Publicerat September 28, 200619 yr Kompisen blev kallad till en vildsvinsolycka igår kväll. Men eftersom han inte kunde åka direkt så fick jag börja. Var redan två killar på plats när jag kom dit. Vi började med att låta hunden kolla där de tyckte det var ett klövavtryck och hon markerade direkt. Men stället stämde som vanligt inte så bra med förarens beskrivning.Enligt honom skulle det vara ett ben av på grisen. Vi spårade 150-200m men blev osäkra om hon var rätt eftersom hon inte är någon lysande spårhund. (lita på hunden :-[ ) Gick tillbaka och kollade där föraren sa att det skulle vara. Hunden totalt ointresserad. Tog om det första spåret 100m och släppte henne. Upptag efter 3min, stod still eller gick sakta. Jag gick på, var framme när hon skällt 15min. Det gick loss i långsamt gångstånd. Gick efter men det höll sig utom synhåll hela tiden. Var nära en gång när den ställde sig i ett dike. Gick en runda på några hundra meter men gick så småningom tillbaka över diket. Började komma närmare grisen, och ute på en gammal odlingsmosse såg jag en skymt när den jagade hunden. Såg då att ena benet var av. Sen stannade den under en tät gran. Smög fram och fick grisen rakt från sidan på 5m men då stod hunden 2m bakom. Då gjorde den ett utfall till mot hunden och stannade med fronten mot mig på 5m. Så det var bara att trycka dit en slug och den rasade ihop. Bra avslut på ett skapligt hundarbete i 45min. Enda felet är att hon har lite svårt att få stopp på dom. Sen var nästa problem var jag befann mig. När jag fick kontakt med de andra visade det sig att jag var 150m från en väg och ungefär lika långt från där hon tog upp den. Hade bara gått runt hela tiden. Grisen en sugga med dragna spenar men ingen mjölk, hade ett brott på hf där klöven hängde i skinnet. Så något stämde med vad föraren sagt.
Publicerat September 28, 200619 yr Snyggt jobb, trafik och vilt är ingen lysande kombination för det sistnämnda men faktum är att det ofta ger väldigt nyttig kunskap för både hund och jägare. Svin olycker är snart vanligare än rådjur hos mig. Mvh