Publicerat April 27, 201412 yr Kan någon här på forumet hjälpa mej att förstå ? fick hem NF kulor häromdagen 180 grain .308 och naturligtvis måste de provas laddade enligt millforce fabriksladdade ammunition dvs 43,3 grain norma 203B 70 långa patroner laddade 3 skott och provsköt, bra precision men slutstycket kärvade lite tyckte jag samt att tändhatten var lite väl utplattad så jag laddade 3 nya med 43, grain, ingen skillnad, lite sämre precision kanske men fortfarande lite tröga att dra ur samt platt tänd hatt backade ytterligare 0,2 grain , bra precision men nu är tändhatten ännu plattare är det så att jag är på väg mot min laddning? bössan är en R 93 hur skulle ni göra ? tacksam om ni kan ge mig lite tips larsson
Publicerat Maj 2, 201411 yr Har en lite teori, men det finns säkert de som har större erfarenhet som kanske har andra/bättre förklaringar. Jag tänker som så: Har du rätt tändhatt? Är den för klen så kanske den inte tänder krutet i hylsan på rätt sätt. Du får en liten initial förbränning som knuffar ut kulan in i loppet. Därefter kommer den "rätta" smällen och skapar då ett felaktigt tryck iom att kulan sitter i loppet redan och behöver högre tryck för att sticka iväg, än vad som normalt krävs för att den ska få fart ur hylsan och genom pipan, utan "halv halt"...... Vidare kommer tankarna, använder millforce, normas köpekrut och inte fabrikskrut? Dvs är 203b exakt samma krut som de laddata du har, hänvisar till? Sot på hylsan? Hur ser hylsbrösten ut? Hur ser tändhatten ut? (Bilder då, tack!)
Publicerat Maj 2, 201411 yr Mina tankar är att det är en Blaser R93 med rymligt patronläge och att det är det som ger tecknen som OP tror är bekymmer, var och en laddar efter eget huvud och om laddata har erhållit som är provtrycka så har jag inget att argumentera mot dem. /Christian
Publicerat Maj 3, 201411 yr Författare hej laddata har jag fått från Millforce så de stämmer nog har mätt upp mitt patronäge och har ca 3-4 mm friflykt Tändhatten är Federal magnumtändhatt så den skall nog räcka att tända krutet med vad det gäller hylsorna så är de skjutna i min bössa förut . Om man tittar i Normas laddata för kulor i samma vikt så skillnaden mellan max och min ca 2-3 grain min fundering är om NF kulan kan ha en snävare tolerans mellan max och min laddning?
Publicerat Maj 3, 201411 yr hej laddata har jag fått från Millforce så de stämmer nog har mätt upp mitt patronäge och har ca 3-4 mm friflykt Tändhatten är Federal magnumtändhatt så den skall nog räcka att tända krutet med vad det gäller hylsorna så är de skjutna i min bössa förut . Om man tittar i Normas laddata för kulor i samma vikt så skillnaden mellan max och min ca 2-3 grain min fundering är om NF kulan kan ha en snävare tolerans mellan max och min laddning? Som sagt. lägg upp bilder på den skjutna hylsan. Botten och stående. Det blir lättare att se och bedöma det du ser och läser in. Mät också gärna upp diam på hylshalsen och hylslängden före och efter skjutning, då kan vi direkt se om det är en onormal belastning på hylsan eller om patronläget är väl så rymligt....