Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjuren som försvann

Featured Replies

Publicerat

Efter 15 år med avskjutningstal på 3-4 rådjur per 100 hektar har nu något allvarligt hänt på marken där jag jagar. (nordöstra uppland) Plötsligt är alla rådjur borta. Det är inget fenomen isig, för mark efter mark i grannskapet har sett samma utveckling. Innan jag börjar kasta ut anklagelser skall jag rannsaka mig själv.

Fakta 1. Vintern var otroligt lång och hård med snötäcke fram till mitten av April. Utfodringen kom igång för sent (Feb) och många individer dukade under liksom flera foster hittades i snön efter kastande getter.

Fakta 2. Räven har inte hållits efter på effektivt sett tidigare. Något vi ändrat på nu och hittills är 12 rävar skjutna medans bara 2 råbockar.

Men, den enskillt största orsaken är lodjuren. Spår inventeringen visade i vintras att vi hade förmodligen en ny föryngring på marken.

Och så till frågan, Länsstyrelsen beräknar att det finns 100 individer i Uppland, sant eller inte vet jag ej.  ???Men man anser att dett är en bra nivå från länsstyrelsens sida.

OK, vad gör man. I fjol delar man ut 2 lodjur till avskjutning i hela länet :o Är det i så fall den beräknade föryngringen av 100 "önskade" individer???

Länsstyrelsen är en förlegad myndighet som i jaktfrågor överlevt sig själv ett par gånger för mycket. I många år har vi hävdat att vi har björn i området, något som konsekvent tillbakavisats som synvillor och tillfälliga vandringsbjörnar. Först under förra året blev man tvungen att erkänna att flera björnar numera fanns i Uppland och till och med föryngrade sig.

Länsstyrelsens politik uppviglar till civil olydnad hos allmänheten....tyvärr :-

Frågan är om ett regeringsbyte kan räcka till för att ge tillbaka lite av makten till jägarna, åtminstone så pass så man blir tagen på allvar.

Publicerat

Att ni tar rävjakten på allvar kommer att få mycket posivita effekter.

Sedan har ni problemet med lo..inte så mycket att göra åt det, tyvärr.

Har sett rådjur stå på öppen äng, dag som natt, enligt vännerna som bodde i området trodde dom att rådjuren inte tordes gå in i skogen p g a att lodjur härjade i trakten. (Dom satt visst i träd och gjorde utfall uppifrån. Kan det stämma?)

Nåja, iallafall upplevde jag att det var betydlig färre rådjur i skogen än tidigare år.

Publicerat
  • Författare

Tja,

Jo jag har samma erfarenheter beträffande rådjurens daglega på åkrarna. Trodde först det berodde på svinstammens tillväxt vilket gjorde tillvaron i skogen lite jobbig och stökig. Men har nu förstått att det är långöronen som ligger bakom detta beteende.

I vintras hittade vi många kadaver i anslutning till ensilagebalarna. Det visade sig sedan i spårsnön att lodjuren låg på balarna och väntade....skickliga jägare absolut, och ruskigt effektiva i rådjursbestånd som ej konfronterats med lodjur tidigare.

Mvh

Publicerat

Fan va jag hade varit förbannad...  Jvla sosse regeringen e ju så jvla trött... 400 000 svenskar jagar.... Tur att Moderaterna fattade det...

Vi slipper ju lo i skåne... Var o jagade utanför Västervik... gick på ett lo som skulle precis hoppa på ett rå kidd....

Lycka till med Rå Stammen...

SJälv e jag mest förbanand med att jaga med stål... jvla idioti... kulorna går rakt igenom stackars anden o så får man lite blodstänk...men så mkt skade...

Tacka veta jag bly.... 

Ut o jaga med er sitt för fan inte här o uggla

Publicerat

Efter 15 år med avskjutningstal på 3-4 rådjur per 100 hektar har nu något allvarligt hänt på marken där jag jagar. (nordöstra uppland)

var jagar du?

mvh johan

Publicerat
  • Författare

Mellan Alunda, Gimo, Harg och Knutby. 3 olika marker.

Publicerat
Mellan Alunda, Gimo, Harg och Knutby. 3 olika marker.

OK!

Publicerat

>MKJ

Jasså, du jagar där...och då har du dom alla!

Björn, Lo, Varg och Vildsvin...ingen direkt rådjursvänlig kombination!

/Vänligen

Publicerat

Kul, då jagar vi i samma område... Orjant med.

Tror det var tre eller fyra björnar de DNA säkrade i området i höstas och då var int ejag inräknad.

mvh

Björn

Publicerat
  • Författare

Hylsan,

Nä det har du banne mig rätt i ;)

Dard,

Vet ej om du läste UNT förra året om en snubbe som bar ut saltstenar och fick träa i en tall när han mötte björnen, den snubben var jag ;D

Kände mig rätt säker på björförekomsten efteråt 8)

Publicerat

Missade den artikeln men har hört talat om händelsen.

En fråga, björnarna klättrar väl bättre än dig så är träa den bästa lösningen??

mvh

Dard

Publicerat
  • Författare

Du är inte den första som påpekar detta....men, med tanke på att frötallen inte hade kvistar de första 2,5 meterna var jag nog en bättre klättrare än vad jag trodde själv ;)

Mvh