Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Leupold

Featured Replies

Publicerat

Har funderingar på att byta sikte på min 308:a. Används uteslutande till högviltsjakt. Oftast skogspass med ganska korta håll. Har en kusin som ska studera i USA. Priserna där är ju helt andra än i Sverige. Har mer och mer börjat titta på Leupold VX-R 1,25-4*20. Erfarenheter av detta sikte?

Publicerat

Kolla även Trijicon 1-4, tycker de är helt ok, gillar deras triangel-riktmedel skarpt!

Publicerat

Hej,köpte ett sånt vxr istället för mitt Aimpoint 9000. Är guld värt att kunna vrida upp förstoringen ibland,svårt att se kvistar m.m. på lite håll.

På lägsta förstoringen blir det nästan som Aimpointet,har riktmedel firedot duplex.

Mycket mindre tubkänsla i Leupolden,upplever dock att på x4 är det något svårare med anläggningen,ögonavståndet. Mer än andra kikare. Nöjd med den i stort.

/Lars.

Publicerat

Jag gillar inte VX-R serien. Haft tre olika sådana, men sålt bort dem. Dålig kantskärpa och trånga synfält. VX-R 1,25-4x20 på lägsta förstoringen ger lite 'flaskbottenkänsla' att titta genom, distorsion och oskarpa kanter. Men det är robusta och pålitliga sikten. Belysningen är bra. Jag tycker dock inte de är prisvärda nya, möjligen vid köp direkt från USA, eller beggat i Sverige. Betänk också att sann förstoring på VX-R 1,25-4x20 är ungefär 1,4-3,7!

Kolla på VX-6! En helt annan klass på sikte optiskt! Men är ju ungefär dubbelt så dyrt också. 2-12x42 (SANN förstoring) är ett mycket allround sikte. Så pass brett synfält att den funkar fint på 2x även i trånga lägen. 42 mm objektiv gör att den funkar helt Ok i skymning. 12x trevligt om du skall knäppa nån räv. Annars är ju 1-6x24 extremt trevligt som drev/hundförarkikare :smile:

Publicerat
  • Författare

Jag gillar inte VX-R serien. Haft tre olika sådana, men sålt bort dem. Dålig kantskärpa och trånga synfält. Men det är robusta och pålitliga sikten. Jag tycker dock inte de är prisvärda nya, möjligen vid köp direkt från USA, eller beggat i Sverige.

Kolla på VX-6! En helt annan klass på sikte! Men är ju ungefär dubbelt så dyrt också. 2-12x42 är ett mycket allround sikte. Så pass brett synfält att den funkar fint på 2x även i trånga lägen. 42 mm objektiv gör att den funkar helt Ok i skymning. 12x trevligt om du skall knäppa nån räv :-)

Blir bara jakt på gris, björn och älg med bössan. Jagar allt småvilt med 243 win. Tycker därför det räcker med ett lågförstorande sikte. Tack för tipset.

Publicerat

Då rek jag varmt VX-6 1-6x24. Sann 1x och brett fint synfält, distorsionsfritt och skarpt från kant till kant :smile:

(svarta sorgkanten upplevs inte alls så tjock i 'verkligheten' utan siktbilden har ett ganska fint 'häng' i luften...men det är svårt att fota siktbilder/riktmedel på ett rättvisande sätt)

@1x, rm FireDot-4

post-8252-0-17032300-1397298839_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Blir bara jakt på gris, björn och älg med bössan. Jagar allt småvilt med 243 win. Tycker därför det räcker med ett lågförstorande sikte. Tack för tipset.

Om jag ska köpa ett VX-6, kan jag lika gärna köpa ett Zeiss. Kan handla direkt av agenten. Då  ligger de på 5000+ moms för 1-4 ggr förstoring.

Publicerat

Zeiss är Zeiss, dock upphaussade (har haft ett gäng Victory Varipoint bl.a 1,1-4x24). VX-6 är helt i klass med dem. Bättre också på kantskärpa samt ingen tunneleffekt. Zeiss 1,1-4 tunnlar från ca 1,3 och nedåt. Du får inte heller 6x förstoringsväxel och inte sann 1x. Hade du snackat Kahles Helia 5 eller Swarovski z6i, då vore det nåt annat :cool:

Publicerat

Leupold VX-R kostar i staterna $600, VX-6 ligger på $1000. Jag håller med om att det är värt pengarna som skiljer, men det finns också ett  intressant mellanläge - ca $790 för ett Sightron SIII 1-7.

• 2 weeks later...
Publicerat

delta optical inte heller dumma i den prisklassen...