Publicerat April 23, 201412 yr Funderar på att införskaffa en CZ 550 .308 finns det någon här som har erfarenhet av modellen? Har läst en hel del men mestadels från USA. Där verkar de ju gilla den iallafall men jag vet att vissa forister inte ger mycket för vad jänkarna tycker :-)
Publicerat April 23, 201412 yr Författare Helt ärligt så är det mest priset som lockat än så länge. Ska känna på en i verkligheten i helgen. Har spenderat åtskilliga timmar hos vapenhandlare och det enda som känts riktigt kanon hittills var en Mannlicher helstock för c:a 20000 men med det priset lär jag inte börja jaga än på några år. Anledning till att jag lockas av CZ är att den prismässigt ligger som amerikanska lågbudgetvapen men det jag läst har varit betydligt mer positivt. Verkar vara lite mer rejäl.
Publicerat April 23, 201412 yr CZ är rejält på gott och ont. Min far köpte en 550 scandinavia i början på 90 talet genom en liten importfirma. Det finns varken plast eller aluminium i den. Den har 3 lägessäkring och mauser utdragare /kontrollerad matning. Tror inte dagens 550:or har trelägessäkring? Hur som helst är det en av de vettigaste bössor jag sett. Den skjuter fruktansvärt bra med allt! Men den är tung.. det är väl dess enda nackdel. Inpassning/blånering/valnöten är bättre än vad jag haft på mina sakos.
Publicerat April 23, 201412 yr nästan alla cz är väl grova o tunga men väldigt bra bruksvapen? Jag anser iallafall dom väl värda pengarna!
Publicerat April 24, 201412 yr Författare Prisvärt är helt klart vad jag är ute efter. Hoppas känslan blir den rätta när jag får känna på bössan. Räknar med att få lägga pengar på en justerbar kolvkam vad det lider. Har hittills inte hittat något vapen där jag får till det ordentligt med kikarsiktet. Förutom de med justerbar. Vad gäller vikt så är det inget som avskräcker lite tyngd gör bara att det blir stadigt och bra, tills man blir trött i armen förstås.... Men en fundering som dyker upp är dock när ett vapen börjar kallas tungt? Enligt faktablad jag kollat på väger CZ:an ca 3,3kg och en Tikka T3 lite 3,1kg. Inte så stor skillnad för att vara "lite" och Ruger american som känns lite som ett leksaksgevär väger 3kg så var går den magiska gränsen?
Publicerat April 24, 201412 yr Farsans 550 väger då inte 3,3 utan 3,8kg. Men den är som sagt äldre, har en riktigt grov kolv och grov pipa för att vara standard. Underbeslag i stål... För ett standard allround vapen skulle jag säga att vikten går vid drygt 3kg. 3,3kg är inget att tala om.
Publicerat April 25, 201412 yr Jag har en ny CZ550 Varmint i .308. Mycket bra bössa för priset! Jag har skjutit 5. skotts serier på 17 mm (100m) och fällt flera hjortar och en stor älg med den. Jag har kapat&gängat pipan samt låtit en smed fixa till stocken (justerbar bakkappa). Använder aseutra SL5 dämpare ich en vortex viper sfp 4-16 på den. Vågar nästan påstå att det är det billigaste sättet att uppnå ett gevär som skjuter konstant under moa?! Lähetetty minun GT-N7000 laitteesta Tapatalkilla
Publicerat April 29, 201412 yr Författare Okej, då var det klämt och känt och licensansökan inlämnad. Nu återstår bara "lite" väntan.
Publicerat Maj 2, 201412 yr Jag har en cz 550 Scandinavia I 9,3x62. Mycket nöjd med den. Det du bör göra är väl en plastbäddning, för inpassningen av stocken kan vara lite si & så. Brno är bruksvapen, inga delikata och bräckliga utställningsvapen med bladgguld och krusiduller. Min har 2-lägessäkring. Man kan sätta knappen i nåt mellanläge tror jag, men finns inget klick i mitten iaf. Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Publicerat Maj 5, 201412 yr Jag har ägt en CZ550 american i 9,3x62. Otroligt bra bössa för de pengarna. dock så får du en t3a för inte så många mer slantar. CZ jag hade sköt inte bra med kulor över 18,5gram på avstånd över 50m. Otroligt kännslig mot fukt i stålet, rostar väldigt lätt. Sköt jätte bra med 18,5gram norma fabriks. Robust och driftsäker med snygga linjer. Men en T3a i samma kaliber är nog ett bättre val då det handlar om så lite pengar i mellan
Publicerat Maj 6, 201412 yr Författare Nej ingen T3, kolla det finns ju 7 bättre alternativ innan Tikkan http://www.topgunreview.com/best/rifle/bolt-action/ Hoppas bara man kan lita på de där jänkarna... ;-)
Publicerat Maj 7, 201412 yr Nja så enkelt är det inte. Olika tester visar olika, mest pga skribenternas tycke. Sen gäller det ju precis som med bilköp att besikta det aktuella vapnet oavsett vad statistik och tester säger. Tror inte du blir besviken om du väljer CZ som iaf har en genomtänkt konstruktion för jakt.
Publicerat Maj 24, 201412 yr Författare Så då har jag haft min första erfarenhet på skjutbanan med min CZ 550 fs. Köpte en ask podium på interjakt kanske inte värsta kvalitetsammon men det fick duga första gången. Är ju inte värsta kvalitetsskytten som håller i bössan heller så det är ju skönt att kunna skylla på taskig ammunition... Den sista av fyra treskottsserier blev som på bilden. Avstånd: 100meter, skjutstöd: en gammal konverterad domkraft. PS. Jag hade inte tavlan liggande men av någon anledning roterade fotot när jag laddade upp det. DS.
Publicerat Maj 24, 201412 yr Se till och ha stöd bak under kolven också, en bit in framför bakkappan, dock ej på rembygelfästet, eller bakom pistolgreppet. Detta så att bössan ligger helt stilla på målet när du ska testa träffbilder. Köp norma jaktmatch på XXL, billigt. Testa också lapua trainer. Sen kan du gå vidare och testa norma golden target, lapua scenar...
Publicerat Maj 24, 201412 yr Författare Jo det blir till att testa sig fram vad som känns bäst. Sen kanske man hittar nåt som samskjuter hyggligt med tänkt jaktammo så blir det ännu bättre. Var inne hos Interjakt-handlarn och pratade lite och han tyckte nog att man kunde va nöjd om man fick träffarna inom 5cm med Podium.
Publicerat Maj 24, 201412 yr Ja det kan du va nöjd med, det duger ju helt klart till den mesta jakt men testa annat också för bössan lär kunna prestera bättre. Lägg gärna upp bilder på bössan, vore kul!
Publicerat Maj 25, 201412 yr Författare Byggde mig en liten sandsäck och fick lite ökad stabilitet. Avstånd även idag 100m. Utnyttjade snälltrycket. Gårdagens serie är den övertejpade så lite tätare idag. Hade med en kompis och han sköt en i princip identisk serie så vi får väl se om det går att få det så mycket tätare. Sandsäck var jäkligt trevligt så jag ska fixa en större så jag kan ha en fram och en bak. Kikaren som sitter på kom med vid köpet en Bushnell Elite 3200 3-9x40.
Publicerat Maj 25, 201412 yr Jag har beställt en CZ550 American i 9,3*62. Jag tyckte den kändes skön att hålla i, men en helt rak kolv. Lite rå slutstyckesgång, men det går till sig med tiden tror jag. Hade först tänkt köpa en Mauser M12, men blev lite snål och tog CZ istället, då finns det mer över till optik och dämpare. Har kort på ett nytt S&M Zenith 3-12*50 FD för 12000. Nu är det bara att vänta på licensen på bössa och dämpare.
Publicerat Maj 25, 201412 yr Fin pang a.j! Jag har haft helstock och min erfarenhet är att de inte skjuter särskilt tätt, men testa annan ammo. Ja sandsäckar är bäst i bänk.
Publicerat Maj 27, 201412 yr Författare Var och sköt in med jaktammo idag. Winchester power max, gick inte jättebra... Nöjde mig när jag var inom 5cm på 100m. Hade hoppats på lite tätare iofs var det jäkligt blåsigt, men efteråt sköt jag serien på bilden med Podium och då blåste det ju lika mycket... Den serien är jag nöjd med iallafall.