Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad rekommenderar ni (hörselskydd, salongsgevär m.m)

Featured Replies

Publicerat

Ska köpa lite grejer till hösten och vintern. Tänkte höra runt lite över vad ni använt och se om det finns något som sticker ut lite från andra. 

Aktiva hörselskydd är en av grejerna. Tyckte pmt nämnde att man fick bäst ljud ur ett visst märke. 

Salongsgevär har jag kollat efter länge. Trodde det var omöjligt att nöta slut en sån pipa men den börjar faktiskt ge upp. Rengör man den slutar den inte sprida förrän efter 100 skott. Kollade lite på Sako p46. Skulle man köra på quaddödaren som den kallas kanske? Svårt att få tag på bara. Vill inte ha någon quad för 15000kr...

Värmestövlar skulle det vara också. Jag kommer fara över till sverige och handla det mesta så berätta gärna var man hittar också. 

Har kollat mycket på kuiu jaktkläder men det är dyrt faktiskt. Något annat ni rekommenderar? 

Fyller på tråden vartefter jag söker grejer. Kom gärna med pm och fråga efter saker till er själva om ni känner att det är relevant med tråden.

Publicerat

Jag kör med Peltor WS SportTac. De är bra. Men jag använder dom mest för att kunna ha tyst radio (ena kåpan nära örat) samt att det känns tryggt att kunna höra vid skotttillfällen jämfört med vanliga kåpor.

Publicerat

Hur ofta gör du rent 22lr pipan? Kanske där problemet ligger för dom behöver ingen överdriven pipvård. Skjuter allt som oftast lkte sämre direkt efter rengöring.

köp du quaddödaren men ha i beräkningen en plast/pelarbäddning om du vill ha ut toppresultat samt fixa trycket.

inga dyra utgifter men finns där ändå.

Powerboots använder jag nör muckbootsen blir för kyliga ute. Dom är sköna men inga höjdarstövlar o gå långt i.

Publicerat

22lr sprider typ alltid efter rengöring. Hur mycket skit den behöver varierar, min är frisk efter 20-30st men jag har förstått att det är väldigt lågt jämfört med normalfallet. Jag rengör inte pipan alls, bara patronläget när det blir för vaxigt.

Publicerat

Aktiva kåpor, jag tycker inte om mina nya Peltor. Jag tycker att mina gamla MSA Sordin var mycket bättre, inte minst vad det gäller att kunna bedöma riktning. Antagligen köper jag nya MSA Sordin i sommar och behåller Peltorn som reserv.

Publicerat

Hörselskydden.. Peltor racklar ofta och SUGER avseende garanti och reparation. Däremot är de skönare, tycker jag, än Sordin. Sen att Peltor går att vika ihop till en boll är något jag uppskattar. Men med alla usla erfarenheter av kontakt med Peltor så skulle jag rekommendera Sordin faktiskt.

Avseende 22 har jag ingen aning, aldrig gjort rent 22 pipan till min kvadd.. men det finns många bössor i aktuell kaliber där ute. Finns det inte tex ngn snarlik till BRNO som heter ngt annat konstigt? Farsan köpte en slik och den var verkligen skitmysig..

Publicerat

Har haft mina Peltor pro tac mer eller mindre dagligen nu i tre år,regn,kyla,värme har inte bekommit dom,dessutom ligger dom permanent i bilen blöta,kalla snöiga,drar inga batterier just heller så jag har inget att klaga på.

Skumgummifnuttarna försvann för länge sen iofs men det har ingen betydelse praktiskt.

/Mike

Publicerat

Även mina protac går ännu, över 9år gamla. Sletna muffar och risig gänga på batteriluckan är defekterna.

Publicerat
  • Författare

Jag antar att det är sordin som pmt menar. Jag provade ett par peltor i förrgår faktiskt på vårjakten och det var ju en skön känsla att ha aktiva hörselskydd men jag upplevde det lite svårt att höra var ljudet kom ifrån och man hörde alltid lite brusande.

Hur är sako p46 annars då? Läst gott om den lite här och var. Jag gillar att pligga på långa håll så det får gärna finnas lite precision. Edit: det är den tunga pipan jag är ute efter. 

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Publicerat

Hörselskydd

Har förbrukat två peltor  ett par sport tac och ett par pro tac, ingen höll mer än ett år och par nr två klappade ihop vid den första jakten i ösregn.

Sordin, i ljud och rulla ihop till boll slår peltor Sordin. Mina sordin har dock hållit ihop i över ett år nu trots kyla, ösregn, bad och glömma på biltaket olycka. Tycker nog också att dom är skönare att ha på sig då man springer runt i skogen än peltor.

Publicerat

Ett alternativ till kåpor som jag kan rekommendera är Soundscope. Man hör bra vad ljudet kommer ifrån, tar ingen plats + man kan ha mössa eller hatt utan att det blir några öppningar som tar bort dämpfunktionen.

Det finns egentligen bara en nackdel, priset. Men enligt mig värt varenda krona!

(i val av aktiva kåpor slår jag ett slag för MSA. Gedigen kvalitet och sitter helt ok)

Publicerat

Jag håller också en pinne på MSA, jag har ett par Peltor också som har blivit reservlurar. Servicen på MSA för reparationer är helt enastående.

När det gäller 22a har jag ingen egentlig erfarenhet av Quad men mycket goda erfarenheter av CZ/BRNO, de känns relativt fullvuxna mtp balans och skytte vilket jag uppskattar när det gäller skytteträning, precisionen räcker långt.

Publicerat

Enig med Anders S, överväg Soundscope, speciellt om du tänker dig hörselskydd för jakt.

• 2 weeks later...
Publicerat

Även jag röstar för soundscope. Har både kåpor (sporttac och tactical xp) och soundscope att tillgå och använder bara soundscopen och har ett par hörselskydd med i reserv om batterierna skulle ta slut och jag inte har extra med.

Det finns två nackdelar med soundscope tycker jag,

Det ena är som redan nämnt priset, det andra att zink-luft batterierna drar ur sig väldigt fort. Oavsett om jag är på banan 3ggr i veckan eller om de bara står avslagna drar batterierna ut sig på ca 2-3 veckor. Detta händer även om du tar batterierna ur hörsekskydden.

I övrigt tycker jag de är kalas. Framförallt för att det är ett par hörselskydd som verkligen används då det inte finns någon anledning till att ta av sig dom, de är aldrig i vägen. Teleslingan fungerar toppen, i naturen har jag aldrig märkt av brummandet som en del talar om, däremot har jag gjort det när jag varit i tunga industrilokaler med stora elförbrukare