Publicerat April 24, 201412 yr Sako gör sin 54 cm lång. De blaserpipor jag sett är 63,5-65cm. Jag hade tänkt 58cm. Ingen ljuddämpare på denna,ev rekylbroms. Förslag till en r93?
Publicerat April 24, 201412 yr Välj en längre pipa om du har möjlighet. 54-58 cm är för kort för .375, även om det kanske fungerar. Men "fungerar" är inte lika med bra. Jag hade valt 65-66 cm. Det ger lugnare skytte och så utnyttjar man patronens prestanda. Välj en normal eller något slank profil så får du bättre balans dessutom.
Publicerat April 24, 201412 yr Så är det ju med alla kalibrar, även 358win ger högre prestanda i en 70cm pipa än i 60cm. Du lär säkert förlora en 30m/s på att ha 58cm istället för 70cm. Det är bara att välja om längden eller farten avgör mest i din användning.
Publicerat April 24, 201412 yr Just 70 cm vet jag inte om jag nämnde någonstans... Men, som sagt, 65 cm kan man absolut välja, eller åtminstone över 24". Vill man man absolut ha kort pipa, välj då .358, 45-70 eller 9,3X57. Väljer man en patron som 375 så ska dess prestanda utnyttjas, utan onödigt eldande.
Publicerat April 24, 201412 yr Författare Hmm,jag hade ju tänkt flutad med för att det är snyggt,men då blir den aningen tyngre. Men det kanske ska vara en sån där ring framtill som safari bössor har! Får låna dotterns pc o kolla vad QL tycker. Jag har ju 63,5cm i 6xc o längre vill jag inte ha
Publicerat April 24, 201412 yr Författare Smeden bestämde 63cm på hela pipan,så ca 61cm blir den effektiva längden! Hur viktigt är det med öppna rm om man har kikare 1-5/6?
Publicerat April 24, 201412 yr Får ursäkta, det var inte min mening att lägga siffror i mun på dig! Men faktum är att man vinner bra fart på en lång pipa även i 9,3x57, handladdar man dessutom till moderna tryck så ligger man inte mer än 50m/s bakom 9,3x62. Så återigen, välj lång pipa om prestandan är viktig. Såga om du kan tänka dig att offra prestandan. Vad jag förstår ska väl pipan välta en buffel på 20-30m, maxfart mindre intressant där. Därmed inte sagt att pipan måste sågas, låt den vara lång så länge den inte orsakar problem.
Publicerat April 24, 201412 yr Får ursäkta, det var inte min mening att lägga siffror i mun på dig! Ingen fara. Det är allt sportskytte som spökar och som gör att jag dras till långa pipor på kulvapen. Men jag tycker generellt att en del tillverkare skruvar på för korta pipor i vissa kalibrar. 6,5X55 är en av dom förstås. När det gäller .375 så blir jag lite nördig och får big game-känsla, (även om jag ändå bara jagar i svensk mossig skog ) Då vill jag ha en lång slank pipa med passande riktmedel.
Publicerat April 24, 201412 yr Författare ja den ska bli 63,5cm, med flutad pipa med picanitty skena, gängad för dämp/rekylbroms. men jag tror jag struntar i öppna rm!
Publicerat April 25, 201412 yr Jag skulle tänka en gång till på öppna om jag var du. Lite beroende på användning, naturligtvis men är tanken köpejakt så skulle jag nog gärna vilja ha öppna som en extra säkerhet. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Publicerat April 25, 201412 yr Författare Kan man inte lika gärna ha en aimpoint på vid ex buffeljakt? Vid antilopjakt blir det nån 1-5 eller 1,6-8!
Publicerat April 25, 201412 yr Tänker som så att när man är ute i bushen och olyckan är framme så är de öppna på och stabila.Jag är hemmavid lite som Skalman när jag jagar och har med mig halva bohaget ifall att jag behöver. Tror inte det är vägen att gå i Afrika utan då har man antagligen bara ett sikte med sig. Murphy säger då att batteriet är slut i din Aimpoint när du smugit i tolv timmar för din drömbuffel. Då har du kanske ett extrasikte i fickan, eller extrabatterier, men jag hade valt att ha öppna på som en extra säkerhet. Mina fem öre i ämnet.
Publicerat April 25, 201412 yr Jag har läst att piolängden inte är superviktig på just 375hh. Det räcker tydligen med minst 59cm för att utnyttja energin. Tror det var Kenneth på Robsoft som sa detta. Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Publicerat April 25, 201412 yr Författare Tänker som så att när man är ute i bushen och olyckan är framme så är de öppna på och stabila. Jag är hemmavid lite som Skalman när jag jagar och har med mig halva bohaget ifall att jag behöver. Tror inte det är vägen att gå i Afrika utan då har man antagligen bara ett sikte med sig. Murphy säger då att batteriet är slut i din Aimpoint när du smugit i tolv timmar för din drömbuffel. Då har du kanske ett extrasikte i fickan, eller extrabatterier, men jag hade valt att ha öppna på som en extra säkerhet. Mina fem öre i ämnet. helt rätt, men jag tänker att om buffeln springer mot mig eller är på 30m så tror jag att jag träffar utan rm! men faktum är att det är inte fel att ha en aimpoint h1 i fickan! ja istället för batterier.
Publicerat April 26, 201412 yr Författare Hur löser man fast bakre öppna rm om man har en flutad pipa? Låter man bli att fluta första 5cm? Hur är blaser original rm, jag älskar helixen öppna, men smeden har blaser liggande.
Publicerat April 27, 201412 yr Jag har läst att piolängden inte är superviktig på just 375hh. Det räcker tydligen med minst 59cm för att utnyttja energin. Tror det var Kenneth på Robsoft som sa detta. Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk Lite hastighetsförlust blir det ju alltid, så om man ska skjuta plains game i Afrika är det väl ingen nackdel med lång pipa. Men för svensk jakt skulle jag inte tro det har någon betydelse. 51cm pipa räcker säkerligen ur krutförbränningssynvinkel (pga den stora volymen i pipan pga grov kaliber, 300WM och liknande behöver mer pipa för att föebränna den stora krutmängden i förhållande till kuldiametern). Så man behöver inte oroa för en eldkvast. Och den någon lägre hastigheten kanske t o m kan vara bra vid t ex svensk älgjakt på korta håll. Men en kort pipa ökar knallen som skytten utsätts för rejält. Värt att tänka på kanske.
Publicerat April 27, 201412 yr Författare jo lyssnar på sideloc, och gör den som black bear men utan föste för vapenremmen! 63cm och öppna rm, gängad för dämpare/rekylbroms! nackdelen är att främre rm måste sitt 17cm bakom gängan!