Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första vapenköpet..

Featured Replies

Publicerat
Första vapenköpet..

Länge hade jag letat efter det första vapnet. Högst på listan stod Heym SR20L och SR20N. Gärna i .30-06 eller .308w.

I januari kom en SR20L .308w (den tidigare modellen) ut på Blocket, och snabbt som attan for jag söderut. Tidigare ägare uppgick till endast en. Denne en äldre herre som, enligt min uppfattning, gick på sista refrängen, och hade därför lagt bössorna på hyllan sedan flera år tillbaka.

Väl vid vapenhandeln visades vapnet upp. Blånering, stock, pipa, trycke - ja, allt var i absolut toppskick. Det blev affär och jag tågade ut med ett stort leende på läpparna. Äntligen! 

Efter 12 veckors handläggningstid damp licensen ner i brevlådan och vapnet hämtades. Köpet, som genomfördes mellan två bilar, gick snabbt. Jag tittade lite efter sprickor i kolv och framstock, fingeravtryck på linser m.m, men gjorde dessvärre ingen ordentlig genomgång. Vapenhandlaren intygade att ingen varit och pillat under väntetiden.

Vid hemkomsten sliter jag hastigt upp vapenfodralet och ser med förtjusning på den läckra helstocken. Det tar inte lång tid innan jag till min förtvivlan ser att en bit trä, tillhörande en ganska så korkad urfräsning för säkringstangenten, saknas. "Mellanväggen" mellan slutstyckshandtag och säkringstangent var som bortblåst. Styrlistens ena kant är inte längre vackert omgiven av valnötsträ, utan sticker nu ut på vänster sida och ser allmänt jävlig ut. 

Nåväl, ett skönhetsfel. Något jag övertalade mig om att ha missat vid båda mötena med vapnet. Felet var mitt. Det går att snygga till, men känns skit och otroligt irriterande när vapnet i övrigt är i absolut toppskick.

Bäddade ett skruvstäd jag lånat och spände försiktigt fast bössan. Började med 180 grit sandpapper sakta slipa ner den ojämna övergång mellan grunden där mellanväggen stod, som var ca 3mm högre än säkringstangentens tidigare utkarvade, bågformade gångbana. För att slippa många lager olja på den lilla, bleka yta som kvarstod efter sandningen, betsade jag istället med ZAR:s valnötsbets. (denna samt ZAR:s övriga produkter är att rekommendera) 

W3rd6Af.jpg

Jag hoppades faktiskt på att vapnet hela tiden varit i det skick som det köptes i, och att felet helt enkelt låg i min oaktsamhet. Till min besvikelse hade jag fel. Vid köpet togs en bild på vapnet. Även annonsbilder sparades. Mellanväggen finns på dessa bilder kvar. Den hade alltså blivit avbruten under väntan på licens. 

QcXF1ig.jpg

Har tyvärr ingen bild på hur det hela såg ut innan jag slipade ner det, men att sammanfatta det så såg det för jävligt ut. Hur kunde jag missa detta vid köpet.. Jäkla skit. Kanske hade jag kunnat få ner den en tusenlapp eller två, men ärligt talat bryr jag mig inte om pengarna. Stocken går inte att återställa i dess ursprungliga skick, och att få fram en ny, i vänsterutförande dessutom.. ja, det kommer inte att ske helt enkelt.

För övrigt tycker jag det är en liten detalj som gör otroligt mycket. Den förstärker också indikation av ett osäkrat läge. Nu känns slutstyckshandtaget väldigt naket och säkringstangenten ser ut att gå ett stup till mötes. 

Är vapenhandlaren själv den skyldige, och vetat om, men förbisett detta, eller har någon klåfingrig kundjäkel med tummen mitt i hand lyckats slå väck träbiten utan att vapenhandlaren märkt detta? Vi lär aldrig få veta.

Jag vet vad jag ska tänka på till nästa vapenköp iallafall.. Vapnet ska se till att stå inlåst och förbli orört. Har någon flottig grisbonde i min frånvaro så mycket som krökt ett hårstrå på något jag betalat tusenlappar för så får vapenhandlaren skylla sig själv.

Relevant är att jag vid tidigare besök hos diverse vapenhandlare tagit upp vapen, analyserat och klämt, men sedan insett att de är sålda - men vad F*N gör de då i vapenkassunen, som alla kunder kan besöka? 

Butik och vapenhandlare förblir tills vidare osagda då jag inte vet vad som ligger bakom det hela. Jag tror faktiskt inte vapenhandlaren vetat om detta då han varit allmänt öppen, trevlig, anträffbar och tillmötesgående. Imorgon ska jag höra av mig och fråga. Köpet är ju trots allt genomfört och kanske jag gråter över spilld mjölk, men..

..vapenhandlare som läser, ta för fasen vara på de vapen som är sålda, och köpare, gör en mer noggrann genomgång av vapnet än vad jag gjorde.