Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nosler Accu Bound 180 grain 300winchester magnum till Rådjur bilder o erfarenhet

Featured Replies

Publicerat

Efter att behövt skjuta 3 onödiga skott föra jaktsäsongen ...  perfekt lung träffar men var inte säker...utan behövde dra till med ett 2a skott... bestämde jag mig för att gå över till 300wm istället för 308...

Funderade på mellan 270wsm 7mm rem mag.. o då 300wm...  Köpte en 300wm JaktMatch pipa o en vanlig 270wsm pipa,..,, fan va fin 270wsm var... sparkade inget... o gick bra...

Men det slutade med att jag bara skjuter 300wm... hade många funderingar på extra pipa 222 223 243 ....  375 ..osv... men nu ska jag bara ha en pipa

Ammo... jag har snackat med så många duktiga skyttar... o har bestämmt mig för att jag vill att djuret ska stanna direkt...elelr såfort som möjligt...

Nosler Accu Bound.. Balisitc Tip... Partion....  Sierra Gameking...  Oryx... Failsafe...  många många fanns där att välja mellan...

men ..

Skjuter nu med en Nosler 180 grain Accu Bound 72grain MRP 87mm lång  950m/s... 5 skott inom en 1krona på 82m 2.5cm+ Går väldigt flackt o snabbt..... men bara o sikta rakt i upp till 200m...

Skjutit 1 bock på 15m en på 220m en på 124m..samt räv....

Djuren har dött på sekunden förutom den på 124m som jag har bild på här nere...det tog väl 2sec...

Här e bilder på djuren... i rätt ordning :

bock2k62.jpg

0001.jpg

bock25sep2.jpg

bock25sep3.jpg

fox1.jpg

Vad vet jag... jag skjuter nästan bara hagel... mkt lättare slipper man tänka.... bara o titta o trycka...inte så

materialstiskt...

Ut o jaga med er...sluta sitt här o ...

Publicerat

Fina bilder!

Har testat lätta kulor till 300an och med bra resultat ska prova accbound eller partition till min 300a 165grains.

Gillar flak kulbana därför lätta kulor.

Publicerat

Själv kan jag inte så mkt...  Hagel e ju mkt lättare ...

Men har snackat med lite folk som brukar skjuta hjortar rävar o älgar på avstånd mellan 320m till 550m.....

Rekomenderade 180grain... var o nallade lite på 165grainaren...

Ut o jaga det e varmt o skönt... 

Publicerat
Själv kan jag inte så mkt...  Hagel e ju mkt lättare ...

Men har snackat med lite folk som brukar skjuta hjortar rävar o älgar på avstånd mellan 320m till 550m.....

Rekomenderade 180grain... var o nallade lite på 165grainaren...

Ut o jaga det e varmt o skönt... 

320-550m lite för långt för mig jag sträker ut till 300m ungeför men inte över det.

Vet du varför dom rekomenderade 180grains ??? Det blir väl flakare kulbana med lättare kulor.

Publicerat

Hej Govänner!

Det här med flackskjutning och skytte på långa håll är ett ruggigt komplext område med mycket att tänka på och ju längre avstånd vi pratar om ju mer komplicerat blir det.

Om vi börjar med "flackskjutandet" och jämför 150 grains AB med 200 grains AB bägge skjutna ur en 300 win mag som är inskjuten "mitt i" på 200m så kommer 150 grains kulan att ha sjunkit 50 cm på 400m medan 200 grainaren sjunkit 60cm på samma avstånd. Skillnaden är alltså 10 cm på 400m men Janne har helt rätt i att den lättare kulan får en flackare kulbana. (om vi istället valt 165 eller 180 grainskulorna blir resultatet - 54 respektive -57cm). Allt talar alltså i detta stadie för att man bör välja så lätta kulor som möjligt. Samtidigt är det så att på håll över 250m måste du VETA avståndet eftersom du måste kompensera för detta, om du då kompenserar 50 eller 60 cm spelar kanske mindre roll?

Tittar vi istället på vindavdriften så blir situationen den omvända, vid 5 m/s rak sidvind är vindavdriften på 400m för 150 grainaren 37 cm och för 200 grainaren 30 cm, här kommer den bättre ballistiska koefficienten alltså in och 200 grainskulan blir det "bästa alternativet". Rent generellt så påstår jag att det är vindavdriften som är den stora osäkerhetsfaktorn vid långhållsskytte idag, med moderna hjälpmedel som avståndsmätare, kulbanekompensatorer och riktmedel med multipla riktpunkter har det blivit allt enklare att bemästra kulbanan i vertikalled det är vindavdriften som ställer till det för de allra flesta.

Dessutom är det viktigt att skilja mellan jakt och skytte, om syftet bara är att skjuta eller öva på långa håll är verkligheten lite enklare därför att  det enda som betyder något i de sammanhangen är att göra hål i ett papper och då blir till exempel anslagsenergin ointressant. Men om vi pratar jakt så gäller det att se till att kulan gör tillräcklig skada när den träffar viltet för att viltet skall orsaka minsta möjliga plåga innan det dör, därför blir även anslagsenergin intressant när vi pratar jakt på långa håll.

Om vi jämför samma kulor som ovan så ser vi att 150 grainskulan har 2484J på 400m medan 200 grainaren har 3004J på samma avstånd och det är en skillnad som förmodligen även kommer att märkas på viltet. Som parentes kan det nämnas att skillnaden mellan 308 win och 30-06 är cirka 180J (vid mynningen) ;)

Men i allt detta teoretiserande får vi inte glömma den praktiska verkligheten och där gäller det att skottet skall sitta rätt, detta kan man bara uppnå genom att en massa träning på dessa håll och genom att undersöka om de teoretiska värdena stämmer i verkligheten (vilket de aldrig gör).

Nu är det bäst att avrunda detta inlägg innan alla eventuella läsare tappat allt intresse.

Henrik

Publicerat
Hej Govänner!

Om vi börjar med "flackskjutandet" och jämför 150 grains AB med 200 grains AB bägge skjutna ur en 300 win mag som är inskjuten "mitt i" på 200m så kommer 150 grains kulan att ha sjunkit 50 cm på 400m medan 200 grainaren sjunkit 60cm på samma avstånd. Skillnaden är alltså 10 cm på 400m

Henrik

Jag trode att skillnaden var större men vad är skillnaden på 300m för det är max gräns för mig då det gäller jakt.

H Janne

Publicerat

Får du sprängda mellangärden med AB 180gr?

Publicerat

Ola, jag väntade på att du skulle ställa den frågan ;) och jag håller med om att det skulle vara intressant att få höra svaret.

KungCarl, har jag uppfattat dig rätt i att du bytte från 308 win till 300 Win Mag för att du fick för dålig effekt på rådjur med 308 win? Om det är så skulle det vara intressant att få höra vad det var för händelser som föranledde detta byte?

Glömde säga att jag nästan blev mest nyfiken på dina labbar, var kommer de ifrån?

Henrik

Publicerat

henrik,

Efter lite rumsteringar i garderoben hade jag tänkt damma av .300:an igen, men då jag haft dåliga erfarenheter av den på rådjur med BX konstigt nog så tvekar jag. Får fundera lite.

Mvh

Publicerat

Sköt ngra råbockar rätt...men de fortsatte o springa,,, o ibland hinner man inte se eller så markerar det inte tillräckligt... o sköt ett 2a skott ngn gång....fast det inte hade behövts..

o 2a skottet i fart e fan inte lätt...

därför valde jag att gå till 300wm...

gå o lägg er nu...måste ju upp 6ngt o skjtua räv

Publicerat

Janne, jag missade din fråga igår kväll. Anledningen till att jag valde 400 m som avstånd är att med inskjutning mitt i på 200m kommer skillnaderna att bli för små för att intressanta ( I varje fall för mig ;)).

Men träfflägena på 300m blir för 150 grainskula -17cm och för 200 grainaren -20cm (med 165 och 180 grainarna mitt emellan).

Alla de värdena som jag redovisat gäller för Noslers Accubond och de av Nosler redovisade ballistiska koefficienter, dock har jag inte kontrollskjutit alla dessa laddningar.

Jag har därmot skjutit en del 200 grains Accubond i min 300 wsm och med inskjutning på 200m så sjönk den 20-22 cm på 300meters vallen. Utgångshastigheten i min bössa (med 65 cm pipa) är cirka 870 m /s.

Sedan kan jag väl rent allmänt tycka att en maxladdad 300 win mag känns lite väl "häftig" för ren rådjursjakt... men alla är ju saliga i sin uppfattningar och att hitta några absoluta sanningar inom jakten är inte enkelt..

Henrik

Publicerat
Janne, jag missade din fråga igår kväll. Anledningen till att jag valde 400 m som avstånd är att med inskjutning mitt i på 200m kommer skillnaderna att bli för små för att intressanta ( I varje fall för mig ;)).

Men träfflägena på 300m blir för 150 grainskula -17cm och för 200 grainaren -20cm (med 165 och 180 grainarna mitt emellan).

Alla de värdena som jag redovisat gäller för Noslers Accubond och de av Nosler redovisade ballistiska koefficienter, dock har jag inte kontrollskjutit alla dessa laddningar.

Jag har därmot skjutit en del 200 grains Accubond i min 300 wsm och med inskjutning på 200m så sjönk den 20-22 cm på 300meters vallen. Utgångshastigheten i min bössa (med 65 cm pipa) är cirka 870 m /s.

Sedan kan jag väl rent allmänt tycka att en maxladdad 300 win mag känns lite väl "häftig" för ren rådjursjakt... men alla är ju saliga i sin uppfattningar och att hitta några absoluta sanningar inom jakten är inte enkelt..

Henrik

Håller med ...väldigt vältilltagen... men men..ifall man ska ha en jvla massa olika laddningar olika pipor... olika inställningar på sikten osv....Det e inte så att det blir lättare att skjuta/jaga...

Tycker redan det kan vara svårt....

Det e därför jag skriver här .. för o lära av folks erfarenheter med kulor... osv...

Själv har man ju inte så mkt erfarenhet...

Publicerat

Hur var det kuncarl - får du sprängda mellangärden med den laddningen vid vanliga bogskott eller strax bakom? Eller vad menar du med väldigt väl tilltagen?

Jag har skjutit ett par rådjur med min .300 och haft det problemet, i lägre farter och med ännu hårdare kula (BX).

Publicerat

Intressant minsan :-)

Vad väger blasern?

300 Wm är en sexig patron  ;D

Publicerat

Nej faktiskt inte... har skjutit 3 bockar.. en som på bilden..  1 i ryggen (gjorde missen att hålla upp lite... bocken var ju bara på 220m... behövs det ju inte hålla upp... ;) )

en till som på bilden på 15m...men djuren har faktiskt klarat sig bra ..men kommer väl skjuta ett par djur sen kan jag väl svara bättre...

Men räven behövdes inte tas ut ( om man nu skulle ha ätit det köttet....) den kom springande mot mig ... den fick sig en jvla  :-* kyss..  Päls o kött låg ett par m bakom djuret... o hela innre packetet låg ute..

:-*

Men jag e jätte nöjd, djuren stannar direkt...ska se hur det går med hjortarna o äääälgarna sen med... Ska testa på ngn kråka med ...vet inte om det behövs ngt mer manligt då som kanske 308 bear magnum eller 338

björnmagnum kanske...

Ingen jakt idag... ska till skjutbanan o skjuta in zeiss varipoint 1.1-4... o kela lite med den löpande älgden som aldrig dör

Men sitt inte här....ut o jaga

• 3 months later...
Publicerat

Här har jag ngra bilder till på djur som ...

Hade ett bra pass den 28e dec ...

0002.jpg

0001.jpg

2 syskon från samma familj och en stackars hind (de har för mkt gris o hjort där jag var och jagade....)

Kan ju inte låta bli att kasta med dagen innan bild ...

Gick upp på morgonen innan en hagel jakt (sköt 2 harar och 2 fasaner)..

0019.jpg

Sitt inte här...ut o jaga...det e ju full måne....

Publicerat

Grattis kungen, undrade precis var du tagit vägen :-*

Du ser ut att ha stått rätt den 28e.

MVH