Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vem äger min gamla ruger 10/22?

Featured Replies

Publicerat

Pratade med polisen nyss om mina nya ansökningar. Då sa hon att jag behöver bra motivering till 7:e vapnet??? Jag äger bara 5 sa jag. Lång historia kort nu då.

jag köpte en ruger 10/22 2012 som jag sålde i höstas. Nu står jag fortfarande på licensen på vapnet tydligen trots att jag är säker på att jag fick licenskopia av polisen.

så vem äger min gamla ruger 10/22:a??

Vänligen skicka pm om du känner igen dig.

säljaren är jag Marcus söderlund och vapnet var om jag inte missminner mig en trä/rostfri. Såldes troligen till östgötatrakten om inte minnet sviker mig.

mvh marcus

Publicerat

Fantastiskt det här med polisens system - verkar knappast vara en tillfällighet det där som du råkat ut för. En granne till pappa råkade ut för samma sak nu när han köpte en ny bössa (en 6,5:a), "du har angivit fel antal vapen" sa den kvinnliga handläggaren - "det är en Merkel 200E" fortsatte hon. "Konstigt! Någon sådan har jag inte ägt sedan tidigt 2000-tal" svarade han.

Tror att deras datasystem fullständigt flippat ur sedan uppgraderingen.

Mvh

Joacim

Publicerat

Om detta är ett data fel då är det rnt skrämmande att det kan hända. Nä dags att polisen ser över hela sitt system innan nått alvarligt fel inträffar.

Publicerat

Problembilden är känt sedan, ja så länge jag kan minnas, alla överlåtelser av tillstånd går in i en pärm hos mig, tillika ansökningar som getts in i kopia samt kopia av meddelade tillstånd, skit enkelt att hålla reda på och bevissäkring mot plisens dumheter.

/Christian

Publicerat

Gör en anmälan så hoppas vi att de skärper sig.

Vidare tycker jag de borde kunna ge dig eventuella nummer på vapnet så du har det och be dom slå numret i sina register. Om möjligt finns det två ägare på samma vapen och då är det mycket enkelt att lösa situationen eftersom tillstånden meddelats i olika tid. 

Publicerat

Men du måste väl ha papper på vem du säljer vapen till ?? kvitton ?

Publicerat
  • Författare

Man tycker ju dom borde kunna hitta de men icke. Ska prata med dom igen på måndag.

nä tog inge kvitto på denna bössa. Brukar göra de om de handlar om dyrare saker. Nu fördes pengarna in på mitt konto men då jag inte vet när den skippades iväg eller hur mkt den kosta så är de svårt o leta upp på internetbanken o se. Ska dock ge det ett försök iaf!

Publicerat

Heh det är väl inte så farligt jag råkade ut för en riktig höjdare för några veckor sedan.

Hade sökt licens på ett nytt vapen (västra götaland) men efter ett par månader tyckte jag att det var konstigt att de inte ens skickat faktura så jag ringde in och frågade vad som försigick.

Då visade det sig att de tappat bort min ansökan och i letandet hittade dom en licensansökan från 2013 som inte var avslutad på en hagelautomat och frågade om det var den jag menade.

Det visade sig alltså att polisen skickat ut en licens men inte bokfört att ärendet var avslutat, jag hade fått min licens på posten, hämtat ut vapnet hos handlaren och använt det i ett år allt medans polisen trodde att ärendet inte var avklarat.

Det blev panik hos handläggaren när de insåg att de försett mig med vad som tekniskt sett var ett illegalt vapen då det inte existerade i deras system.

Jag hade ju tekniskt sett kunnat säga att jag inte hämtat bössan och bara bett dem att ge en öppen licens så att jag hade kunnat hämta en hagelbössa iom att de tagit så lång tid och på så vis fått en extra hagelbössa.

Var dock lite för ärlig för det så jag mailade in en licenskopia och tillverkningsnummer.

Men jag utnyttjade att de skämdes lite så de fick pusha igenom den ansökan de hade tappat bort omgående så jag fick den stämplad samma dag som detta problemet upptäcktes.

Publicerat
  • Författare

Inte riktigt helt med på hur det kan vara värre o ha ett vapen du bevisligen har fått en licens utskriven på men dom inte avslutat i datorn som att stå på ett vapen du inte har i dina ägor och inte vet vart det finns.

nu har iof ägaren en licens då jag fick licenskopdstorstrult. hans del så är det ju grönt. Men hur fan ska jag lyckas övertala dom att det är dom som gjort fel om jag nu inte hittar han som köpte mitt vapen? eller inte dom men antagligen någon kollega i annat län eller dstorstru. För hur jag än funderar så är det jag som sitter på pottkanten med arslet i vädret :/

Publicerat

Du kan inte gå via bank kontot?

Om du har fått pengar insatta direkt på kontot så borde du kunna hitta köparen den vägen?

Publicerat

Hmm om vi tar det ett steg längre så är det ju faktiskt jävligt illa det här. Tänk så här om vi säger att X som har köpt ditt vapen efter som dom du tror att denne har licens som den visar upp och allt så ger du vapnet till denne som sig bör vid en affär. Tänk då om X bestämmer sig för att skjuta någon och då dumpar vapnet. Polisen hittar sen vapnet i ett kärr eller skogen eller vad som helst. Jag inbillar mig då att polisen som första åtgärd kollar om nämnda vapen har en ägare och hittar dig. Jag säger nu inte att du kommer åka dit på dig, det lär reda upp sig i förhören men tills dess att du kan övertyga/bevisa för polisen att vapnet inte längre är i din ägo så har polisen antagligen förlorat en hel del tid då jag inte tror att dom kommer släppa sitt heta spår i första taget. Då det föreligger så som dom flesta vet så är det väldigt viktigt med den första tiden i en mordutredning så går mycket viktig tid förlorad på att utreda en oskyldig och avskriva denna från misstanke samtidigt som X då kanske drar öronen åt sig och kan sopa igen spår efter sig och liknande eller rent av fly landet.

Förövrigt är det sjukt surt för dig att det krånglar och jag hoppas det löser sig

Ps ber om ursäkt för avsaknad av styckeindelning i min text sitter med telefonen hus nu ds

Publicerat

Jag fick nej på en bössa då dom påstod att jag hade fullt skåp? De tror jag inte svarade jag? går nog in 5 till!

Så hon gjorde en inventering på vad jag hade.

Och hittade den felande bössan.

S.