Publicerat September 26, 200619 yr Har en Engelsk Setterhanne på 19 månader som har ett udda problem.Han jagar i ett rasande tempo men stannar för att skita efter några minuter.Detta upprepas sedan i varje släpp och ibland flera gånger.Hunden är naturligtvis välrastad innan jakt och äter inga konstigheter annat än Eukanuba.Hade samma problem i våras då han gick på Lone Star så jag tror inte problemet sitter i fodret.På jakt gör det här väl inte så mycket men på jaktproven är det onekligen något frustrerande.Vad detta kan bero på ???
Publicerat September 26, 200619 yr Min 11-månaders har samma problem. Magen verkar vara bra i vanliga fall, men när vi letar fågel så kan han stanna för att skita flera gånger under den första timmen. Detta verkar försvinna mer o mer nu, tror att det berodde på att han förmodligen hade en inflammation i tarmen under sommaren. Han gick på Hill's "fixa-magen-foder" från veterinären under 3 veckor och det blev bättre. Är det nå blod i avföringen? I så fall kan det vara inflammation i tarmen, annars har jag inga flera tips. Stress? De är ju lite ivriga, de små hårbollarna...
Publicerat September 26, 200619 yr Författare Pratade med veterinären och fick endel tips om vätskeersättning och konvalecensfoder som tydligen brukar hjälpa. Hon föreslog också foderbyte till just Hills.Hon var övertygad att det rör sig om sk. stressmage och den är obotlig men går att hålla i schack.Jo hårbollen är ivrig men det är ju sådana hundar vi vill ha...
Publicerat September 26, 200619 yr Har haft en Petit Basset griffon som allltid bajsade flera gånger när han släpptes på drev. Det gjorde han så länge han levde. Jag tror att det är för att tömma magen så att man blir så lätt som möjligt! Vi såg det iofs aldrig som ett problem, eller som att han var sjuk på nåt sätt, bara att han gjorde sig av med lite onödig vikt Jag skulle inte ha bytt foder eller så, bara låtit det vara , om det inte är uppenbart att han verkligen är sjuk i magen, eller att han är besvärad på nåt sätt. Eller är det så många gånger att han kommer av sig i jakten?
Publicerat September 26, 200619 yr Håller med Wifie är han bara fast i avföringen så är det inget problem om det inte är blod i det. Våran Golden gör samma sak när hon åker bil som hon hatar hon blir åksjuk och så fort vi stannar så tömmer hon magen. Orsakerna kan ju vara Nervös,Exalterad och Spänningen inför jakten som han tömmer magen
Publicerat September 26, 200619 yr Min han skiter av sig då vi e på väg till fjället! Ganka omedelbart! Likaså i skogen hinner han bara ut ur bilen sen e de skitdags. 2-3 ggr. Verkar lite, som sagts tidigare, att de vill göra av sig innan aktion men jag tror de e stresskitning! De vet ju vad som e på G o ivrig e väl bara förnamnet? Ibland, om han får gå länge, kan de ju bli ett o annat skitstånd. Men int tycker jag att det stör jakten. Vet inte vad de säger om de på jaktprov iof.
Publicerat September 26, 200619 yr Författare Problemet är inte att han tömmer sig några gånger på morgonen utan att bajsandet forsätter under dagen.Ofta är vi ute med flera hundar och har då ute en hund i typ en halvtimme ,lita på att just min hund sitter och skiter några minuter efter han sluppit lös och gärna en extra gång lite senare.Detta fortgår sedan i varje släpp dag efter dag.Kom igår hem efter fyra dagar på fjället och man kan lugnt säga att det blev endel bajsande :-[ Många av toalettbesöken är dessutom falskalarm ,det kommer ingenting eller väldigt lite.Inte verkar det störa hunden ,han jagar vidare i högt tempo.På ett jaktprov (åtminstone för Brittiska hundar) matchas ju hundarna mot varandra och man förlorar både tid och marktäckning om man ska springa på toa hela tiden ,så där stör det endel.
Publicerat Oktober 30, 200619 yr när hudnarna får komma ut och röra sig så sätter även magen igång och det kommer mera, oavsett om dom är rastade innan. Jag både tävlar och dömmer brukshundar och det är samma visa där, helt naturligt, men inte roligt då man har en hund som skiter på planen...
Publicerat Oktober 30, 200619 yr Mina 2 settrar tömmer tarmen i första släppet och sedan jagar dom förfullt, och där går det inte mer än en 30 sek. förrän dom sitter och skiter. Jag anv. samma foder som Du niak. Min första setter gjorde likadant.
Publicerat Oktober 30, 200619 yr Författare Mina 2 settrar tömmer tarmen i första släppet och sedan jagar dom förfullt, och där går det inte mer än en 30 sek. förrän dom sitter och skiter. Jag anv. samma foder som Du niak. Min första setter gjorde likadant. Vilka skithundar ;D Det har under hösten lugnat sig med unghundens bajsande ,han ligger inte lika högt i stressnivå och han har till och med tid att stå .Gammelhunden (snart 10 år) jagar som en furie men har aldrig haft något liknande, ej heller mina tidigare hundar.Tror att det hör ihop med just stressnivån +lite känslig mage och med tiden så lugnar det sig kanske.
Publicerat Oktober 30, 200619 yr Vilka skithundar ;D Det har under hösten lugnat sig med unghundens bajsande ,han ligger inte lika högt i stressnivå och han har till och med tid att stå .Gammelhunden (snart 10 år) jagar som en furie men har aldrig haft något liknande, ej heller mina tidigare hundar.Tror att det hör ihop med just stressnivån +lite känslig mage och med tiden så lugnar det sig kanske. Det var ju skönt. Hoppas att det var någon engångsföretelse bara för unghunden.