Publicerat April 24, 201412 yr Äger i dag en berätta 686 cal12 Den smäller varje gång som jag tycker på avtryckaren Och jag träffar dom flesta duvorna.... Men den känns själslös och ganska tråkig! Har börjat titta mer och mer på lite olika gamla svs gärna med engelsk kolv En lite lättare och snabbare bössa gärna en äldre med patina! Har även funderat lite på att det vore kul men en annan caliber. Hur ser det ut på ammo fronten om man skulle välja att köpa i cal 16 eller 20? Är det svårt att få fram? Eller är det jätte dyrt? Är det någon mer som jagar med dom? Det pratas nästan aldrig om annat än cal12....
Publicerat April 24, 201412 yr Beror väl lite på var du bor.... Men normalt är det inga problem att beställa det man vill ha, norr om Uppsala verkar det vara det enda man kan göra för det verkar vara 12 endast i standardutbudet. Här nere brukar man kunna köpa det mesta över disk direkt.... Priserna blir ngt högre per skott räknat men det är inga hysteriska pengar vi pratar om. T
Publicerat April 24, 201412 yr Utbudet är inte jättestort på varken 16 eller 20, men både här i sundsvall och piteå finns det några att välja bland i båda kalibrarna.
Publicerat April 24, 201412 yr Jag jagar med kaliber 16. Sålänge du har 70mm patronlägen så är ammunitionen barnsligt enkel att få fram jämfört med hur det snackas. 65mm lite mer bök kanske men långt från omöjlig. Rekommenderar att du själv läser på och frågar runt bland 16-ägare angående erfarenheter av ammunition för du måste vara den som kan kalibern, handlaren vet inte ett dugg mer än det som står i hans katalog som regel. Jag är rätt ny med kalibern så jag har inte testat ammunition till någon reda än, fick med gamla lila Gyttorp Special us5 i köpet som fungerade ypperligt i bössan och det är dessa jag jagat med under den gångna säsongen.
Publicerat April 24, 201412 yr min uppfattning är att 16 är nästan dubbelt så svår som 20! Enda gången jag haft problem med kaliber 20 är när jag köpte skeethagel, men detta kan nog bero på drillingarna som är vanliga i småland i kaliber 20! men hittar du "din" bössa i kaliber 16 , köp den, ammo går att lösa!
Publicerat April 24, 201412 yr Har en kaliber 20 bock och en kaliber 20 drilling. Går lite i vågor de där med ammunition. Får man väl tag på bättre puppor typ Eley/ Winchester mm brukar jag köpa så mycket de går. Lite dyrare är de men hanterbart kul att träna med drillingen S.
Publicerat April 24, 201412 yr Jag kanske inte ansträngt mig jättemycket då jag inte använder min 16 till sjöfågel. Men jag upplever att det är direkt svårt att hitta alternativ hagel. Måste dock säga att det är rejäl skillnad på balansen. Jag har en Huqvarna 310 BS i kal 16 och vill påstå att den balansmässigt helt saknar släktskap med motsvarande kal 12. Nu skjuter jag som en kratta ändå men det är en annan historia...
Publicerat April 25, 201412 yr Staffans Vapen är ny generalagent för Eley i Sverige och han har Vismuth i cal 16 på lager även andra bra puppor kolla länken http://staffansvapen.se/ammunition/eley-hawk/ Det är ju bara för er lokale handlare att ta hem! /J
Publicerat April 25, 201412 yr Observera där att trots att det är en bild på en 25 ask så står det att det handlar om 10 patroner.