Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som är bra på träarbete för kolvträ?

Featured Replies

Publicerat

Gett mej på kolvkammen på berettabocken nu, skjutit lite sisådär med den och spångbilden är ngr mm för hög tror jag. Tagit ned en bit, vågar inte ta mer utan att provskjuta. Förstock och främre delen av kolven dvs pistogreppet är behandlade med Berettas Tru-Oil tror jag, det är en olja som gör att kolven ser lackad ut men utan att vara det. Ser väl rätt ok ut.. sen är kolvträet rätt hyggligt så det vore kul att få hyfsad lyster i den även efter sandpappersbehandlingen.

Raspat, kört grovt sandpapper och håller nu på och nöter med 400 papper tror jag det är. Fick tipset när jag köpte sandpappret att blöta det så det inte skulle fastna spån i pappret.. vet inte om det var bra men jag har gjort det iaf. Vart ngn trädamsörja av det mest tycker jag..

Hur som.. tanken är att jag nu ska pröva vapnet och då är frågan om jag kan kladda på linolja för att skydda träet tillfälligt? Kan jag sedan, om allt är klart, dra på med lacknafta eller något för att sen gå på med den här tru-oilen? Har inte fått tag på den än så jag har den inte tillgänglig nu..

Jag är, som den kunnige säkert märker, total novis i detta ämne så tips och tankar emottages tacksamt!!!

Mvh!

Publicerat
Gett mej på kolvkammen på berettabocken nu, skjutit lite sisådär med den och spångbilden är ngr mm för hög tror jag. Tagit ned en bit, vågar inte ta mer utan att provskjuta. Förstock och främre delen av kolven dvs pistogreppet är behandlade med Berettas Tru-Oil tror jag, det är en olja som gör att kolven ser lackad ut men utan att vara det. Ser väl rätt ok ut.. sen är kolvträet rätt hyggligt så det vore kul att få hyfsad lyster i den även efter sandpappersbehandlingen.

Raspat, kört grovt sandpapper och håller nu på och nöter med 400 papper tror jag det är. Fick tipset när jag köpte sandpappret att blöta det så det inte skulle fastna spån i pappret.. vet inte om det var bra men jag har gjort det iaf. Vart ngn trädamsörja av det mest tycker jag..

Hur som.. tanken är att jag nu ska pröva vapnet och då är frågan om jag kan kladda på linolja för att skydda träet tillfälligt? Kan jag sedan, om allt är klart, dra på med lacknafta eller något för att sen gå på med den här tru-oilen? Har inte fått tag på den än så jag har den inte tillgänglig nu..

Jag är, som den kunnige säkert märker, total novis i detta ämne så tips och tankar emottages tacksamt!!!

Mvh!

Räcker det inte med 1 papper, 400 verkar vara väldigt många, måste vara svårt att hålla samtidigt......... ;)

Publicerat

Kolla följande tråd http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=3159.0

Mycket nöjd med min kolv nu, se betydligt bättre ut än innan då den var behandlad med trueoil!

Mats

Publicerat
  • Författare

mats_bengt.. Det såg helt klart väldigt bra ut!

Dock, jag orkar inte ge mej på detta, det skulle nämligen innebära att jag tvingas gå på hela pistolgreppet samt förstocken och så kul är det inte.. Köpte en slipmaskin idag, skitkul, plockade ned kanterna på träbakkappan på 3 minuter! Kortat kolven och då vart bakkappan förstor.. men inte nu längre!

Fler tankar om olja nu och tru-oil sedan?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ok våtslipningen klar.. känns inte helt 100% dessvärre, tror jag när nöjd med höjden men då jag svingar i sidled så ser det ut som huvudet halkar iväg.. Skit samma.. Står på tork nu, spolat av slipkladdet med vatten. Blir nog riktig olja direkt bara jag får tag på skiten..

Mvh!

Publicerat

"Kolvmakarn" som heter Andreas är snuskigt bra på kolvar.

Prova maila.

Publicerat
  • Författare

Tack! Testar det..

Mvh!

Publicerat

Inget bra att först lägga på linolja och sen Tru-Oil. Tru-Oilen har då en förmåga att inte suga in i trät utan bara lägga sig på ytan och inte vilja torka. Brukar använda Tru-Oil till porfyllning som då våtslipas in. Då porerna är fyllda kan man ge sig på med mer Tru-Oil för att få ett lackat utseende. Vill man ha en matt yta är kokt linolja bättre.

Publicerat

Nedanstående är medlem i Jaktsidan och på robsoft

http://home.swipnet.se/kolvmakeri/

el. kika på www.nollkoll.tk

och vapensmeder.

:D

Publicerat
  • Författare

U J..

Ok var o hälsade på hos en kompis från Robsoft och fick en hel del vettiga tips! Han slipade även in första svängen med tru-oil. Jag drog på en sväng till igår och ska på bössan igen idag. Ingen linolja utan enbart tru-oil..

Det här smörjjobbet fixar jag lätt, ska dock konsultera kolvmakaren för slutfasen i jobbet. Som det ser ut nu så kan det nog bli trevligt bra iaf..

Ska försöka mickla in en bild senare så ni se hur eländet ser ut..

Mvh!

Publicerat
U J..

Ok var o hälsade på hos en kompis från Robsoft och fick en hel del vettiga tips! Han slipade även in första svängen med tru-oil. Jag drog på en sväng till igår och ska på bössan igen idag. Ingen linolja utan enbart tru-oil..

Det här smörjjobbet fixar jag lätt, ska dock konsultera kolvmakaren för slutfasen i jobbet. Som det ser ut nu så kan det nog bli trevligt bra iaf..

Ska försöka mickla in en bild senare så ni se hur eländet ser ut..

Mvh!

Han är duktig kolvmakaren och en fin verkstad har han hemma också. :D

Publicerat
  • Författare

Ok mailat honom nu så får vi se.. anar att han kan vara rätt trött på oss glada amatörer som ska ha hjälp..

Mvh!

Publicerat
Ok mailat honom nu så får vi se.. anar att han kan vara rätt trött på oss glada amatörer som ska ha hjälp..

Mvh!

Det är ju tur att man inte ha mer än 3-4 km till honom. ;D Man kan åka dit när man vill bara man har kollat så att han är hemma. ;D

Publicerat
  • Författare

Inte fått något svar.. frågar igen, hur fixa den slutgiltiga finishen? Känns som att oavsett hur försiktig man än är när man smörjer in vapnet så får man iaf massa ränder med överskott av olja när det torkat..

Mvh!

Publicerat
Inte fått något svar.. frågar igen, hur fixa den slutgiltiga finishen? Känns som att oavsett hur försiktig man än är när man smörjer in vapnet så får man iaf massa ränder med överskott av olja när det torkat..

Mvh!

Han har mycket att göra. :D