Publicerat April 17, 201412 yr Läste denna nyhet och reagerar lite http://na.se/nyheter/nora/1.2453733-for-tat-vinterstam-ger-skyddsjakt-pa-alg Jag förstår att täta koncentrationer av älg kan ställa till en hel del i en tallplantering när det inte finns så mycket annat att äta men att först nu utöva skyddsjakt när vi har en rekordtidig vår och högdräktiga älkor? Varför? Älgarna bör väl ha spridit ut sig vid det här laget för att hitta annan föda än tall. Och hur har man tänkt utföra denna skyddsjakt, sitter man och vakar eller använder man hund eller drevkedja eller smyger man? För dålig tilldelning sägs bla vara orsaken till dessa problem. Vad ligger älgstammen på per 1000 ha och vad hade de för tilldelning per 1000 ha? Skyddsjakt kan vara ok att använda men som sagt kan jag tycka att man använder det verktyget när problemet bör vara slut tills nästa vinter och då borde man kunna styra detta med tilldelningen till hösten eller kanske vara lite mer vakna när problemet uppstår under vintern. Eller är jag fel ute?
Publicerat April 17, 201412 yr Ja det är du om man ser till Tallplanteringarnas framtid, om man ser till älgstammen så är det inte bra, därav att det är skyddsjakt. Jag är inte ensidigt för skyddsjakt och särskilt inte nu med de förutsättningar som är men jag förstår verkligen dem som försöker att skapa en livsnäring på skogen om de vill få skydda den samma mot angrepp. Ett behov av skyddsjakt är en klar signal om att man har andra obalanser/brister och fel i avskjutning, tillgång på foder och i älgstammens utseende på den aktuella platsen. /Christian
Publicerat April 17, 201412 yr Med tanke på att EU vill att vi ska skydda mer skog i landet.... Varför inte göra flera flugor på smällen och låta samhället köpa in och skydda de kända platserna som vintervandrande älgar i decennier har samlats sig på, mot skogsbruk? Ingen skogägare behöver behöver se sin framtid ätas upp. Vi går EU till viljes och skyddar mer skogsmark. Vi kan hålla lite högre älgstammar på vinterbetet så att omgivande marker har en ok jaktbar sommarstam. Det blir bara vinn-vinn av det hela. Samhället kommer ändå att vara tvungen att skydda mer skog, alla torde tjäna på att just vintermarkerna för vilt skyddas och inte produktionsskog. Inga privata skogsägare eller skogsbolag behöver ta produktionsbortfall, utan det är den skyddade artrika skogen som betas och får större artrikedom. Jägarna kan ta ut större avkastning ur viltstammarna.(och då kanske markägarna även får större avkastning från jakten) Bara en tillspetsad tanke för att slippa skjuta sönder jaktbara älgstammar pga att dom samlas på vissa platser under vinterhalvåret.
Publicerat April 17, 201412 yr Vet inte exakt men i samma område så ställdes älgjakten in på grund av det inte fanns någon jaktbar älgstam. Detta beroende på att området berörs av flera vargrevir. Själv är jag ganska övertygad om att de här älgarna har hittat mat och lugn och ro från vargarna. Så skyddsjakten är i mina ögon tokfel!
Publicerat April 17, 201412 yr Var samma historia i fjol vid denna tiden i örträsk eller vad det hette området,, Att jaga älgen nu är inte okej Att ge skyddsjakt på ett så litet område som 4 Hek,är fel Att skyddsjaga älgen nu när dom redan lämmnat planteringarna o har bete på barmarken är fel Är Älgtammen för hög så går det att reglera via älgskötselområdet ,,
Publicerat April 17, 201412 yr Författare Ja det är du om man ser till Tallplanteringarnas framtid, om man ser till älgstammen så är det inte bra, därav att det är skyddsjakt. Jag är inte ensidigt för skyddsjakt och särskilt inte nu med de förutsättningar som är men jag förstår verkligen dem som försöker att skapa en livsnäring på skogen om de vill få skydda den samma mot angrepp. Ett behov av skyddsjakt är en klar signal om att man har andra obalanser/brister och fel i avskjutning, tillgång på foder och i älgstammens utseende på den aktuella platsen. /Christian Om jag är fel ute menar du alltså att älgarna går kvar i tallplanteringarna så här års och orsakar problem för framtiden? Jag förstår som sagt att man vill använda skyddsjakt vid vissa tillfällen men om det är för att skydda en tallplantering mot vinterbete så kan jag tycka att man bör bedriva skyddsjaken på vintern.
Publicerat April 17, 201412 yr Det kan man tycka och jag håller helt klart med, men frågan och situationen förefaller inte vara sådan, i norr skjuter man älg på skyddsjakt, en del reagerar, i skåne skjuter man svanar och tranor på skyddsjakt, det reagerar andra på, i lika delar och på samma sätt är skyddsjakt alltid ett sista alternativ och utväg, jag är rätt säker på att skyddandet av en tallplantering/skog skulle kunna lösas på annat sätt men nu är det inte det som var frågan. Skyddsjakt i fel säsong, dvs under eller kort före ynglingstider är alltid en vedervärdig syssla som kräver goda skäl för att utföras. /Christian
Publicerat April 17, 201412 yr Författare Det var just om man verkligen skyddar en tallplantering genom skyddsjakt just nu som var frågan då ytterligare bete på tallplanteringarna med denna tidiga vår borde vara tämligen begränsade. Därmed lär denna avskjutning inte ge någon större effekt på tallbetet detta år. Att det dessutom sker precis innan ynglingstid gör sen inte saken bättre.
Publicerat April 17, 201412 yr Ett tillstånd för skyddsjakt är inte per automatik en rätt att gå ut och skjuta en ko, det krävs att djuren fortfarande är och gör skada i planteringen, är de inte där har man ingen rätt att skjuta något alls, är det möjligen så att det skapas mer av ett bekymmer kring detta än vad det egentligen är? /Christian