Publicerat September 27, 200619 yr Här kommer en nybörjarfråga... Tänkte premiärprova att smygjaga gås i nästa vecka och har därför hängivit mig åt läsande av andra trådar här på forumet som "Hur hänger du fågeln??" och annat. (Tackar för mycket bra information!!! ) Här och där nämns att man kan "tarmdra" gåsen innan hängning. Hur gör man det??? ??? ??? ??? Någon som kan tänka sig att ge en novis en bra förklaring ??? Tackar! PS. Tips på själva jakten emottages också tacksamt!
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Visst e vi här men att besvara en fråga man överhuvudtaget aldrig hört blir svårt! Du får så lov att invänta svar från de som kan Kanske fler med mig som inte vet o bara väntar på ett var ???
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Tja, det blir väl till att dra igång värsta undersökningen i agentstil... Dags att gå under-cover som "Agent 30-06" 8) och skjuta in sig på ämnet och inte lämnat något kvar att GÅS igenom... (Återkommer när det blir preminär på filmen... ) Nja, skämt åsido så skall jag rota vidare med några andra källor också. Hittar jag några svar publiceras de givetvis här.
Publicerat Oktober 2, 200619 yr ...än så länge magert resultat. Hittade nedanstående i ett dokument om hönsslakterier : "Urtagning sker genom att först frilägga krävan och matstrupen från halsskinnet och därefter skär man upp buken och runt kloaken så att den följer med tarmpaketet. Genom att dra i muskelmagen följer förhoppningsvis resten med ut." Kan det vara så här man bör göra med gås också ??? ...och är det här detsamma som "tarmdragning" ??? ??? ??? Letandet fortsätter! 8)
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Tarmdragning låter i mina öron som jyst vad ordet beskriver Jag brukar sprätta upp buken/analöppningen lite grann för att sen dra ut tarmar,lever,hjärta,lungor etc med handen. aldrig fått en gås, men på alla sjögåglar gör jag såhär sen om det är blodigt sköljer jag ur fågel med vatten, och hänger den ett par dagar Så tarmdragning är väl helt enkelt att du öppnar upp buken/analöppningen och drar ut alla inälvor
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Någonstan i hjärnbarken har jag för mig jag läst. Att man trär in en pinne med en liten krok i änden i baken. Där efter snurrar man några varv så tunntarmen fastnar sedan drar man ut pinnen med den omlindade tarmen. Jag förstod inte varför för det är väll magsäcken man vill ha ut ???. Jag ska se om jag kan hitta boken isåfall återkommer jag. /Ulban
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Tarmdragning låter i mina öron som jyst vad ordet beskriver Jag brukar sprätta upp buken/analöppningen lite grann för att sen dra ut tarmar,lever,hjärta,lungor etc med handen. aldrig fått en gås, men på alla sjögåglar gör jag såhär sen om det är blodigt sköljer jag ur fågel med vatten, och hänger den ett par dagar Så tarmdragning är väl helt enkelt att du öppnar upp buken/analöppningen och drar ut alla inälvor Låter ungefär som vad jag misstänkte - ganska straight forward... Öppnar du något vid halsen för att skära av mat-/luftstrupe och ta hand om kräva? Eller kommer det ut "automatiskt"? man trär in en pinne med en liten krok i änden i baken. Där efter snurrar man några varv så tunntarmen fastnar sedan drar man ut pinnen med den omlindade tarmen. Låter onekligen spännande... Hör av dig om du hittar något om det! Tackar för input!
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Som någon tidigare skrivit, att tarmdra fågel gör man genom att föra in en böjd ståltråd, eller lämligt formad kvist, upp i tarmen på fågeln. Snurra lite försiktigt så att tarmen fastnar på pinnen och dra försiktigt ut tarmen. När du fått början går det lätt att dra ur resten. Tanken med detta är att få ur tarmarna ur fågeln utan att behöva öppna upp och bjuda in för flugor och grejer. Har testat nån gång bara för skojs skull men ser väl inte direkt några jättefördelar kontra att ta ur den helt eller bara låta den vara. Men så gör man.
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Man tackar! Det verkar ju inte så svårt... ...men jag fattar inte riktigt ändå :-[ När man har vrängt ut lite tarm så sitter den ju fortfarande fast vid analöppningen. Jag antar att man skär/drar av den där innan man drar ut resten av paketet. Eller? ...och var går sakerna av i andra änden när man drar ut? Skall man börja med att skära av uppe i halsen så att allt kommer med? Hmm, ju fler svar jag får desto fler frågor blir det :
Publicerat Oktober 3, 200619 yr det kanske inte har med saken att göra men jag tar bara brösten resten åker till åteln. brösten får möra till sig i kylen.
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Håller i och för sig med dig, det är ju mest den biten man vill åt (och kanske låren med)... ...men med skåningar på middag till Mårten så får jag nog låta den vara hyggligt hel i alla fall... ...så jag får väl hålla mig ifrån hålspetsen också :
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Man drar bara ut själva tarmarna. Övriga inälvor blir kvar i kroppen. Fattar som sagt inte riktigt de stora förtjänsterna med att göra detta.