Publicerat Maj 2, 201412 yr Hej. Jag ska snart köpa min första bössa och vill ha vettiga grejer till en rimlig peng. Skulle vilja veta vad det är för för och nackdelar med att köpa nytt eller begagnat. Kollade främst på nya: Sako A7 Browning X-Bolt Tikka T3 Även kollat en del på Remington 783, dock bara på nätet. Tillägg och synpunkter tack
Publicerat Maj 2, 201412 yr Fördelar med att köpa nytt? Tjaa, nytt är ju nytt, men det kostar ju. Begagnatmarknaden bokstavligt talat svämmar över med bra och vansinnigt prisvärda vapen. Mitt första vapen var en Carl Gustaf 1900. Ett jättebra vapen, men man ska veta att dom är prissatta långt över sitt egentliga värde. Personligen älskar jag 1900:an, -den svensktillverkade! Akta dig för kopiorna som tex. Italienska Zoli. Tikka och Sako har ju gjort bra bössor. Remington 700 är inte heller att förakta, liksom Winchester 70. Nu är det väl lite högsäsong hos vapenhandlarna efter vad jag förstått, men besök några handlare och se vad dom har att erbjuda begagnat. Ofta är det fina bössor som bara har burits fram och tillbaka ur skogen och inte avlossats mer än några skott på skjutbanan varje år.
Publicerat Maj 2, 201412 yr Joacim säljer en riktigt bra och rejäl förstabössa här på forumet. En Ruger M77 308 win i en Boyds laminatstock. Plastbäddad och med tillfixat trycke. Mycket mer bössa än nya lågprisbössor. http://www.jaktsidan.se/ipb/index.php?/topic/47484-Ruger-M77-MKII-S.S-308win-med-Boyds-Classic-laminatkolv.
Publicerat Maj 2, 201412 yr Mitt första vapen var en Carl Gustaf 1900. Ett jättebra vapen, men man ska veta att dom är prissatta långt över sitt egentliga värde. Personligen älskar jag 1900:an, -den svensktillverkade! Akta dig för kopiorna som tex. Italienska Zoli. De börjar komma ner lite i pris nu!Men vad är ett vapens egentliga värde? Är det inte vad marknaden är beredd att ge? Utbud och efterfrågan som sätter värdet. Det är nog så att många svenska jägare är förtjusta i 1900:an och därför har man fått bättre betalt än för andra vapen med på pappret motsvarande kvalitet.
Publicerat Maj 2, 201412 yr De börjar komma ner lite i pris nu! Men vad är ett vapens egentliga värde? Är det inte vad marknaden är beredd att ge? Utbud och efterfrågan som sätter värdet. Det är nog så att många svenska jägare är förtjusta i 1900:an och därför har man fått bättre betalt än för andra vapen med på pappret motsvarande kvalitet. Så är det nog. 1900:an är ett riktigt bra vapen. Det i kombination med lite allmoge-nostalgi har ju gjort den populär. Jag betalade själv 5,500:- för en CG 1900 .222 i veckan, trots att jag vet att det finns både billigare och "bättre" alternativ. -Bara för att jag ville ha en. Så nu har jag två. En 30-06 och en .222, och skulle ha svårt att tänka mig att byta.
Publicerat Maj 2, 201412 yr Jupp, "underbara vapen" räcker! Man behöver inte alltid försöka rationalisera sina beslut. Det mesta är känslostyrt ändå!
Publicerat Maj 2, 201412 yr beror på vad du har för budget, jag själv skulle nog titta på sauer 202 tikka sako eller om du vill lägga mer pengar, så köp en blaser (är ju slälv blasernörd) men första nämda är säkra kort ! glöm inte o lägga pengar på en vettigt kikarsikte !
Publicerat Maj 2, 201412 yr Min personliga åsikt är att vill man ha både nytt och bra så måste man gräva ordentligt i plånboken. Om det ska vara något som ger den där "vill ha" känslan. Några exempel är Dakota, Surgeon, RPA eller McMillan. Alternativet custom är ännu roligare, men struligare om man inte vet exakt vad man vill ha. Därför är begagnat den rätta vägen att gå. Massor av fina vapen och låga priser.
Publicerat Maj 2, 201412 yr Författare Det jag vart mest sugen på i butiken var en Browning X-Bolt med Leupold VX-R 3-9x50 och en Stalondämpare. Var inget annat i min prisklass som jag fick "villhakänslan" av. Är det något att ha? Fick bra paketpris
Publicerat Maj 2, 201412 yr Ja, absolut. Det är något att ha. Om du gillar paketet - köp det! Mitt yrande om customvapen kan du ta senare i livet när du hamnar i det träsket :-P
Publicerat Juni 2, 201412 yr Är i samma sits som du så jag är lite nyfiken på om du har bestämt dej, vad blev det i såfall? Jag har fastnat för sako a7 paketet, kan det va nåt att ha?
Publicerat Juni 5, 201412 yr Om du med A7-paketet menar Bössa inkl. Burris FourX 3-12x56, ase utra sl5, så köpte jag det paketet som nyutexaminerad jägare för ganska exakt ett år sedan. Sköt ett vildsvin första gången jag var ute med den Gillar den skarpt! Är i samma sits som du så jag är lite nyfiken på om du har bestämt dej, vad blev det i såfall?Jag har fastnat för sako a7 paketet, kan det va nåt att ha?
Publicerat Juni 6, 201412 yr Ok part i målet här som Sakonörd men A7 paketet är ett riktigt prisvärt paket med allt du behöver och bössan är kanon. Är budgeten Max 20 k så satsa på det!
Publicerat Juni 6, 201412 yr Fördel med begagnat är att du ofta kan provskjuta just det exemplar du kanske ska köpa.
Publicerat Juni 13, 201412 yr Själv så e jag en nybörjare, köpte mig ett Tikka T3 Lite black Edition med justerbar kolv en 308W nu väntar jag på min licens bara så jag får hem den.Skjukt taggad. Köpte en beg Leupold VX II 3-9 x 50 som ska på, Hoppas jag har gjort ett bra val , va sugen på Sako A7 paketet , men Tikka blev det