Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakträtt om man hyr fastighet

Featured Replies

Publicerat

Om man hyr ett hus eller en lägenhet med tillhörande trädgård ingår då jakträtten på den mark som tillhör huset?

Publicerat

Det beror väl på om man kunnat räva åt sig jakträtt överhuvudtaget på en villatomt, här skulle det aldrig gå.

Publicerat

Då det är förbundets area uttrycker jag mig som en följdfråga. Finns det några speciellt vanliga anledningar till att man inte skulle ha jakträtt vid sin bostad. Oaktat hur enkelt eller svårt det är att utnyttja den rätten.

Beroende på svaret på ursprunglig fråga kan det även vara intressant att veta om det är någon skillnad på vanlig jakt och skyddsjakt.

Publicerat

jakträtten följer med fastighetsägandet, så hyr man har man ingen jakträtt. "Den som bor på en gård eller har en trädgård" har dock vissa jaktmöjligheter enligt 23 § JL i enlighet med vad som framgår av bilaga 4  pkt 2 till jaktförordningen. Här hittar ni dessa:

http://jagareforbundet.se/jakten/juridik-lagar-regler/Lagstiftning/

Med gård/trädgård avses området runt bostadshuset och kringbyggnader, dvs en "tomt".

Publicerat
  • Författare

Okej, så om jag skulle ha ett område där det är problem med kajor och det inom kommunen sitter alltför mycket miljömuppar som ger klara och tydliga order om att kommunjägarna inte får jaga dessa så skulle den som hyr en bostad av kommunen alltså endå kunna sätta upp en fälla i sin trädgård och fånga in dessa kajor som någon jägare sedan skulle kunna transportera ut på sin jaktmark och avliva där?

Så som jag läser 23§ så borde det inte vara ett problem´, har jag missat något?

Publicerat

Korrekt

Publicerat

Om man skulle hårddra detta till hårklyverier in absurdum, så är väll all fällfångst förbjuden om det inte föreligger såsom Teffek skriver?

Betyder det att man egentligen inte får sätta ut en råttfälla på en mark man inte har jakträtt på?

Om jag hyr en bostad, privat eller av allmännyttan, och inte har jakträtten så får jag inte sätta ut en råttfälla?

• 2 weeks later...
Publicerat

Se mitt svar ovan den 10 april som besvarar din fråga.

Publicerat

Man behöver ju iofs inte släpa iväg fågeln till någon jaktmark och avliva med kulvapen. Det är ju bara att fixa på plats.

"Enligt 12 a § jaktförordningen gäller inte bestämmelserna om jaktmedel i jaktlagstiftningen när man skall avliva vilt som fångats med fångstredskap"

"Fåglar skall avlivas på snabbast och skonsammaste sätt. Beroende på fågelart och storlek 

varierar avlivningsmetoderna något. Ett enkelt sätt att avliva fågeln är att genom ett kraftigt 
slag mot fågelns bakhuvud med en käpp orsaka omedelbar medvetslöshet och hjärnskador så 
att fågeln dör. Man håller fågeln i benen med huvudet ner. En naturlig reaktion är då att lyfta 
huvudet och man träffar därför med slaget mot skalltaket där skallbenet ligger direkt mot 
huden."

http://jagareforbundet.se/Documents/Blanketter_ansokningar/Avf%C3%A5ngning-avlivning110922.pdf

Publicerat

Nu var ju inte frågan om avlivningsmetoder, men det är helt korrekt. Om det rör detaljplanelagt område är endast avlossande av krutvapen reglerat, inte jakten som sådan eller avlivning för den delen.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.