Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag behöver köpråd. Ska köpa en klass 2-studsare.

Featured Replies

Publicerat

Jag har gjort en mindre omstrukturering i vapenskåpet, vilket i mitt fall betyder att jag har sålt min sida/sida-hagelbössa och köpt en hagelautomat, och är ute och jagar efter en vettig klass 2-studsare för allround-jakt på allt mellan himmel och jord.

Det finns en riktigt intressant bössa här på forumet.

Jag tror det är svårt att hitta något med den precisionen för dom pengarna.

Dessutom till riktigt bra pris.

Men... Jag är nyseparerad, ska flytta, och är sjukpensionär med en inkomst per månad lika hög som vad vissa bränner på krogen på en kväll.

Så jag måste försöka hålla ner kostnaderna. -Ordentligt.

Jag är ute efter en klass 2-studsare i bra kvalitet, med bra precision ut till 150-200 meter, som ska användas som allround-studsare till allt från fågel till bäver och rådjur.

Jag är barnsligt förtjust i CG/HVA 1900. Jag har en i 30-06.

Jag har hittat en sådan i .222 som jag blivit sugen på, till ett mycket vettigt pris.

Jag vet att folk kommer att knorra om lång låda till kort patron, överreklamerat vapen, det finns mycket bättre för pengarna, osv.

-Vad är då bättre?

Bättre än den Tikka M55 som jag har på gång är nog svårt att hitta för dom pengarna, men, det blir ett stooort hål i min plånbok om jag köper den. :(

-Jag vill gärna hålla mig runt 5-6.000:-

Vilka märken och modeller ska jag titta efter?

Vilka billigare alternativ finns det?

Fast egentligen vill jag nog bara att ni ska övertala mig så att jag tycker att det är motiverat att köpa den där fina Tikka:n... :P

Publicerat

Sako Vixen 222 finns det många av till det priset och dom är riktigt trevliga, vi har tre inom familjen och är mer än nöjda! :smile:

Publicerat

Har du möjlighet att provskjuta 1900:an?

Publicerat
  • Författare
Jag har en känsla av att vi talar om samma Tikka... ;)

Någon kombi är inte aktuellt, då kan jag lika gärna ta drillingen.

Jo, jag vet att det går att komma undan billigare, men vad är det jag ska ha?

Tikka? Sako? 1900? Något annat? .222 eller .223? Någon annan kaliber?

Hur mycket kan man få ett bra begagnat kikarsikte för? Vad kan man räkna med att hela kittet med ringar och kikare utöver själva vapnet kommer att kosta?

Är det realistiskt att tro att man kan komma undan med 5-6.000:- för en bössa i bra skick med en bra kikare?

Har du möjlighet att provskjuta 1900:an?

Nix... Den finns för långt bort. :(

Men den ska endast ha varit ute på några bäverjakter och det ska ha gått Max 50 skott genom pipan, enligt säljaren.

Publicerat

Remington 600 på robsoft eller en Brno 222 för ungefär samma peng så kan du köpa en leupold eller Meopta begagnat och komma undan på 4000-6000kr.

Publicerat
  • Författare

Om jag kan få 1900:an, vilken är i nyskick, med en leupold vari-xII 3-9x40 som är i samma skick som bössan, för 6.000:- inkl. Frakt hem till dörren, är det ett bra pris?

Publicerat

Tikka T3 går för 9½ksek fabriksny i dagsläget. En begagnad 6,5 .243 eller .223 borde gå att finna för 5-6ksek.

Publicerat

För allround jakt på allt mellan himmel och jord som du skriver, skulle jag ta en 6,5x55 alla dagar i veckan före en 222 rem och de flesta andra klass 2:or.

Du kan nog hitta en 6,5:a till lika bra pris och den kickar 222:ans ass på alla sätt.

Dessutom får du ett större spann på möjliga vilt och användbarhet.

Skulle rekommendera en begagnad tikka eller sako.

Publicerat

Har också en 1900 i 30-06 och kompletterade den med en 1900 sporter i 6,5x55 för 6000kr. Med köpeammo lite billigare att skjuta med, mer allround och lite bättre på långa håll. Men finns också i 222. Den är i stort sett rekylfri och har lite mindre öppningsvinkel och kortare slutstycksgång än i 6,5x55. Lång låda kan man skita i när det gäller den typen av vapen... :)

1900 är genomtrevlig! Särskilt med sporter-trycket. Men objektivt sett är äldre Tikka och Sako nog minst lika bra vapen och ofta lite billigare hos handlarna.

Publicerat

.222 är en trevlig kaliber rolig att skjuta med. Titta på en krico 600 i .222 sjuukt untervärderad bössa jag har sålt min och det ångrar jag något djävulskt. Nu har jag en vixen det är iof en nätt och fin sak också men inte i närheten lika bra dom kricon

Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 weeks later...
Publicerat

Om nu 6.5 ska vara med i listan så bör även 308 oxo vara det då båda är klass ett och inget annat.

Dessutom håller en del fabriksladdad ammo till 6.5 högre anslagsenergi på 300m än till 308.

Publicerat
  • Författare

Det blev en CG 1900 .222

Oväntat, egentligen, när jag är 1900-nörd? ;)