Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Benelli Argo - vad kolla vid beg köp

Featured Replies

Publicerat

Funderar på att skaffa en Benelli Argo, har hittat en begagnas dom jag är lite intresserad av.

Nu har jag ingen erfarenhet av 1/2 automater sedan tidigare och funderar såklart över vad man skall kolla speciellt när man granskar en Benelli Argo.

Publicerat

Hustrun har en som jag skjutit med.. Allt funkar utmärkt på den enda böket är att den inte ville ladda om med för korta eller för långa hemgjorda pilar minns inte vilket det var. Men jag ändrade längden och den skjuter faktiskt överaskande bra.. Och vad jag ville ha sagt med detta med tanke på din frågeställning har jag ingen aning om  :biggrin:

Publicerat

Att om man inte har exakt rätt ammo blir halvauton förvandlad till en enkelskottare...kanske det du ville ha sagt!? ;-)

Publicerat

Har själv en i 30-06 och precis som Hipshot nämnde så är ammon viktig. Min var flong ny och den ville inte riktigt ladda om Normas Jaktmatch (2st i följd gick bra men den hakade alltid på det tredje skottet). Har inte skjutit med den sedan dess men tänkte skjuta lite i veckan och skall då testa om det är för klen laddning i den ammon som många pekade på som boven i dramat.

Tyckte rekylen var riktigt bra bra jämfört med de repeter-Sako´s jag skjutit tidigare i alla fall.

När det kommer till vad du bör titta på har inte jag heller något intressant att tillföra... Du får se mitt inlägg som SPAM i den betydelsen! :-)

Publicerat

Hustruns Argo har aldrig fibblat med fabriksplugg utan bara mina hemgjorda... skrev jag och började fundera på om det öht gått fabriksplugg i den? He he.. har aldrig hänt  :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Med andra ord så bör man testa lite olika plugg i den innan man ev slår till.

Inga speciella egenheter som kan strula för övrigt?

Publicerat
  • Författare

Hittade 4 varianter av övningsammo i skåpet. Får väl ta och låna bössan ett par timmar och se så att allt funkar som det skall.

Publicerat

............

Inga speciella egenheter som kan strula för övrigt?

Lite beroende på kaliber och så, ser den ut att ha gått mycket - kolla fjädrar och buffert.

/T

Publicerat

Testskjut så du ser att den fungerar och skjuter så väl som du förväntar

Publicerat
  • Författare

Tack för input.

I morgon tar jag och testar den. Vad gäller precisionsförväntningarna är de inte jättehöga, har andra redskap för den typen av jakt. Detta gäller en potentiell drevpang.

Sedan får vi se om det blir ett halvårs licensväntan eller ej.

• 2 weeks later...
Publicerat

Tack för input.

I morgon tar jag och testar den. Vad gäller precisionsförväntningarna är de inte jättehöga, har andra redskap för den typen av jakt. Detta gäller en potentiell drevpang.

Nyfiken på hur det blev. Jag är själv intresserad av den bössan.
Publicerat

Nyfiken på hur det blev. Jag är själv intresserad av den bössan.

Om vädret inte är sk*t imorgon tar jag ut bössan på banan och kollar Partizan´s mjuknos samt ett par plugg jaktpil från Norma - klarar den dessa utan problem så är jag nöjd. Ang. precisionen så är den faktiskt överraskande bra och rekylen väldigt "mysig" (om man får använda det ordet i detta sammanhang).

Publicerat
  • Författare

Det blev inget av det hela. Detta av två anledningar:

1/ det fanns inga öppna riktmedel på bössan. Det var för mitt vidkommande ett absolut krav.

2/ jag bor i västra götaland, har redan en licensansökan inne och vill inte sitta i ett halvår framöver med två bössor kort.

Publicerat

Tack till er båda för svar.  :smile:

• 3 weeks later...
Publicerat

Nu är bössan inskjuten med de öppna riktmedlen och går riktigt fint på 100m.

Körde bara Normas Jaktmatch och den funkar kanon, vill inte ens berätta varför den inte kastade ut ordentligt tidigare. :blush: