Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

swarovski z6 1 7-10x42

Featured Replies

Publicerat

Hej, funderar på att byta sikte på 308an. Har nu ett obelyst leupold 3-9 Gånger 42. Jag jagar det mesta, går som hundförare på älgjakten, passare, räv vak, bockjakt mm. Skulle vara gött ned lägre förstorning på älgjakten samtidigt som jag vill ha 9-10 till bockar och rävar samt att jag vill ha belyst. Är detta ett bra och prisvärt sikte? Hur funkar det i mörker? jag antar att det inte är sämre än mitt leupold som ändå har funkat hyfsat på nätterna. Vad kostar det ungefär?

Publicerat

20500kr!

Jag tyckte att helia 5 1-5x24 var snarlik i mörker so ovan swarre.

kanske helia 5 1,6-8x42 vore perfekt för dig. 17500kr!

Edit, båda är ruggigt mycket bättre i mörker!

Publicerat

Ärligt talat!

Påstår du att Helia 5 1-5x24 är snarlik/bättre i mörker än Swarovski z6 1,7-10x42?

eller har jag missuppfattat ditt inlägg?

Publicerat

Ozzian har ju testat en jäkla massa kikare mot varandra så det är inte mycket jag har att säga emot om gällande hans erfarenheter där.

Publicerat

Skulle hellre spara pengarna och lägga dom på ett hakmontage så du kan ta av kikaren vid trånga pass. Skillnaden mellan 1,6-3 är vad jag skulle säga marginell

Publicerat

Ärligt talat!

Påstår du att Helia 5 1-5x24 är snarlik/bättre i mörker än Swarovski z6 1,7-10x42?

eller har jag missuppfattat ditt inlägg?

Nej den är inte bättre men den är nästan lika bra, detta med 6x växel tar ljus, 5xväxel tar mindre ljus!

Som ex kan jag säga att 1-5 är bättre än 1-6, och då är det skillnad!

Jag sålde mina z6i 1-6 pgav detta!

Skulle hellre spara pengarna och lägga dom på ett hakmontage så du kan ta av kikaren vid trånga pass. Skillnaden mellan 1,6-3 är vad jag skulle säga marginell

där säger jag emot dig, nu har jag inte testat 1,6 men 1,5 mot 3 är jätteskillnad om du står trångt till!

Publicerat

Okej helian låter ju också intressant, håller den samma kvalité som Swarovskin?

Men kostar den verkligen 20 000 ?? http://www.jaktia.se/Optik/Kikarsikten/Swarovski-Z6-17-10x42.htm

du skulle ju ha belyst?

den du hittat är obelyst

z6i= belyst

z6= obelyst!

Publicerat

Okej helian låter ju också intressant, håller den samma kvalité som Swarovskin?

Men kostar den verkligen 20 000 ?? http://www.jaktia.se/Optik/Kikarsikten/Swarovski-Z6-17-10x42.htm

och det är samma företag på båda!

JAG anser att helian är vassare men swarren är sjukt bra!

Zeiss har mina ögon däremot problem med!

Publicerat
  • Författare

du skulle ju ha belyst?

den du hittat är obelyst

z6i= belyst

z6= obelyst!

Ja jag vill ha belyst. Slarv av mig  :blush:

Publicerat

Att tänka på, det är ju skönt med 10ggr förstoring men jag tror inte man skjuter sämre med 6gg eller 5ggr!

Jag tror du får prioritera lite grann.

mörkersikte

långhållsikte

korthållssikte

tar du bort eller säger inte så viktigt så är valet mycket lättare = du får det du vill ha!

Publicerat
  • Författare

Mörkersikte- ja inte sämre än det jag har helst lite bättre.

Långhållsikte- Nä , skjuter alldrig på längre än 100-150 meter, men vill järna kunna vrida upp och räkna taggar och liknande.

Korthållsikte- ja på älgjakten blir det oftast 0-50 meter.

Publicerat

nu har jag inte kollat i zeiss nya 8ggr växel, men jag kan inte tänka mig att den är sämre än din leupold!

Dom kommer i typ 1,5-14 eller liknande.

annars är nog 1,7-10 ggr och 42 bra val finns ju även 2-12x50, så om mörker inte är prio ett så är swarre perfekt!

ps jag undrade för ett atg sedan varför helia 5 1-6-8 fanns detta var ju ett exempel!

Jag TROR att denna slår dessa swarrar i mörker men då får du bara 8ggr förstoring!

ps2 du kommer att bli nöjd vilket som då du valt the best of the best!

EDIT funder en gång till på helia 5 1-5x24 , det enda den ev inte kan är att räkna tagger på 150 m håll!

detta då du ev skjuter älg på 10m håll!

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket!! Tror att jag klarar mig med 8ggr förstoring. Ska försöka kolla på något Helia. Att snåla och titta på ett zeiss duralyt 2-8 går bort eller?

Publicerat

Jag hade sparat lite längre, köper du det du verkligen vill ha från början så blir det billigare i längden.

Publicerat

Det är ointressant hur många kikarsikten någon har testat när man bortser från två viktiga faktorer i en diskussion.

Användarens ögon, synfel bla och fysikens lagar!

Inbilla en dum att 24mm öppning är snarlik med 42 i den optikklassen när det gäller svaga ljusförhållanden.

Ska man ha ett sikte nattetid så är nog minst 50mm öppning att rek.  

för info har det passerat en glugg eller två framför mina ögon med, dom flesta på arbetstid och under utbildningar!

Ett sikte som jag tycker är ruskigt prisvärt är Zeiss Classic 2,5-10x50. Lätt, smidigt, bra optik dock endast "nattbelyst", syns inte på dagtid

och prisvärt ca12000:-

Publicerat
  • Författare

Meoptan verkar ju också intressant. Men har dålig koll på dom, gör dom bra grejer eller håller det samma kvalité som Helia/ Swarovski? 

Publicerat

Meopta håller enligt mig inte samma klass vilket även syns på priset. Men det är fortfarande riktigt bra kikare.

Publicerat

Det är ointressant hur många kikarsikten någon har testat när man bortser från två viktiga faktorer i en diskussion.

Användarens ögon, synfel bla och fysikens lagar!

Inbilla en dum att 24mm öppning är snarlik med 42 i den optikklassen när det gäller svaga ljusförhållanden.

Ska man ha ett sikte nattetid så är nog minst 50mm öppning att rek.  

för info har det passerat en glugg eller två framför mina ögon med, dom flesta på arbetstid och under utbildningar!

Ett sikte som jag tycker är ruskigt prisvärt är Zeiss Classic 2,5-10x50. Lätt, smidigt, bra optik dock endast "nattbelyst", syns inte på dagtid

och prisvärt ca12000:-

Du har säkert sett fler kikarsikte än mig men det med 24 kontra 42 kan jag beskriva.

jag köpte en zeiss 2,5-10x42 från tyskland när zeiss ändrade sig till 50 öppning, köpte samtidigt en helia c 1,1-4x24 på blocket, helian var vassare eller iallafall inte sämre.

zeissen var den modellen som fanns med rm 0,hittade inte namnet nu men den är väl ersatt av ht.

sen testade jag en massa kikare med olika öppningar och helia 5 1-5 var likvärdig med meoptan i mörker3-12x56 tror jag det var.

bör tilläggas att jag vet att zeiss är riktigt bra men mina ögon kan inte med dem, mina ögon gillar swarre o helia.

ps men du har rätt....ibland är jag rätt dum!

Publicerat

Meoptan verkar ju också intressant. Men har dålig koll på dom, gör dom bra grejer eller håller det samma kvalité som Helia/ Swarovski?

Jag köpte en meopta meostar r1, 1,5-6x42 och har på studsaren. Är riktigt nöjd med.den. Sen är det nog lite skillnad på helia 5 och swarre

Publicerat

Finns ju den nya meoptan också. 2,5-15x56 :) verkar va riktigt fin. Kanske lite klumpig på drevjakt dock

Publicerat

jag har helia 5 1,6-8x42, o den är helt enorm vad det gäller skärpa och mörkeranvändning,,

bör kollas innan köp!

swarren du nämner har jag också provat men tycker helian är snäppet vassare i skärpa ,

samt bra mycket vassare när det gäller skymningsegenskaper och eyebox.

meopta är inte alls på denna nivå,

och i mina ögon ingen zeiss heller.