Publicerat April 13, 201412 yr Dagens banbesök resulterade i ett konstaterande, R8:an gillar inte alls när dämparen sitter på. En markant försämring av träffbilden (5 skottare) när dämparn sitter på. Jävligt trist eftersom det är fantastiskt fint att ha dämparn på, rekylminskning, ljudnivåer osv... Funderar över möjliga orsaker, testandet har INTE gått djupare än detta konstaterande och nästa skjutbanebesök är när lokala handlaren får hem mer Norma GT, det kan vara imorrn...eller om två månader, ingen aning. Så, en tanke jag har är att det kanske är den lilla plastbussningen längst bak på dämpen som på nått vis sabbar pipans "harmoni"... Denna sitter rätt tight dessutom, inte så pass att den sitter kvar på pipan när man gängar lös dämparn, men rätt tight iaf. Skjuta med dämpen monterad men utan bussningen och se skillnaden, ja visst. Problemet är att jag inte vet när det blir Nån som varit med om detta och har input på möjliga åtgärder?
Publicerat April 14, 201412 yr Normas skytteprodukter köps enklast av Normas skytteombud. Kolla i denna lista på ombud, du har ett inte allt för långt från dig. http://www.norma.cc/sv/Aterforsaljare/Skytteombud-Sverige/
Publicerat April 14, 201412 yr Angående bussningen så har jag fått för mig att den definitivt inte ska vara tight för då kan det börja styra på bussningen istället för gängen. Prova utan bussningen, enda funktionen på bussningen som jag förstått är om man råkar stöta i dämparen så ska bussningen ta smällen istället för gängdelen.
Publicerat April 14, 201412 yr Författare Tack för svar! Hoppas det är så att bussningen ställer till det, vore en skön och enkel lösning på problemet! Ska kolla med ombudet, hade fått för mig att bara medlemmar i skytteföreningar får köpa av dom, har säkert fel vilket vore klockrent i detta fallet :biggring:
Publicerat April 14, 201412 yr Det svar jag fått angående att köpa privat av ombud är att man måste betala kontant, Norma kan inte fakturera privatpersoner säger dom.
Publicerat April 14, 201412 yr Det svar jag fått angående att köpa privat av ombud är att man måste betala kontant, Norma kan inte fakturera privatpersoner säger dom. Stämmer. Endast kontant betalning.
Publicerat April 14, 201412 yr Minimum en halv millimeter frigång på bussningen, tajtaste stället - en millimeter gör inte heller nåt. Som du redan konstaterat är det bara att skruva bort den och testa, syftet är som redan påpekats att bussningen ska hindra dämparens gängning från att bli sned om nånting händer, detta genom att inte tillåta större rörelse än att man håller sig inom de plastiska gränserna. Den ska verkligen inte ta i pipan vid skytte! -- Mats
Publicerat April 14, 201412 yr Författare Nu känns det verkligen som att den är bekymret! För den är tight, riktigt tight. Tack för svaren boys!
Publicerat April 14, 201412 yr Det som händer när bussningen sitter tight runt pipan är att den svängning och puls som skapas i metallen reagerar med dämparen. kontaktytorna och gängan måste vara ren och fin samt man bör dra åt dämpen så du får den i ändläge. impulsen i pipans längsled som kommer studsa fram och tillbaka i pipans material efter att patronen antänt och bygger upp trycket behöver raka, rena ytor med god kontakt för att inte skapa onödiga vibrationer i sidled. mvh Kalle
Publicerat April 15, 201412 yr Jag har aldrig brytt mej att montera bussningarna runt dämparen. Är grejerna sjyssta och gängorna bra så blir det tvärtätt och stumt.
Publicerat April 15, 201412 yr Jag har aldrig brytt mej att montera bussningarna runt dämparen. Är grejerna sjyssta och gängorna bra så blir det tvärtätt och stumt. ja, man får ju vara lite rädd om grejorna med.
Publicerat April 15, 201412 yr Problemet är väl inte att det inte blir tätt eller stumt utan att gängdelen i dämparen är liten i längd och och vid en stöt längst ut på dämparen blir kraften ganska stor och har man då ingen bussning som begränsar rörelsen mot pipan kommer någonting att bli krokigt inuti dämparen. Var och en gör ju som man vill. Det är samma med bilbälte det är totalt onödigt fram tills man krockar.
Publicerat April 15, 201412 yr Borde inte alla frontmonterade dämpare bli krokiga om det är så lätt slå i och kröka en teleskopisk?
Publicerat April 16, 201412 yr Bylle: även trots att rätt designade icke-teleskopiska dämpare har en betydligt kraftigare konstruktion vid infästningen så blir de krokiga. Så - jo. -- Mats
Publicerat April 17, 201412 yr Fredde, jag har en bössa som - efter att dämparen monterats för några år sedan - spred över hela socknen. Det visade sig bero på en dåligt gjord gänga av smeden, när detta åtgärdades återkom precisionen. Har du hunnit testa utan bussningen?
Publicerat April 17, 201412 yr Författare Fredde, jag har en bössa som - efter att dämparen monterats för några år sedan - spred över hela socknen. Det visade sig bero på en dåligt gjord gänga av smeden, när detta åtgärdades återkom precisionen. Har du hunnit testa utan bussningen? Nej, har bara hunnit testa med/utan själva dämparen. Ev test nu under påsk om det finns läge