Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

tjt utan grytlinjer?

Featured Replies

Publicerat

Vet inte riktigt om man kliver några på tårna nu, men som rubriken lyder finns det tjt utan grytlinjer?

Där man kanske har riktat in sig mer på drevegenskaperna, trots att anlagsprovet kräver gryt?

Publicerat

Om du konsekvent undviker gryt och kontakt med djur som håller till i gryt så minskar du risken att en tjt tar sig ner i gryt. Men en tjt utan grytintresse? Är det ens en tjt?

Publicerat

alla tjt jag nånsin har mött jagar ALLT ÖVERALLT...  :tongue:

Publicerat

Om du inte vill ha en grythund så kanske du inte skall överväga att införskaffa en sådan...

/Håkan H

Publicerat

Om du inte vill ha en grythund så kanske du inte skall överväga att införskaffa en sådan...

/Håkan H

Läser grytjägare Ozzian här oxå..
Publicerat

Behövs inga linjer på en tjt, den är dum i huvudet och river i allt ändå. ;)

Publicerat

Läser grytjägare Ozzian här oxå..

jopp, jag kommer att jaga allt från räv till buffel, sen om tjt är med i alla lägen återstå att se, tror den är vass på rhino!

Publicerat

grytjakt är ju bra då det kan förminska rävstammen och iomed det så kanske jag kan jaga med en kh vorsteh om 20år!

Publicerat
  • Författare

Det vart många svar på en gång men nu ska vi se. Jo jag är medveten om att Tjt är till majoritet grythundar och att det finns många som vill att det kanske ska förbli så det förstår jag fullt ut. Men jag tänker samtidigt på tex tax och borderterrier två raser som från början var grythundar men det har blivit "förgreningar" inom rasen. Dem som hör tax idag förknippar det kanske till större delen till rådjurspiska ? Men ändå så finns det många kennlar som fortfarande bedriver avel på grytlinjer.

Så om jag omformulerar mig: Finns det blodslinjer/kennlar där man kanske har lagt större vikt på den drivande individen jämnfört med gryt och apportering?

Publicerat

Ring Pär Nordahl 070-276 88 06 valpförmedlare på tjtklubb. Vettig och kunnig

Hls

Rickard

Publicerat

En liten fundering, om är ute efter en tjt som inte går i gryt eller apporterar varför skaffar du inte en tax eller border terrier då? Där finns det ju, som du var inne på, drivande linjer.

Publicerat

Välj bland mer välvuxna tyskar och undvik vissa kennlar som primärt sysslar med grytjakt så kommer du en bit på vägen.

MEN, en tyskterrier ska besitta skärpa att jaga i gryt.

Börjar vi mesa runt med rasen så får vi ljumma hundar som till slut gör sig bra på utställningar! Då får vi problem som Musköt har med sina, de vill inte jaga helt enkelt!!

Publicerat

Så om jag omformulerar mig: Finns det blodslinjer/kennlar där man kanske har lagt större vikt på den drivande individen jämnfört med gryt och apportering?

Ja det gör det. Mina jagar i princip bara vildsvin, kron och älg. Enda "gryt" de vart ner i är konstgryt inför och under anlagsprovet.

Publicerat
  • Författare

Okej tack så mycket för svaren, det var den här diskussionen jag var ute efter. Jo varför jag frågar efter tjt ist för för tax eller border är för att jag är lite nyfiken på en drivande till gris och lite apport, och för jag tycker det verkar vara en intressant ras.

Mvh / Ekström

Publicerat

Jag tycker att TJT och ADB liknar varandra mycket i jaktligt avseende. En skillnad dock, ADB går inte i gryt.

Publicerat

Fördelen med att ha en tjt även om du inte jagar i gryt primärt är att du har en hund som, förutom att den funkar bra över jord, kan avsluta en skammad räv som gått i gryt för dig. Det var ett av skälen till att jag valde tjt.

Publicerat

Mina TJT används på drevjakt och deras uppgift är att få ut så mkt som möjligt till passkyttarna, utan att jag som hundförare ska behöva skjuta i marken eller "sparka loss" grisarna.
De är som bålgetingar så de brukar inte vilja ligga och trycka speciellt länge, jämfört med gråhunden som kan stå en bit ifrån och skälla och grisen vänder sej om och somnar om.

Publicerat

Om du vill ha en terrier som du kan ha för jakt ovan mark så är tjt ett utmärkt val MEN det är fortfarande en hundtyp som har sitt ursprung i grythundar. Rickards tips att prata med rasklubbens valpförmedlare är nog rätt väg att gå, men om du under inga omständigheter vill ha en hund som går i gryt så köp inte en TJk. Kanske en Kopov eller något annat som är för stort för att komma ner i en grytgång  :tongue:

/Håkan H

Publicerat

Om du vill ha en terrier som du kan ha för jakt ovan mark så är tjt ett utmärkt val MEN det är fortfarande en hundtyp som har sitt ursprung i grythundar. Rickards tips att prata med rasklubbens valpförmedlare är nog rätt väg att gå, men om du under inga omständigheter vill ha en hund som går i gryt så köp inte en TJk. Kanske en Kopov eller något annat som är för stort för att komma ner i en grytgång  :tongue:

/Håkan H

Finns TJT som är för stora för gryt oxå :wink: