Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Detta måste väl vara ett bakslag för polisen

Featured Replies

Publicerat

Det är bara en av MÅNGA liknande domar och ingen av de andra har lett till nån skillnad, så... Nä.

-- Mats

Publicerat

Tyvärr så går jag på I-Mats linje här, dock så anser jag att man skall överklaga felaktiga beslut (under förutsättning att man väljer sina strider)

Raggarö

Publicerat

"Frigevär"

Det har jag inte ens hört talas om att nån använder halvauto till, men nu kanske det blir ett uppsving för grenen. Eller?

Redan innan IPSC var etablerat fanns det AR-15 på målskjutningslicenser, för det är i princip bara att hitta på en egen halvautogren i föreningen.

Publicerat

Japp, det verkar vara en förening med en egenpåhittad skyttegren.

Publicerat
  • Författare

"Frigevär"

Det har jag inte ens hört talas om att nån använder halvauto till, men nu kanske det blir ett uppsving för grenen. Eller?

Redan innan IPSC var etablerat fanns det AR-15 på målskjutningslicenser, för det är i princip bara att hitta på en egen halvautogren i föreningen.

Japp, det verkar vara en förening med en egenpåhittad skyttegren.

Lite att läsa!

http://www.ne.se/sportskytte

Publicerat

Från din länk (min kursivering):

Sportskytte, skyttesport, skyttegrenar upptagna på Svenska Skyttesportförbundets (SvSF) program, vilket omfattar alla grenar som förekommer vid världsmästerskap, europamästerskap, svenska mästerskap och olympiska spel.

Det är en egen gren de pysslar med. Roligt att han fick licensen dock! :)

Publicerat

"Fritt gevär" har då skjutits betydligt längre än jag hållit på med krut, så nytt eller fördenskull egenpåhittat är kanske inte vad jag skulle kalla det.

Helt ärligt börjar det låta lite RPS härinne... :-P

-- Mats

Publicerat

Det är en egen gren de pysslar med. Roligt att han fick licensen dock! :)

Det är en gammal tävlingsgren, inget eget, de pysslar med. Och han har ännu inte fått nån licens.

-- Mats

Publicerat

Nej, det är journalisten som blandat ihop det hela med den gamla grenen frigevär som numera inte utövas längre. Eftersom de kallar det frigevär kommer sammanblandningen som ett brev på posten.

Men här handlar det om en lokal gren. De borde kallat den AR-fältskytte eller liknande! ;)

Publicerat

Från "Whistler" på Robsoft:

Sammanfattningsvis:
Fritt gevär, gammal OS-gren, del av Skyttesportförbundet. Inte det domen handlar om.
Fritt vapen, Metallsilhuett-vapengrupp. Inte det domen handlar om.
Fritt gevär, lokal gren i Linköping där man skjuter Magnumfält med gevär. Det är det som domen handlar om.

Raggarö

Publicerat

Är det nån som redan har domen? Jag har iofs beställt, men det blir ju tidigast på tisdag eller onsdag jag får den...

-- Mats

Publicerat

Jag har läst domen, det den fastställer vilket är bra är att prövningen av tillstånd och lämplighet för halvautomatiska gevär för målskytte sker enligt 2:5 vapenlagen, att RPS FAP och eller ett par skumma yttranden från 2011 samt en viss "vapentekniker från skånes villfarelser" inte kan läggas till grund för prövningen då de enbart är tillämpliga/lovliga att använda som underlag om prövning sker enligt 2:6 VL.

Domen som sådan är ett sundhetstecken, inte från plisens sida men från att i varje fall överdomstolarna förstår vad det är som sker i tillståndsenheterna och att rätten inte accepterar det. /CHristian

Publicerat

Jaså så ja... Det klargjorde en del - tack, mina herrar. :-)

-- Mats