Publicerat September 26, 200619 yr Hejsan! Tänkte berätta lite kort att nu så har äntligen bössan kommit in i skåpet! Bössan vi snackar om är Mecke på forumets gamla Ruger M77 RBZ i 280Remington. Jag säger bara OJ OJ! Vid första anblicken när jag slet upp lådan och fick syn på denna skönheten så trodde jag att svimningen var ett facktum! Det är ju ett under att jag aldrig tänkt på denna bössan innan när den legat ute här på köp/sälj tråden! Nästan så man känner en stor lättnad över att ingen annan här sett vilken fin bössa dom gått miste om Det värsta av allt är väll att dom andra bössorna aldrig kommer att komma ut ur skåpet. För tillfället kan nästan hagelbössan också känna sig hotad, med denna fina balansen och så fint som den ligger är det nog nära på 25/25 på skeeten Nä, skämt åt sido så är jag mycket possitivt överaskad till bössan och kommer inte göra mig av med den på mycket länge (känns det som nu). Jag har toppat den med ett Helia 3-10x50 som sitter så tight intill pipan att det knappt går att få mellan ett papper (okej lite överdrivet) men tight är det! Jag har nu suttit hela natten och laddat upp skott inför älgjakten och dom som det föll på är 154grs Hornady SP i 870m/s.. Detta är en nödlösning tills jag beställt mina Rhino kulor 160grs och mina Winchester hylsor Men det ska nog räcka med denna kombon så länge för att nedlägga en kalv eller två! Bilder kommer att komma, ska ta massor med bilder på fredag då provskjutning och inskjutning kommer att ske Så jag ber att få återkomma med mer info och bilder på bössa/optik + träffbilder Ett Stort tack till Mecke som sålde sin "ögonsten" till mig och till Henrik här på forumet som sålde sitt Helia till mig MVH/Jocke
Publicerat September 26, 200619 yr Men härligt Jocke!!!! ....grattis och välkommen till Rugerklubben ;D....du kommer garanterat bli helnöjd med den bössan... åsså glömmer vi inte att posta rejält med bilder ;D ;D /Fredde
Publicerat September 26, 200619 yr Men härligt Jocke!!!! ....grattis och välkommen till Rugerklubben ;D....du kommer garanterat bli helnöjd med den bössan...åsså glömmer vi inte att posta rejält med bilder ;D ;D /Fredde Tackar tackar Fredde ja äntligen har jag kvalat in i Rugerklubben tror också jag kommer bli nöjd med denna bössan facktiskt, återstår att se på fredag Japp bilder kommer inom kort, som jag skrev innan så kommer inskjutning inför älgjakten och testskjutning att ske på fredag då också en massa bilder skall tas! MVH/Jocke
Publicerat September 27, 200619 yr Grattis Rifle! Min ruger står också redo inför Älgjakten. Var och sköt en guld-serie senast i lördags med den, mycket trevligt. En del klagar på presitionen hos Rugers bössor men med trimmat trycke så är den i min fullt tillräcklig. Har haft den i 10 år och har aldrig strulat, min första egna bössa, lånade farsans innan, och den kommer nog finnas kvar i skåpet mycket länge. mvh Dard
Publicerat September 27, 200619 yr Grattis Rifle!Min ruger står också redo inför Älgjakten. Var och sköt en guld-serie senast i lördags med den, mycket trevligt. En del klagar på presitionen hos Rugers bössor men med trimmat trycke så är den i min fullt tillräcklig. Har haft den i 10 år och har aldrig strulat, min första egna bössa, lånade farsans innan, och den kommer nog finnas kvar i skåpet mycket länge. mvh Dard Hejsan Dard! Mycket trevligt att höra så här possitiv kritik till en viss bössa som man nyss köpt, det är underbart. Mecke har ju hafft denna ett tag själv också och jag tror inte bössan i sig har krånglat det minsta. Utan anledningen till att han skulle sälja tror jag var att han ville ha en tyngre bössa med längre pipa (tror jag) Ruger har ju blandade rykten om sig, men jag tror för det mesta att dom har fint rykte om sig facktiskt så jag tror inte jag kommer att bli missnöjd i alla fall! Den kommer ju att andvändas till främst gris och älg, men också till allt annat som kan tänkas komma framför pipan. Jag har fått erfarenhet av att det inte krävs mer än 7mm diameter på kulan och en fart på 800m/s eller mer, det räcker för att fälla allt i detta landet! Det enda som jag hade varit tveksam om jag skullle jaga hade nog varit att jaga björn (djuret ) Jag tror att jag skulle vilja ha något grövre i det läget, men björn finns ej här nere så jag behöver inger grövre anser jag Återkommer som sagt med foton på bössan och träffbilder efter fredag MVH/Jocke
Publicerat September 30, 200619 yr Hejsan! En liten uppdatering i ämnet känns som en bra grej nu. Det blev tyvärr inget skytte verken idag eller igår, pga. tidsbrist och dåligt med folk med körkort som var tillgängliga att köra mig. I stället har jag nu börjat att räkna på vad jag ska göra med min Krico, om jag ska sälja den eller byta den eller låta den stå kvar. Svaret blev att jag kommer att försöka sälja den eller byta den. Då kom nästa fråga, vad ska den bytas mot då? Jo då har jag räknat ut att en klass 2 saknas ju i mitt skåp och det är jag sugen på. Vilken bösstyp då? Antingen en repeter i fint skick i någon lite udda kaliber, alá absolut inte 222rem. Eller så blir det en Kipplauf eller fallblockare i fint skick i någon klass 2 patron, gärna med rand. Just nu efter 2 dagar och nätter med tänkande och drömmande så kan jag säga att en Kipplauf står högst i kurs just nu och det känns för tillfället som att det är det jag vill ha i stället för min Krico. Problemet kan dock vara att hitta en fin Kipplauf till en rimmlig peng, jag har ju trotts allt många järn i elden och förlovning kommer att ske inom en snar framtid med tjejen och lite så, så eknomin är väll ganska så svajjande. Dock kommer jag ju nu givetvis att sälja min Krico då eller eventuellt byta in den ihop med Zeiss siktet som sitter på (2,5-10x52) då borde jag inklusive kikarsikte och allt kunna få ut runt 12-13 000kr för det kitet. Bössan är trotts allt inte så vanlig och den är skjuten cirka 300skott med, så man kan säga att den i princip är ny. För 13 000kr så får man lägga till minst 3000kr till för att få en riktigt skaplig Kipplauf och sedan kommer optik och montage till det. Lämplig optik har jag bara grunnat på lite smått och kommit fram tilll att på en kipplauf vill man ju behålla det smidiga och då kommer det att bli typ en Swarovski 3-9x36 eller dylikt som ska toppa bössan. Vad kommer då detta att hamna på i pris? någonstans runt 20-22 000kr skulle jag tro om man ska ha något skapligt inom bössa, optik och fästen. Då kommer vi till mitt andra dilemma. Jag har inte kunnat bestämma kaliber, vet bara att den ska vara i klass 2 möjligen en 7x57R på sin höjd, men där går gränsen. Har ni några tips? dock känns det lite som om man kanske inte riktigt ska stirra sig blind på kalibern, utan jag tror på ett sätt man ska kolla vapnet först och sedan se så det inte är för grovt rör utan att det är ungefär som man tänkt sig. Någon som har tips på någon bössa som står och samlar damm hos en handlare eller hos en bekant till er? Optik är jag nog redan ganska så klar över att det kommer att bli ett Swarovski 3-9x36. Det känns som ett grymmt allroundsikte för just sådana här lätta och smidiga vapen. Montage, vad tror ni där? det är den punkten jag är mest vilsen på. när eknomin tillåter i framtiden kommer det bli ett hak om jag trivs med bössan, om den inte är utrustad med det vad hade ni då satt på? visst det beror på vilken bössa och modell, men om man ska säga generellt? Bra stålfäste? Så nu har jag väll tjatat av mig tillräckligt kan tyckas. och jag kommer att sätta punkt här. MVH/Jocke
Publicerat September 30, 200619 yr en fin kipplauf med ett swarre 3-9x36 i hakmontage, nu gjorde du så att man börjar snegla in i vapenskåpet och fundera om man verkligen behöver vissa bössor... ;D
Publicerat September 30, 200619 yr en fin kipplauf med ett swarre 3-9x36 i hakmontage, nu gjorde du så att man börjar snegla in i vapenskåpet och fundera om man verkligen behöver vissa bössor... ;D Problemet för mig är väll då att jag har redan hittat den bössan som ska ut och behöver då hitta något som ska in i stället. Problem nummer 2 är att jag inte vet om det kommer bli så lätt att få sålt Kricon privat, då det är en ovanlig bössa och kalibern är 6,5x55 :- Helst ser jag att jag finner en Kipplauf för en billig peng hos en handlare = som att finna en nål i en höstack. Med andra ord nästan omöjligt MVH/Jocke
Publicerat Oktober 1, 200619 yr Kolla in eGun.com... Priserna såväl som utbudet i Tyskland verkar vara klart bättre än hemma Svedala..Köpte min Sauer & Sohn Eckernförde drilling med hakmontage och Hensoldt-kikare för ca 13 papp i Tyskland i somras..Chanserna att hitta en vettig kipplauf torde vara klart bättre söderöver..
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Nu är lyckan total! Provskjutningen genomförd och en ny favorit inom vapen har kommit i mitt huvud! Jag säger bara Ruger M77 RBZ och 280Remington! Igår gick det till följande! Vi var uppe på marken vid 11.00 typ och började rigga upp tavlan på 90m och sedan riggade vi upp stödet och så. Efter det så började jag med att skjuta in min kombi, för att möra upp axeln innan jag skulle börja "damma" på med 280:n och maxladdade 154grs Hornady SP, vilket jag anade redan innan att det skulle kännas lite. På 4 skott så var kombin klar och då var det dags för Thamslingen att skjuta in sin 9,3x62 (Sako 75 Hunter). Det gick åt några skott då inte kikaren svarade på justeringen direkt utan det krävdes några smällar för att den skulle fatta. Efter det så var det dags att testa Rugern Först lade jag i den i stödet och riktade in den så den låg bra också la jag i ett skott och PANG. Bössan hoppade ur stödet och träffen blev därefter, väldigt lågt. Jag hade glömt att det var mycket kraft och höll inte tillräckligt i grejerna Repeterade i ett nytt skott, samlade andan och PANG, denna gången höll jag i bössan i alla fall och träffen satt denna gången långt ut till vänster och rätt i höjd. Mantelrörelse och ny patron kamrades! PANG långt ut till höger men rätt i höjd Nu så kände jag att detta var inte kul som tur var så hade jag laddat upp 6st S&B som var jätte jätte lågt laddade och bara "fes" till när man tryckte på avtryckaren. Detta var min räddning för på dom 6 skotten så han jag vänja mig vid bössan och avtryckaren på den och efter det så kunde jag kamra 154grs SP igen och skjuta utan några besvär. Efter ytterligare 6st skott så var bössan inskjuten. och nu så har jag lagt den "mitt-i" på 90meter med Hornady:na och det borde räcke, för med den inskjutningen så kan jag hålla mitt i på älg ut till 150meter utan att vara rädd. och över 150meter skjuter jag inte med den lilla träningen jag fått i år. när man lärt sig att hantera trycket och bössan så tycker jag att det är en drömmbössa! jag är väldigt nöjd och possitivt överaskad över denna fina och underbara kombination (Ruger M77 280Remington, toppad med Helia 3-10x50) Helt oslagbar kombination Detta kitet kommer att stanna ett bra tag i skåpet, det är jag övertygad om Och nu så har jag börjat övergå mer och mer till att leta efter en enkelskottare som ska ersätta min Krico. Men har inte hittat någon direkt som har klingat så värst mycket som jag velat att det ska göra. För övrigt så gjorde jag och thamslingen också lite tester genom att skjuta genom grenar och skit på måltavla för att se hur mycket kulor vinklade vid träff av grenar, men det var ett extremt amatör test. Vi sköt bara med 9,3x62 och 7x57R och 7mm:aren vinklade ut ur tavlan vid ett tillfälle medans 9,3:an höll alla tre skotten hyffsat tätt. Dock träffades ju inte samma grenar av båda kalibrarna så det går inte dra några säkra slutsatser, men kul var det Bilder kommer när jag kommit hem från skolan, har inte kameran här på skolan så kan inte lägga in dom förens till helgen. MVH/Jocke
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Kunde ju tyvärr bara lägga upp en (1) enda bild i galleriet men jag lägger ut den så länge så får jag se om jag kan lista ut hur det fungerar senare. Detta är från provskjutningen som jag och Thamslingen gjorde. Detta är då jag och Rugern ser ni en bit fram i bild http://www.jaktsidan.se/coppermine/display...5&pos=-1082 Så gör vi i stället för att lägga upp bilden. gå in på länken så ser ni. MVH/Jocke