Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fågeljakt. Jaga med drillingen eller köpa en klass 2-studsare?

Featured Replies

Publicerat

Jag har kommit på att jag vill börja jaga fågel.

Orre och tjäder, men även övriga jaktbara fåglar.

Bössan ska gärna kunna gå att använda till rådjur och hare också.

Jag har idag ett gammalt järnspett, Suhl sida/sida kaliber 12, en Merkel-drilling i kaliber 12/12/5,6-52R, samt en Carl Gustav 1900 30-06.

Vad skulle ni ha gjort? Köpt en klass 2 och ett bra kikarsikte eller använt något av vapnen jag redan har.

Jag har idag en plats ledig i skåpet, och jag har länge gått och tänkt på en klass 2:a, och tanken har varit att skrota Suhl:en och köpa en hagelautomat istället, samt fylla den sista platsen med... -Ja, med vad?

.222? .223? Något annat?

Jag hittade en Carl Gustav 1900 i .222 på blocket, och tanken slog mig att det vore ypperligt att ha samma modell på bägge bössorna eftersom jag då är van vid hanteringen då det blir exakt lika på båda.

Bra idé eller inte?

Publicerat

Du kan ju börja med drillingen och se hur du trivs med fågeljakten. :)

5.6x52r verkar dessutom lovordas mer än 222 och 223 till fågel.

Publicerat

Varför köpa en 1900 som bara finns med lång låda och är en ganska tung konstruktion till så nätta kalibrar dom 222,223.

Skaffa något smidigare för fågeljakten eller kör på med drillingen.

/Mike

Publicerat

Håller med Mike här. Jag kommer inte ihåg om du hade kikare till drillingen, vissa fixar orre på 100 m med järnsikten, men långt i från alla. Om du har sikte och lust att träna lite så låter drillingen som en jättebra idé. Men sen bör ju ändå alla ha en vixen i 222r, och det går lätt att ladda lite lugnare än norma jm om man vill ha finare hål i fåglarna.

Publicerat
  • Författare

Nix... Ingen kikare på drillingen.

Inte ens ett montage, så det blir till att fixa det i så fall.

Jag känner inte vapnet nog och har inte den skickligheten att träffa en snusdosa på 80 meter med drillingens järnsikten.

Blir till att öva, öva, öva... Har ju laddverktyg och hylsor så det ska inte vara något problem.

Hur är 5,6x52r? Är kulbanan flack nog att kunna plocka ner en pippi på mellan 50-100 meter utan att ställa om kikaren?

Det är ju iofs en smal sak att skjuta in bössan på banan på olika avstånd och göra en lathund på hur många klick på kikaren som motsvarar aktuellt avstånd, men ändå.

Jag gissar att en avståndsmätare kan underlätta om man inte känner marken väl.

Vad skulle det kosta att fixa ett kikarmontage på drillingen?

Och vilken sorts montage rekommenderas?

Beträffande kikare, vilken förstoring är lämplig vid fågeljakt?

Publicerat

Ja för fan, du får nog ut på 150+ innan järpen klagar.

Hakmontage ,vilket rekommenderas, kostar 10-12k.

Kikare, en Z6 eller Meopta 1,7-10x42 bör vara svårslagen.

Publicerat

Den sista där för 3,5k är ju en rem 700.

Vixen är jäkligt bra men lätt och lite viftig. Min åsikt är att du kommer ner i pris och upp i skjutegenskaper om du köper en Tikka, Heym eller Krico tex. Jag släpper inte min Tikka.

Publicerat

Den sista där för 3,5k är ju en rem 700.

En rem 700 för 9500kr OCH en vixen för 3500:-

Jag köpte min vixen hos en handlare för 3000 med ett kikarsikte (som förvisso antagligen inte är nåt vidare) så det borde gå att hitta fler billigare än de på blocket.

Publicerat
  • Författare

Ja för fan, du får nog ut på 150+ innan järpen klagar.

Hakmontage ,vilket rekommenderas, kostar 10-12k.

Kikare, en Z6 eller Meopta 1,7-10x42 bör vara svårslagen.

Attans... Lägga ut 10-12,000:- på ett hakmontage när det är vad hela bössan är värd känns ju sådär...

Å andra sidan är det arvegods efter farsan, det enda jag har, så den bössan lär jag nog ta med mig i graven. :)

Kanske värt att titta på ett hakmontage då.

Vad tror ni om den här lösningen annars?

http://www.blocket.se/kalmar/Kikarfaste_i_stal_till_drilling_och_kombi_51218916.htm?ca=4&w=3

Publicerat

Tikka m55 med 223 pipa finnes om det kan vara intressant. Skicka pm för mer info.

mvh

Publicerat

Förslaget ovan om skena på en drilling är ett garanterat sätt att i efterlivet plågas av samtliga vapensmeder i Suhl samt att JMB står överst och förkunnar om dina synder.

I verkligheten tål inte pipsetet på en drilling att hanteras så där, spången är bara bockad plåt och inte alls så solid som en del tycker den vara. Lär dig skjuta med de öppna riktmedlen, det kommer att ta bättre än då tror. /Christian

Publicerat

5.6x52R har bra ballistik och i regel mycket god egenprecision vilket gör den till en ypperlig fågelpatron,skjuter du in den 4cm högt på 100m så slår den 5cm lågt på 200 ungefär lite beroende på montage och visirlinje.

Hakmontage är inget alternativ i dagens läge men till skillnad från christian så tycker jag skenan du länkar till är funkis på en drilling med en så klen patron som 5,6x52 då den inte genererar några som helst rekylkrafter,väljer du sen en lätt kikare med alutub så blir krafterna inte stora som kan påverka montaget.

Här handlar det mest om dagjakt så titta på någon leupold 3.5-10 eller 4.5-14 med 40 objektiv så lär fåglarna leva farligt.

/Mike

Publicerat

Montaget ska dessvärre tåla hagelbank med, skenan kanske inte är så pigg på det. :/

Publicerat

Om man nu vill brassa hagel genom kikarsiktet så hade jag gjort det ändå,alternativet att inte kunna nyttja vapnet fullt ut känns inte heller vettigt med en liten garderob.

Järnsikten och toppfågeljakt....skulle vilja se hur många som egentligen grejar det mot en orre i en talltopp 150m bort :wink:

/Mike

Publicerat

Skådat ett par drillingar med lite större sikten på. Monterade i weaverklackar/skenor. Tämligen intressant o se hur en spång kan resa sig så pass men ändå sitta kvar :/ tämligen ointressant för kunden som får stå för kostnaden o laga dock.

lägger dock mig utanför denna diskussionen angående hur prsktiskt eller ej det är med weaverklack o drilling. De överlåter jag till dom bättre vetande.

edit: ett par stycken var o ta i. 2st närmare bestämt.

Publicerat
  • Författare

Vridmontage då?

Publicerat

Vrid ja absolut. Lika dyrt som hak dock. 9700kr sist jag kolla upp det åt en kund.

Publicerat

Monterade ett vridmontage på min drilling 4500kr

Sent from my iPad using Tapatalk HD