Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ni som använder Tru-Oil

Featured Replies

Publicerat

Tja! Sitter med två kolvar som är helt nedslipade och avfettade. Tänkte för första gången låta linoljan stå och testa tru-oil, i alla fall på den ena. Om man som jag ska köra från scratch, kör ni endast tru-oil burken eller använder ni birchwoods "bi-produkter också" tänkte på truoil sealer and filler och truoil conditioner...

Publicerat

Jag har för mig att jag körde med sealer&filler när jag gjorde en kolv för typ 15 år sen. Tycker Tro-oil är skit, men det är ju en helt annan sak!

Publicerat
  • Författare

Ok, jag va snabb på beställningsknappen så jag körde på endast tru-oil flaskan. Hm intressant, den verkar va snabbhärdande och tjock så man får väl använda en annan teknik än vad man gör med linolja. Jag har testat den förr ovanpå annan olja men aldrig från scratch eller hela kitet. 

Publicerat

Jag provade på en osthyvel, tänkte att den ju lever ett hårt liv med frekventa besök i diskbaljan. Nu är inte trät ordentligt slipat och slätt, men finishen verkar hålla och blankt blev det.

Publicerat

Provade på min gamla hva som jag hade förut. Jag blev helnöjd med resultatet, körde även på Anschutzen.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Publicerat

Blir ju halkigt å jävligt,men visst skyddar det.

Publicerat
  • Författare

Jag provade på en osthyvel, tänkte att den ju lever ett hårt liv med frekventa besök i diskbaljan. Nu är inte trät ordentligt slipat och slätt, men finishen verkar hålla och blankt blev det.

Haha bra test! :biggrin:

Publicerat

På en kolv från scratch kör jag med Tru-oil blandat med balsamterpentin 50/50 de första 10 strykningarna. Sen går jag över till ren tru-oil.

En tidigare behandlad kolv även om man slipat den ren etc så räcker det att lägga på oljan som den är.

Fördelen är att den härdar fort så man kan stryka 2 ggr om dagen samt att man kan välja vilken yta man vill ha. Blank som den blir av sig självt annars bara att matta ner den och lägga på ett par lager vax så är den klar.

Många som tycker oljan är skit vet inte hur den ska läggas på och misslyckas därmed. Den ska läggas på i många tunna lager mha av en klut. Ev mellanslipning vart 5:e lager med 0000-stålull.

Publicerat
  • Författare

Ok tack för mycket informativt svar. Ska testa det! Den ena kolven är oljad och den andra är lackad. När det gäller lackade kolvar brukar jag slipa ner lacklagret till trärent sen tvätta med ammoniak och vatten. Jag har oljebonat med linolja efter Kaj Nybergs instruktioner tidigare men Tru-oil verkar va en annan femma men slut resultaten man sett ser ju grymt bra ut.