäddat klackarna och hur jag gjorde det återkommer jag till, med bilder. Nu vilar kikaren geggan och på tisdag blir det provskjutning.
Publicerat Juli 31, 201411 yr Författare Tyvärr kom annat emellan. Men bäddning gick bra. Har kollat genom pipan och nollad kikare och det verkar som det kommer slå ca 10cm högt och 10cm vänster på 80m. Mao helt ok för min del på denna bössa, det får jag klicka in. Kl 14 idag åker jag ut, eftersom jag aldrig skjutit denna gamla klenod tar jag med mig en vän och första hjälpen kit ut. Återkommer! (förhoppningsvis )
Publicerat Juli 31, 201411 yr Författare Sådär då, bössan var en trevlig upplevelse och jag är rädd för att de andra bössorna får stå mycket i skåpet denna högviltssäsong. Väl balanserad och ligger mycket bra i anlägget. Det skall sägas att jag möjligtvis skulle kostat på mig att byta ut Boyds hockeypucks bakkappa men tanken är ju inte att jaga i bänk med bössan så jag lugnar mig ett tag med det. Orginaltrycket då, nja det va ju en tråkigare historia. Tyckte det kändes helt ok vid torrklickning men det kommer nog hamna ett bold trycke på den här då den verkar ha potential att skjuta väl. Hann tyvärr inte med att skjuta in de öppna riktmedlen så det får bli i helgen eller nästa vecka. Efter inskjutningen drog jag tre jaktmatch ihop och två vulcan (fabriks).
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Författare Då tänkte jag beskriva lite hur jag fixade baserna: Hos vapensmeden kunde vi konstatera att bakre delen på lådan va så vackert snett handsmidd som endast en fn hva kan va ... Den bakre klacken hade slagsida åt höger i färdriktningen och lägre än framklacken. Inslipning av klacken va således inget alternativ utan antingen beställa de något högre weaver grand slam baserna eller en skena men jag ville så gärna ha de smäckra låga warne stålbaser. Hur som helst beställde jag en skena för att bädda på lådan. Men i och med att jag ville ha öppna riktmedel på denna tingest så va det verkligen en smolk i bägaren med en dubbelt så hög skena gentemot de tvådelade baserna. Då fick jag en idé när skenan väl va betald... såklart. Tack vare att den gode Christer borrat lådan så rak och fin behövde jag inte oroa mig för ev problem i sida utan helt och hållet fokusera på höjd. Jag åkte till Bauhaus och skulle köpa en bit stål i form av regel, list eller dylikt. Men det va lättare sagt än gjort. Det va snett och vint eller dålig finish på allt. Efter mycket letande hittade jag en riktigt styv och fin alu-list som va spikrak. -Jag mätte ut avståndet på hålen i lådan och ritade upp var bakre klacken skulle va. -Sedan borrad jag oversize hål i skenan för främre klacken. -Sedan la jag skenan på plan yta, droppade fyra lika stora små superlim klickar i varje hörn på främre och bakre basen och pressade fast mot skenan med hjälp av stöd från underlaget så det fastnade helt rakt mot skenan. -Dags att avfetta under bakre klacken och vaxa bakre delen av lådan sant plugga igen skruvhålen i lådan och hålen i bakre basen. -Jag funderade länge på om jag skulle använda skruvarna till bakre klacken eller om jag bara skulle använda skenans naturliga vikt och styrningen från främre klacken. Kände att det fanns en risk med att använda skruvar... risken va förstor att jag skulle skapa spänningar och trycka undan bäddmassa. Jag använder mig av JB Weld och den är rätt rinnig till skillnad mot tex Epo. Risken med att inte skruva bakre klacken vore att skenan inte skulle pressa ner bakre klacken tillräckligt utan att bäddmassan skulle hålla den pressad uppåt. Men i och med JB's lösare konsistens kändes inte den risken så stor. - Jag smetade på en försvarlig mängd JB på basen samt på lådan. - Tog skenan och skruvade fast den främrebasen och lät bäddmassan göra resten. Resultatet blev mycket lyckat! Med nollad kikare och inskjutning med jaktmatch fick jag justera minimalt med rattarna. Ca 5 klick i höjd och 10 klick sida. Kan rekommendera denna metod så länge man har nått att utgå ifrån. I mitt fall en rak borrad låda och att främre klacken ligger jämt på lådan.
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Författare Kul att du gillar den, det är en Boyds royal jacaranda laminat.