Publicerat Maj 10, 201412 yr Hej Forat! Jag gick runt hos botaniserade hos en vapenhandlare häromdagen och föll pladask för ett gammalt vapen som stog längst in i ett hörn, alldeles bortglömt. Det var en Mannlicher GK (bild nedan), helstock och i kaliber 6.5x55. Jag har hört mycket gott om denna tillverkare och har också läst på lite om helstockar och dess brister. Det är ett mycket vackert vapen och jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa det. jag undrar bara om någon har någon erfarenhet av gamla Mannlichers och om någon har någon input i helstocksdebatten. Det ska sägas att mekanismen känns felfri och att det bara är mindre kosmetiska skador på stocken. Tack på förhand! Nils
Publicerat Maj 10, 201412 yr Författare Handlaren säger det men jag är inte så bevandrad att jag kan avgöra det bara sådär. Jag gissar att utbudet av ammunition minskar kraftigt om det nu skulle vara 6.5x54. Är det så?
Publicerat Maj 11, 201412 yr Jag gissar att utbudet av ammunition minskar kraftigt om det nu skulle vara 6.5x54. Är det så? Jo..... T
Publicerat Maj 13, 201412 yr Helstock i sig är onödigt. Jag hade hellre haft en SR20N än L-modellen jag har. Finns inga praktiska fördelar egentligen, däremot nackdelar, men kan du tänka dig köpa en gammal Mannlicher är du nog mer ute efter den estetiska biten än den praktiska. "Debatten" känns någorlunda skitnödig men argument mot helstock är ju objektiva. Vad hade du tänkt använda den till först och främst och vad för andra vapen har du?
Publicerat Maj 13, 201412 yr För den vanliga svenska jakten på klövvilt har en helstock långt mer än tillräcklig precision, gillar man sitt vapen och har en känsla för det så underlättar det skyttet, förutsatt att pangen är normalt friskt o sund. 6,5x54 är marginellt klass 1 men trots det ett ok väl för exempelvis ordinär drevjakt. Christian
Publicerat Maj 13, 201412 yr Författare Helstock i sig är onödigt. Jag hade hellre haft en SR20N än L-modellen jag har. Finns inga praktiska fördelar egentligen, däremot nackdelar, men kan du tänka dig köpa en gammal Mannlicher är du nog mer ute efter den estetiska biten än den praktiska. "Debatten" känns någorlunda skitnödig men argument mot helstock är ju objektiva. Vad hade du tänkt använda den till först och främst och vad för andra vapen har du? Faktum är att det här är mitt första vapen så lite allt möjligt antar jag. Jag inser att det kanske inte är ett vapen man står och nöter med på älgbanan pga kraftig värmeutveckling och dylikt men antar att den ska användas för allt möjligt. Den jakt jag kan tänka mig att jag kan få komma få komma med på är vaktjakt på rådjur och älg. Mest köper jag den för att jag gillar hur den ser ut och känns samt att en grej som fortfarande funkar efter så lång tid tilltalar mig. Ska komplettera med en hagelbock och ett klass-2 vad det lider För den vanliga svenska jakten på klövvilt har en helstock långt mer än tillräcklig precision, gillar man sitt vapen och har en känsla för det så underlättar det skyttet, förutsatt att pangen är normalt friskt o sund. 6,5x54 är marginellt klass 1 men trots det ett ok väl för exempelvis ordinär drevjakt. Christian Det här med 6,5x54... Finns det någon risk att handlaren tagit fel på kalibern där? De säger 6,5x55. Just det, läste någon stans att det kanske kommer att bli problem med 6,5x55 pga att EU ska lägga sig i allt och inget. Blyförbud och kulvikt då. Någon sanning i det? Tack så mycket för svaren!
Publicerat Maj 13, 201412 yr Kalibern brukar stå stämplad på lådans framkant på dom där-dvs rakt under kikarsiktet. Borde inte vara en 6.5x55 /Mike
Publicerat Maj 13, 201412 yr Jag tycker att du ska köpa geväret om du tycker om det, och det är fint. Kvaliteten är mycket hög. Det är förmodligen 6,5X54 som nämndes ovan. Så kolla noga innan du tror på handlaren och köper ammunition till den. Jag har hört handlare blanda ihop kalibrar på de mest hårresande sett... Det går att få tag i jaktammo till X54, men den kommer inte att finnas i närmaste butik.
Publicerat Maj 14, 201412 yr Författare Tack för alla svar! Det kan nog stämma att det här är världens trevligaste jaktforum Jag ska kolla om det är 6,5x54 och om dom isf har ammunitionen inne och vilken grad av överpris dom tar för den.
Publicerat Maj 14, 201412 yr Nilla, enligt de uppgifter jag har så laddar RWS, Kynoch samt tidigare även Norma för kalibern, det medför att det går att hitta ammo, bara inte så billigt eller frekvent, om S&B tillverkar ammo finns det en eventuell källa till billigare ammo med lite sämre kvalité. Väljer du detta vapen är en kurs i handladdning och ett inköp av sådan utrustning ett underförstått måste. /CHristian
Publicerat Maj 14, 201412 yr Är det 6,5x54 så är det stenhårt prutläge, handlaren blir inte av med den i första taget.
Publicerat Maj 14, 201412 yr Författare Nilla, enligt de uppgifter jag har så laddar RWS, Kynoch samt tidigare även Norma för kalibern, det medför att det går att hitta ammo, bara inte så billigt eller frekvent, om S&B tillverkar ammo finns det en eventuell källa till billigare ammo med lite sämre kvalité. Väljer du detta vapen är en kurs i handladdning och ett inköp av sådan utrustning ett underförstått måste. /CHristian Var sugen på att prova handladdning ändå Är det 6,5x54 så är det stenhårt prutläge, handlaren blir inte av med den i första taget. Låter bra det
Publicerat Maj 14, 201412 yr Premiärpostar väl på detta forum nu då. Fin bössa, har en M/S själv men får habegär utan dess like när jag ser en i 6,5. Särskilt 6,5x54. Det är trevliga bössor med rätt känsla. Efterkrigsvarianterna av dessa tillverkades i både 6,5x54 och 6,5x55 så det kan vara vilket som, dock står det en M/S 1903 hos samma handlare som också står som 6,5x55, och den är garanterat 6,5x54 om ingen byggt om den, så det kan ju vara så att dom skrivit fel. Två saker du bör beakta om du slår till på denna; För det första: jag har ingen egen erfarenhet av 6,5orna, men i stort är dessa bössor ganska känsliga vad gäller kulval. Rätt patronlängd och form på kula (rundnos) är ofta ett krav för att matningen skall funka som den ska, p.g.a. magasinets konstruktion. Så om du tänkt handladda så är urvalet på kulor lite begränsat. För det andra: det ser ut som att det sitter ett originalmontage för kikare på denna, det begränsar också lite urvalet för vad för sikten som passar på, då dessa är utformade lite speciellt vad gäller ögonavstånd. Men som sagt, det är sköna bössor. Hade jag inte haft dåligt med plats i skåpet så hade jag köpt 1903:an som står där utan att tveka.
Publicerat Maj 14, 201412 yr Författare För det första: jag har ingen egen erfarenhet av 6,5orna, men i stort är dessa bössor ganska känsliga vad gäller kulval. Rätt patronlängd och form på kula (rundnos) är ofta ett krav för att matningen skall funka som den ska, p.g.a. magasinets konstruktion. Så om du tänkt handladda så är urvalet på kulor lite begränsat. För det andra: det ser ut som att det sitter ett originalmontage för kikare på denna, det begränsar också lite urvalet för vad för sikten som passar på, då dessa är utformade lite speciellt vad gäller ögonavstånd. Men som sagt, det är sköna bössor. Hade jag inte haft dåligt med plats i skåpet så hade jag köpt 1903:an som står där utan att tveka. Nu nu där du säger det så såg magasinet lite märkligt ut så jag kan tänka mig att det gäller att ha rätt ammunition för att matningen ska fungera. Jag får prata med dem om urval av ammunition och eventuella material för handladdning. Jag pratade lite med handlaren om sikten och han sa ungefär samma sak, att det kanske kan vara svårt att byta ut siktet. Får prata lite mer om det då jag ska dit imorgon Stort tack!
Publicerat Maj 19, 201412 yr Författare Mycket riktigt skulle det bli svårt att byta ut orginalsiktet. Det var dock en 6,5x55 så på den punkten var det inga bekymmer. Om man måste "förstöra" bössan för att byta ut siktet så får det nog vara för min del. Men vacker var den. Får skaffa en lite senare om lusten fortfarande sitter i Tack för all hjälp!