Publicerat April 27, 201412 yr Hej! En nybörjarfråga. Har precis tagit jägarexamen och har därför beställt min första bössa, en Blaser R8 professional Success. Jag har sedan tidigare kikarsikten men...jag blev osäker i affären om jag skulle ha pipa med öppna riktmedel eller inte och det slutade med att jag beställde utan riktmedel. Det är ännu möjligt någon dag till att ändra mig. Min fråga är bör man ha öppna riktmedel kvar på pipan eller gjorde jag rätt som tog utan? Prismässigt så var det ingen skillnad vad jag förstod.
Publicerat April 27, 201412 yr Det beror väl på vilken jakt du utför, men vid ev försäljning så är öppna ett +. Kommer du aldrig att gå in på ett ståndskall eller skjuta på väldigt korta håll så klarar du ju dig utan.
Publicerat April 27, 201412 yr Jag har fått lära mig att ha öppna då kikaren kan fallera och då står man utan bössa om öppna saknas. Dock krävs det ju att man även tränar med de öppna för att kunna ha dem som backup. telefonskrivet
Publicerat April 27, 201412 yr Jag tog under en period bort dde öppna riktmedlen på mina bössor och klarade mig alldeles utmärkt på det. MEN när jag skaffade egna hundar och började röra mig mer i skitterräng samt göra lite eftersök så insåg jag att jag definitivt borde ha öppna som alternativ. Men det har jag fortfarande inte....
Publicerat April 27, 201412 yr På sportern (utan öppna) har jag en liten Leupold 1-4x20 i snabbfästen som får plats i fickan. 30-06:an har öppna, men även där har jag ett aimpoint att byta till vid behov. Aimpointen är kanske bättre om man skulle behöva forcera en snötyngd granplantering.
Publicerat April 27, 201412 yr Skall du inte börja din jaktliga bana med eftersök eller krypa runt i granplanteringar så kommer du klara dig alldeles utmärkt utan, hänger du med Ozzian på buffeljakten senare så skulle då jag montera öppna.
Publicerat April 27, 201412 yr Du kommer säkert att klara dig alldeles utmärkt utan dom öppna riktmedlen som dom flesta skriver. Men nu är du ju på väg att köpa en blaser där det bara tar ett par sekunder att plocka bort kikarsiktet samt att du kan montera tillbaka det utan att inskjutningen berörs. Vilket gör det betydligt enklare att för vissa tillfällen nyttja dom öppna riktmedlen. Så min följdfråga blir finns det någon orsak till att köpa utan? Planer på att montera dämpare?
Publicerat April 27, 201412 yr Författare Hej! Tack för alla engagerade svar. Jag har nu ändrat min beställning till att gälla en pipa med öppna riktmedel. Jag stod i valet och kvalet i butiken och tyckte bara att det såg mer "clean" ut utan riktmedel men började fundera när jag kommit hem. Nu längtar jag bara till des jag får min licens...så jag lär få längta läääänge...
Publicerat April 27, 201412 yr Bra val känner du att du inte vill ha öppna så är det ju bara att plocka av riktmedlet,,
Publicerat April 27, 201412 yr Klok val ! Själv är jag uppfödd med öppna riktmedel och skulle aldrig råda någon att plocka väck dem. Farsgubben va jävligt sträng på den biten... hade någon kikare och inte kunden ta av den och använda öppna sikten fick de deltagarna enbart sitta i torn Själv insåg jag tidigt att trånga pass är där det skjuts mest Självklart finns det idag "drevjaktsikten" men... Sen eftersöken och hunderiet kom in i bilden, tja då funkar inget med linser för mig. Har inte haft kikaren på mer än.. kanske två-tre timmar på två år nu.
Publicerat Maj 2, 201412 yr Lite utanför ämnet kanske, men hur löser man öppna riktmedel om man monterar dämpare? Har sett en del som sätter buntband runt dämparen osv, men finns det inte nåt mer "fast" sätt att göra på? Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Publicerat Maj 2, 201412 yr Finns korn till Stalon Compact. Eller så flyttar man kornet bakåt. Men riktmedlen behöver ju ha lite höjd.