Publicerat Maj 2, 201411 yr Har någon av er några bra tips om hur jag blir en duktig skytt? Bra övningar som kan göras exempelvis?
Publicerat Maj 2, 201411 yr Vad för skytte är det du tänker på? Är nog olika tex om det gäller toppfågeljakt, bockpürch eller fasaner. Eller om det är sportskytte också för den delen :-) telefonskrivet
Publicerat Maj 2, 201411 yr Författare Vad för skytte är det du tänker på? Är nog olika tex om det gäller toppfågeljakt, bockpürch eller fasaner. Eller om det är sportskytte också för den delen :-) telefonskrivet Kula främst men tar gärna emot tips på hagelträning också. Det jag kommer vilka jaga är exempel Älg, Björn, räv sen. Så lite bra övningar för att förbättra skyttet inom detta med luftgevär och salongsgevär och 6,5. Sen hur jag kan träna upp styrkan för att orka skjuta utan att bli trött i musklerna när vi kommer upp till älgstudsarna.
Publicerat Maj 2, 201411 yr När det gäller björn så är det bra om du över att repetera snabbt och trycka av snabbt, en springande björn kommer med hög fart. Se på Rasmus filmer där han tipsar om hur man kan öva sitt skytte inför Björnjakten. Sen försök att gå en kurs i flycktskytte i hagel, ska själv gå en sån nu i maj med jägare från byn ska bli mycket intresant o kul.
Publicerat Maj 2, 201411 yr Detta är en populär post. Prova ut en ammunition som skjuter bra i 22an och köp en 5000-låda av den sorten, sen är det bara att använda fantasin. Förslag: Köp de billigaste typ Marie-kex du kan hitta, ställ upp dem där du har kulfång och skjut liggande, sittande, stående, olika avstånd osv. Kexen blir fågelmat när de gått sönder. Skjut alla kråkfåglar du kommer över när du ändå är igång, kan bli några på din kex-åtel. Har jag inget sånt hemma så skjuter jag på kottar och annat i skogen, det är kul när målet rör sig lite vid träff.
Publicerat Maj 2, 201411 yr Författare När det gäller björn så är det bra om du över att repetera snabbt och trycka av snabbt, en springande björn kommer med hög fart. Se på Rasmus filmer där han tipsar om hur man kan öva sitt skytte inför Björnjakten.Sen försök att gå en kurs i flycktskytte i hagel, ska själv gå en sån nu i maj med jägare från byn ska bli mycket intresant o kul. Finns dom filmerna på tex youtube eller någon annanstans på nätet eller som "köp" film? Så jag vet vart jag ska leta efter dom.
Publicerat Maj 2, 201411 yr +Massor på självmarkerande mål. Lerduvor i vallen är kanon då de vid träff blir fler mindre mål.
Publicerat Maj 2, 201411 yr Finns dom filmerna på tex youtube eller någon annanstans på nätet eller som "köp" film? Så jag vet vart jag ska leta efter dom. Jag som är imot all form av nedladning som anser att man ska köpa filmer. Dom finns bland annat att köpa här. I filmerna Svensk Björnjakt 1 0ch i Svensk Björnjakt 3 tas det upp olika situationer vid Björnjakt. Var ett tag sen jag såg dom men ska snart se dom igen för att dämpa den värsta asbinens efter jakt. Men på denna sida finns dom tre första filmerna Svensk Björnjakt att köpa, 4 filmen kommer väl i sommar. http://www.bearskin.se/
Publicerat Maj 2, 201411 yr För björn skulle jag öva genom att höja pulsen lite, sen snabb anläggning och snabbt skott som ska sitta i ett träffområde motsvarande en björns träffområde. Går att göra med alla bössorna med magasin kan man efterlikna björnbanan och skjuta tre eller fler snabba skott som alla ska sitta, straffrunda vid bom. Räv känns mer precisionsinriktat så där skulle jag nog snarare öva på att ljudlöst och osynligt få fram bössan, osäkra och skjuta ett skott som sitter inom träffområdet på en räv. Från olika ställningar blir det en liten bana av det. Station ett stående med bössan på ryggen, station två sittande med bössan bredvid dig, station tre liggande med bössan i färdigställning. Använd hörselkåpor med medhörning så förstärks alla oljud du orsakar. :-) Använd de sorts stöd du tänkt använda av vid jakt och träna på att avfyra lugnt men bestämt, krama av skotten. För älg känns det som att man (jag iaf) främst behöver öva på att skjuta under ordentlig puls så där skulle man kunna springa en ordentlig runda med (luft)geväret och ryggsäck och sedan försöka skjuta ett säkert skott på en luftgevärstavla på 10 meter. Alla övningar kan man ju göra med olika avstånd till målet men det är väl rimligt att tro att björnen kommer befinna sig närmast sedan älgen och slutligen räven på längst håll. Det är kanske än viktigare att resonera kring hur man skjuter iaf om man inte är redan duktig. Varför skjuter jag dåligt? Kanske sätta upp mobilen att filma när man trycker av och se om man rycker eller blundar eller något tokigt. Bäst är såklart en erkänt duktigt instruktör men det brukar kosta en del tror jag. Sist men inte minst är det viktigt att det är kul, har man en dålig dag är det bättre att skita i övningar och kanske bara se en film :-) Lycka till! telefonskrivet
Publicerat Maj 2, 201411 yr Jo a och o är att man har kul på skjutbanan, övningsskyttet ska vara roligt och inte kännas som ett tvång. JAg älskar att vara på skjutbanan och skjuta.
Publicerat Maj 2, 201411 yr Det är jättesvårt att lära ut skytte så här i skrift, finns det ingen skytteklubb du kan bli medlem i? Eller helt enkelt ta kontakt med en instruktör för att lära sig lite.
Publicerat Maj 2, 201411 yr Författare För björn skulle jag öva genom att höja pulsen lite, sen snabb anläggning och snabbt skott som ska sitta i ett träffområde motsvarande en björns träffområde. Går att göra med alla bössorna med magasin kan man efterlikna björnbanan och skjuta tre eller fler snabba skott som alla ska sitta, straffrunda vid bom. Räv känns mer precisionsinriktat så där skulle jag nog snarare öva på att ljudlöst och osynligt få fram bössan, osäkra och skjuta ett skott som sitter inom träffområdet på en räv. Från olika ställningar blir det en liten bana av det. Station ett stående med bössan på ryggen, station två sittande med bössan bredvid dig, station tre liggande med bössan i färdigställning. Använd hörselkåpor med medhörning så förstärks alla oljud du orsakar. :-) Använd de sorts stöd du tänkt använda av vid jakt och träna på att avfyra lugnt men bestämt, krama av skotten. För älg känns det som att man (jag iaf) främst behöver öva på att skjuta under ordentlig puls så där skulle man kunna springa en ordentlig runda med (luft)geväret och ryggsäck och sedan försöka skjuta ett säkert skott på en luftgevärstavla på 10 meter. Alla övningar kan man ju göra med olika avstånd till målet men det är väl rimligt att tro att björnen kommer befinna sig närmast sedan älgen och slutligen räven på längst håll. Det är kanske än viktigare att resonera kring hur man skjuter iaf om man inte är redan duktig. Varför skjuter jag dåligt? Kanske sätta upp mobilen att filma när man trycker av och se om man rycker eller blundar eller något tokigt. Bäst är såklart en erkänt duktigt instruktör men det brukar kosta en del tror jag. Sist men inte minst är det viktigt att det är kul, har man en dålig dag är det bättre att skita i övningar och kanske bara se en film :-) Lycka till! telefonskrivet Tack detta får jag prova när jag kommer ut igen senare. För mig är det största problemet styrkan i armarna så måste försöka träna upp det på något sätt också och något skott och rekylrädd ibland.
Publicerat Maj 2, 201411 yr Författare Det är jättesvårt att lära ut skytte så här i skrift, finns det ingen skytteklubb du kan bli medlem i? Eller helt enkelt ta kontakt med en instruktör för att lära sig lite. Jag ska ta min jägarexamenskytte i maj så då får jag riktig hjälp. Men jag vill träna styrkan och min skytte lite innan jag står där med andra som kollar på mig när jag skjuter.
Publicerat Maj 2, 201411 yr Tack detta får jag prova när jag kommer ut igen senare. För mig är det största problemet styrkan i armarna så måste försöka träna upp det på något sätt också och något skott och rekylrädd ibland.Ja armstyrka är inte dåligt men träna med stöd så skjuter du bättre och armarna orkar. Du ska ändå alltid sträva efter att skjuta med stöd, undantaget kanske björnjakten då, men i skogen står man sällan med bössan vid axeln så våldsamt långa stunder.telefonskrivet
Publicerat Maj 2, 201411 yr Författare Ja armstyrka är inte dåligt men träna med stöd så skjuter du bättre och armarna orkar. Du ska ändå alltid sträva efter att skjuta med stöd, undantaget kanske björnjakten då, men i skogen står man sällan med bössan vid axeln så våldsamt långa stunder. telefonskrivet Får försöka att använda mer stöd när jag tränar, brukar inte vilja ha det eftersom jag vill träna upp armarna så att de orkar mera också. Detta med att torrträna hemma hör jag ska vara bra också för att träna upp musklerna utan att avfyra något. Kanske får försöka börja med det också om det funkar bra.
Publicerat Maj 2, 201411 yr Får försöka att använda mer stöd när jag tränar, brukar inte vilja ha det eftersom jag vill träna upp armarna så att de orkar mera också. Detta med att torrträna hemma hör jag ska vara bra också för att träna upp musklerna utan att avfyra något. Kanske får försöka börja med det också om det funkar bra.Nja det där med styrka tror jag du har en övertro på, har bekanta som är riktiga muskelmän men de orkar inte hålla en bössa vid axeln speciellt mycket längre än jag som är en klenis. Vila mellan serierna istället så orkar du. :-) telefonskrivet
Publicerat Maj 2, 201411 yr Författare Nja det där med styrka tror jag du har en övertro på, har bekanta som är riktiga muskelmän men de orkar inte hålla en bössa vid axeln speciellt mycket längre än jag som är en klenis. Vila mellan serierna istället så orkar du. :-) telefonskrivet Okej ja jag får testa allt idag eller imorgon med lite mer vila och skjuta med mer stöd, så får vi se hur det går.
Publicerat Maj 2, 201411 yr Något jag skulle träna på inför examenprov är att sikta under målet, gå upp i det och avfyra. Inte försöka hålla still mitt i utan gå upp och när du är i träffområdet skjuter du, men inte rycker av skottet utan det ska såklart vara ett kontrollerat avfyrande. När man försöker hålla still i mitten blir det lätt skit och armarna tar stryk vilket ökar darret och det blir ännu sämre. telefonskrivet
Publicerat Maj 2, 201411 yr Författare Något jag skulle träna på inför examenprov är att sikta under målet, gå upp i det och avfyra. Inte försöka hålla still mitt i utan gå upp och när du är i träffområdet skjuter du, men inte rycker av skottet utan det ska såklart vara ett kontrollerat avfyrande. När man försöker hålla still i mitten blir det lätt skit och armarna tar stryk vilket ökar darret och det blir ännu sämre. telefonskrivet Det får jag verkligen testa för där känner jag också igen mig i min egen skytte också. Att jag försöker att sikta och hålla still vilket inte blir så bra för armarna eller resultatet av skott. Ska tänka på det!
Publicerat Maj 2, 201411 yr Det får jag verkligen testa för där känner jag också igen mig i min egen skytte också. Att jag försöker att sikta och hålla still vilket inte blir så bra för armarna eller resultatet av skott. Ska tänka på det! Jag har testat nån gång att överdriva det åt andra hållet. Söker upp mot målet och sen pang! Och det brukar inte bli så mycket sämre än när jag försökt att hålla still. :-) telefonskrivet
Publicerat Maj 2, 201411 yr Författare Jag har testat nån gång att överdriva det åt andra hållet. Söker upp mot målet och sen pang! Och det brukar inte bli så mycket sämre än när jag försökt att hålla still. :-) telefonskrivet Känner igen det och hur resultatet blir. Har provat själv någon gång.
Publicerat Maj 2, 201411 yr Skyttet måste man träna sig till , många vana som ovana i dag tränar med luftgevär eller cal22,, Sen tränar man avfyringngen genom att torrklicka med bössan,, Sen på skjutbanan så tränar du med det vapen du jagar med,, Sen är det många moment för lyckat skytte som andning,hur du står eller sitter ,anläggning m,m
Publicerat Maj 2, 201411 yr Några tips inför uppskjutningen på älgbanan lär dig skjuta och träna med skjutkäpp. Om det är "stå-löp" älgen, dela upp den så du skjuter stående och sedan löpet, sedan kan du ta ner bössan och ANDAS medan du vilar armarna, när älgen är placerad och du känner dig redo lägger du ann bössan och skjuter andra stående skottet följt av löpet. Många sänker inte bössan mellan första löpet och andra stående skottet, vilket gör att det blir onödigt jobbigt. Träna på att repetera med bössan uppe vid axeln. Om du har tillgång till 50m älgbana för 22lr så lägg mängdträningen på den banan, både billigare och bättre träning än att stå och nöta 80m älgen. Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk
Publicerat Maj 3, 201411 yr Skyttet måste man träna sig till , många vana som ovana i dag tränar med luftgevär eller cal22,, Sen tränar man avfyringngen genom att torrklicka med bössan,, Sen på skjutbanan så tränar du med det vapen du jagar med,, Sen är det många moment för lyckat skytte som andning,hur du står eller sitter ,anläggning m,m 80% torrklick, 19% 22LR och 1% klass 1 är nog inte en helt fel fördelning! Man tränar avfyrningarna bättre med torrklick/22LR, man får styrkan och har man tillgång till en 50m älgbana får man även tekniken på löpande. Sen måste man skjuta lite klass 1 också så man vänjer sig vid rekylen och situationen. Googla efter "kulskyttets grunder", en video med Jocke Smålänning.