Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

träfflområde dov.

Featured Replies

Publicerat

??? :-[ :-[ ???Dum fråga , var hittar jag dom bästa träfflägena

när jag lovat ägaren till hägnet köttet, jag vill ta vara på trofen

då det blir det fösta värt att ta vara på. Det bör nämnas att jag

har möjlighet att komma nära 50-70m ??? ??? ???

mvh.Bert

Publicerat

Skjut på samma ställe där du skjuter rådjur. Mina erfarenheter av Dov är att de är ganska hårda, lägger de sig inte på platsen så brukar de gå ganska långt. Fråga mig inte varför men d e mina erfarenheter, både då jag jagat själv o blivit inringd på eftersök. Har några gågnger släppt på hunden och hittat djuret (dött) efter 200-400 meter.

Någon som testat att jaga Dov med slugg?

Publicerat

Känner en som sköt en fin dovhjort med slugg på 30 m. Den gick en bit, dock var det väldigt lätt att följa spåret, blodspåret var väldigt stor och hjorten var tom på blod.

Doven är som allt annat vilt, är den ostressad lägger den sig snabbare efter en bra smäll. Jag sköt en kalv på ca 10 m mitt i femettan med 30-06, 14 grams kula och den gick ca 30 meter, helt otroligt att den tog sig så långt.

Skjut dovvilten som allt annat vilt!

Publicerat

glöm inte att mellan gärdet sitter en anning längre fram än på annat klövvilt...

Publicerat
Doven är som allt annat vilt, är den ostressad lägger den sig snabbare efter en bra smäll. Jag sköt en kalv på ca 10 m mitt i femettan med 30-06, 14 grams kula och den gick ca 30 meter, helt otroligt att den tog sig så långt.

Skjut dovvilten som allt annat vilt!

De flesta hjortar jag skjutit har varit på drev men har även skjutit 10-15 på vak. O det är som du säger efter en riktigt bra träff så kan de ta sig en relativt lång sträcka, även om kalibern är grov. Själv använder jag oftast 7x57R med Lapua Mega eller .338WM med Oryx.  Min största hjort 24-taggare sköt jag på ca 50 m (lungskott, bakom bog) med 6.5:an och den tog inte ett steg, utan stod bara kvar och gungade i ca 10sekunder för att sedan rasa ihop.

Publicerat

När vi har skjutit ut hägnDov så har vi enbart fått skjuta hals-huvud skott av hägn ägaren pga att dom ska sälja köttet