Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trycke, service eller byte i skåne på Tikka och Remington?

Featured Replies

Publicerat

Har två jaktvapen där jag går i funderingar att få service gjord nu under sommaren. Ena är min nybyggda Stumpan, en R700 som riktats och försetts med ny pipa - trycket är enda som inte är fixat och jag är inte alldeles nöjd med hur det känns. Det är ett justerat orginaltrycke som ligger på ganska strax över ett kilo. Att byta eller att serva/ få justerat är frågan.

Andra bössan är min Lillan, en Tikka T3 som jag är väldigt nöjd och glad över hur den fungerar. Dessvärre började den trilskas en del i vintras och det kan vara service/ rengöring som behövs. Just nu avfyrar den då man stänger slutstycket med lite fart. Lugn stängning så avfyrar den inte men såhär kan man absolut inte ha det. Även här är det ett orginaltrycke där jag faktiskt inte vet vikten det är ställt på. Upplever det som snarlikt min R700. Tyvärr står Lillan mest och skäms i skåpet nu sedan Stumpan flyttat hem och det gör ingen glad.

Vem anförtror man service/ rengöring i skåne. Det finns i min närhet några namn, men jag vet egentligen ingenting om dem. Vem rekommenderar ni och om jag ska uppgradera bössorna med bättre trycken, vad ska det då vara  till min Tikka T3 och till min Remington 700?

Att jag själv skall göra något av det ovanstående är inget alternativ. Rätt man på rätt plats som gör rätt saker är mer min melodi :happy:

/M

Publicerat

Jewell och Timney är bäst! MEN, personligen föredrar jag remingtons originaltrycke. Det går att få riktigt riktigt bra om den som skruvar vet vad han gör. Det är extremt viktigt att man sätter de tre skruvarna rätt i föhållande till varandra annars kan man få "slam fire" som du fått med t3:an 

Publicerat

M- ditt T3 trycke skall vi rengöra och titta på, vi måste bara hitta samman och finna tid, jag tror att det är anligg mot stocken som gör att delar i trycket inte arbetar fritt och att det bråkar således, då jag har två lösa sako/T3 trycken kan vi titta närmare på den saken vid demontering.

Den enda som idag tillverkar T3 trycken, eftermarknadsprylar är Bix n andy, de kostar som en ny pang, nästan, frågan är om de verkligen ger något mer?

Remington trycket- kan justeras som det är, Mike gillar org trycken, det säljs förövrigt ett sådant på RS för en 500-ring, jag har ju två Jewell och de är mer än bra om än att priset är långt högre än vad de är bra, dvs jag skulle inte köpa ett sådant nytt idag, Huber Concepts tillverkar bra trycken, Maddog har ett sådant och kanske delar med sig av sina åsikter, jag skulle rekommendera ett sådant idag.

/CHristian

Publicerat

Jupp har två Jewelltrycken och ett orginaltrycke samt ett Shilen som skall monteras snart,vad det gäller Jewell kontra orginal så märker jag praktiskt inte någon skillnad så det känns som bortkastade pengar,tekniskt så är dom tightare och mer välgjorda men det syns inte på resultatet vid målet :wink:

/Mike

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Har inte hänt ett smack med trycket på Lillan :dry:  Jag skäms faktiskt då jag gillar bössan och då den tjänat mig väl. Stumpans intrång i vapenskåpet underlättade säkert inte heller. Stackars Lillan har inte ens något kikarsikte monterat och står där med lömskt trycke...

Slösurfade igår under kvällen. Ramlar ofta in på tuben och såg lite Haugland-klipp. Något klickade till och jag började fundera över Bix'n'andy. Hade för mig att jag såg att det fanns sådana trycken både till T3 och till R700 vilket såklart får min hjärna att gå i spinn.

Kan man anta att två olika fabrikat av bössor i händelse att de är utrustade med samma fabrikat av 'trycken' inställda i samma vikt-inställning kan ge samma känsla? Följdfråga på detta: Någon som har erfarenhet av Bix'n'a.. trycke?

Jag överlever säkert med den utrustning som finns på mina bössor i nuläget - Lillan ska få översyn och "nytt" kikarsikte och Stumpan ska få smaka annat vilt än vildegris. Nästa gång jag skall ut så SKA jag hålla mig till planen och leta rävvalpar...

Haugland skjuter bra, man blir inspirerad av att se honom och jag tänker att Bix'n trycken nog kan vara rätt bra. Eller så är de bättre än Plasters orginal och enda möjligheten förutom orginal!?

Vad tror ni?

/M

Publicerat

Tikka T3 har ju riktigt bra trycken som går att justera och få riktigt fina, vet faktiskt inte många som valt att byta trycket på T3 efter att dom testat att justera den.

• 3 months later...
Publicerat

Timney sitter i alla mina remington fungerar perfekt och lätta att installera och justera och exelent kund service

Publicerat

Jupp har två Jewelltrycken och ett orginaltrycke samt ett Shilen som skall monteras snart,vad det gäller Jewell kontra orginal så märker jag praktiskt inte någon skillnad så det känns som bortkastade pengar,tekniskt så är dom tightare och mer välgjorda men det syns inte på resultatet vid målet :wink:

/Mike

Jag tror inte du förstått vitsen med Jewell ;)

Visst funkar Remingtons trycken utmärkt så länge man håller sig över 7-800gram under blir dem ojämna och riktigt lågt farliga!

Jewell är ett tävlingstrycke i rostfritt som går att ställa ner till 30gram utan att bli ojämnt eller farligt.

Så summasumarum önskar man inte trycken under 700gram duger Remington trycket bra, önskar man lättare är Jewell ett utmärkt alternativ

Publicerat

Har inte hänt ett smack med trycket på Lillan :dry:  Jag skäms faktiskt då jag gillar bössan och då den tjänat mig väl. Stumpans intrång i vapenskåpet underlättade säkert inte heller. Stackars Lillan har inte ens något kikarsikte monterat och står där med lömskt trycke...

Slösurfade igår under kvällen. Ramlar ofta in på tuben och såg lite Haugland-klipp. Något klickade till och jag började fundera över Bix'n'andy. Hade för mig att jag såg att det fanns sådana trycken både till T3 och till R700 vilket såklart får min hjärna att gå i spinn.

Kan man anta att två olika fabrikat av bössor i händelse att de är utrustade med samma fabrikat av 'trycken' inställda i samma vikt-inställning kan ge samma känsla? Följdfråga på detta: Någon som har erfarenhet av Bix'n'a.. trycke?

Jag överlever säkert med den utrustning som finns på mina bössor i nuläget - Lillan ska få översyn och "nytt" kikarsikte och Stumpan ska få smaka annat vilt än vildegris. Nästa gång jag skall ut så SKA jag hålla mig till planen och leta rävvalpar...

Haugland skjuter bra, man blir inspirerad av att se honom och jag tänker att Bix'n trycken nog kan vara rätt bra. Eller så är de bättre än Plasters orginal och enda möjligheten förutom orginal!?

Vad tror ni?

/M

Har en bekant som monterat BA trycke på en Sako trycket är i samma klass som Jewell tycker jag, så önskar man riktigt lätt trycke på en Tikka är det ett utmärkt alternativ.

Jag kör standard trycke på mina Tikka helt ok ned till 5-600 gram men inte helt jämna som BA och andra tävlingstryck....

Publicerat
  • Författare

Jag lät montera ett BA trycke på min T3a och jag är mycket nöjd med hur avtrycket blev. Såpass nöjd att jag efter jaktsäsongen kommer att montera ett även på min Remington 700. Får R700an samma känsla som T3an så vet jag två bössor jag aldrig gör mig av med.

Min förhoppning är att tryckena ska kännas likadana, avfyrningskänslan, för då kan jag lägga mer fokus på andra parametrar än avfyrning.

Att T3an blev bättre för mig att skjuta med efter bytet bedömer jag enbart utifrån att jag "lättare" träffar markeringslapparna vid kontrollskjutning.

/M