Publicerat April 28, 201412 yr Hej efter några år av snålhet funderar jag skarpt på ett inköp av avståndsmätare främst för älgpass och fågeljakt (trädskällarjakt) att spana i träden efter förhoppningsvis en gråfågel. Vill alltså inte ha en klumpig kikare med avståndsmätare utan en dito som går att spana hyfsat i. Har kollat på Leica Rangemaster 1600 främst för storleken men duger den som en halvdan kikare?? Den har lägst skymningsvärde av de tre som jag kollat på om nu ett lågt värde är bra, känns som kontrastomfånget är viktigast, någon som kan svara?? De andra är Swarovskis och Zeiss, vill alltså ha en premiummätare, Kollade på en leupold och minns ej säkert men tror det var en zeiss i en vapenbutik och som kikare var det skillnad som natt och dag, behöver nog inte säga vilken som vann. Skulle nog inte ha någon större nytta av den ena för att hitta en gömd fågel i en yvig gran. Som sagt var, har kollat lite på dessa modeller under några års tid känns det som, så man kan nog ge sig f-n på att köper jag en så går det en månad så finns det en ny modell på marknaden. Känns som att det har hänt lite på den här marknaden, någon som har koll på nya modeller?? Någon som har synpunkter på dessa mätare?? Gärna för och nackdelar, finns oftast en baksida också Ha det gott
Publicerat April 28, 201412 yr Har en Leica Rangemaster 1000. Jag har den då alltid som halvdan kikare då jag jagar. En handkikare är bättre men avståndsmätaren duger för att ta en snabb titt.
Publicerat April 28, 201412 yr Swarovskin är bättre som kikare - 8x30 och därmed inget man stoppar i fickan, skall bäras runt halsen (lättare än en med två rör). Man vinglar lätt när man skall trycka på mätknappen Leican får plats i fickan är mer användarvänlig som mätare - mycket bättre ergonomi att sikta och hålla still på högkant. Inte lika bra som kikare (är väl 7x21) Skulle tro att de tekniskt mäter lika bra
Publicerat April 28, 201412 yr Använder själv en CRF1200 och är riktigt nöjd! Den dubblerar som kikare ibland när man är osäker på vad man ser på Ang. Ziess och Swarre så har jag tyvärr inget att komma med, har inte ens sett genom nån av dom. Men tror inte du blir besviken med en Leica!
Publicerat April 28, 201412 yr Jag har Leica 1600 och är nöjd med den. Jagar massor med trädskällare men använder inte avståndsmätaren att spana efter fåglarna under trädskällarjakt. Ska man använda kikare bör den vara dubbel en enögd funkar dåligt, men nu tillhör jag dem som sälla använder kikare vid trädskällarjakt så ska väl inte säga så mycket Har däremot använt avståndsmätaren i kombination med Astro pejl då är det faktiskt rätt bra hjälp om hunden står så man inte ser den. Kolla avstånd till hund på Astron och mät på träd man tror det kan vara stämmer avstånden är det helt klart till hjälp för ofta är avstånden i skogen längre än man uppskattat
Publicerat April 28, 201412 yr Jag har 1000 modellen, och instämmer med alla ovan; mäter bra, passar i fickan, jättefin optik och fungerar bättre som kikare än många andra kikare, dock ej lika väl som en fin riktig kikare.