Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Projekt: Tikka eller Sako?

Featured Replies

Publicerat

Som så många andra här går jag i lite projekttankar.  Jag är ganska lång och har ett par babianarmar så många ”originalkolvar” passar mig inte så bra. Jag har lämnat in ett av mina gevär till en vapensmed för några åtgärder och i samband med detta visade han mig lite av de arbeten han sysslade med i dagsläget. Givetvis blev man inspirerad, framför allt när han visade en drilling som han tillverkade en ny kolv till.  Den var mycket grovskuren och kolven var längre än standard (då ej anpassad efter ägaren) och passade mig perfekt, tyckte både jag och smeden. Nåväl när jag körde hem därifrån började en tanke gro. Jag borde skaffa mig en studsare med en kolv som är byggd utifrån min kropp och mina armar.

Av de här bilderna blev man riktigt inspirerad.

http://www.kolvmakeriet.se/galleri/arbeten/tikka_m65/

http://www.kolvmakeriet.se/galleri/arbeten/sako_375_hh/#par

Nu till mina tankar, funderingar och frågor. Jag vet att det finns en del liknande trådar, men som många andra tycker jag att de frågor jag har inte är helt besvarade. Vapensmeden jag var hos sa att han helst arbetar med mauserlåda/mekanismer. Tyvärr tror jag det blir dyrt. Andra lådor som han rekommenderade (i lägre prisklass) var framförallt Tikka och Sako. Som dyrkare av finskt skrot så tyckte jag det lät intressant.

Tikka 65

Jag vet att de finns från 6,5x55 till 300 win mag. Nu är det en vanlig låda jag är ute efter. Min tanke är en 6,5 x 55 med en pipbytare och en extra pipa i 9,3 x 62. Eftersom mig veterligen m65 ej finns i 9,3x62 tror ni att lådan håller för det trycket? Den grövsta de byggt verkar vara 300 win mag.

Mest troligen blir det en pipbytare av ”skruvmodell” med verktyg på grund av kostnader, men det hade varit häftigt med en pipbytare med bajonettfattning.  Kan man använda befintligt pipa eller måste man skaffa två nya, oavsett lösning?

Ett alternativ är en 308 w i Tikka m55.

Jag sökte på Tikka m65/m55 och problem och fann följande diskussion: https://www.flashback.org/t363176

Jag har enbart sett/läst om detta på Flashback och tänkte höra stämmer detta? Någon som vet om att det faktiskt inträffat en sådan olycka, och hur stora är riskerna?  För er som inte vill läsa länken framkommer det att slagstiftet på något vis skall sticka ut när det inte är spänt och kan således orsaka ett vådaskott (eftersom slutstycket ej är låst i lådan kan det orsaka ödesdigra konsekvenser för skytten).

Sako

Vad finns det för- och nackdelar med de olika modellerna?

Sako 75: har väl Tikkas magasin och tre låsklackar, men vilka svagheter finns?

Sako L691, AV L61R och äldre modeller så som Finnbear vet jag inte så mycket om. Vilka för- och nackdelar finns med dem. Vilka passar till ovan projekt?

Rent subjektivt känner jag så här: Tikka är riktigt robust och funktionellt medans Sako är lite mer petitte och sexig. Bägge gör dock jobbet. Rent allmänt gillar jag funktion före andra egenskaper.

Det vore roligt med era tankar och åsikter. Någon som genomfört ett liknande projekt och vill dela med sig av sina erfarenheter är välkommen.

Något man bör se upp med?

Detta är i nuläget en projekttanke och jag försöker bilda mig en djupare förståelse och bättre uppfattning om projektet. 

Publicerat

Egentligen har det nog inget så om vilket märke du väljer, sålänge du hittar en bössa med rätt kaliber som du tänkt dig så är det nog bara att köra utifrån det.

Själv har jag en tikka m55 308w, och den är himmelsk att skjuta med, har också hört mycket om problem med just slustycket men har aldrig själv haft något problem med det eller hört någon som haft.

Har dålig erfarenhet av sako men tikka och sako ska vara ganska likvärdiga i just "prestanda" mässigt.

Publicerat

Både Sako och Tikka är fina vapen! Många av de äldre modellerna är riktigt fina hantverk! Sen så kan man ofta få de för väldigt bra pris!

Angående din fundering om Tikka så anser jag någon oro är ganska obefogad. Något sådant kan hända på andra vapen också och för att det skall hända behövs att ganska stor kraft, Man bör dessutom kontrollera vapen oavsett modell när man sätter ihop dem....De är trots allt vapen!

Jag har en Sako L61R som bruksbössa, underbart vapen. Enda nackdelen som jag kan se med den är de koniska kikarfästerna som Sako har. Men det är i praktiken ett mindre problem, aldrig vållat mig några problem.

Publicerat

Jag föredrar Tikka m55 själv, men eftersom du tycks vilja ha långa patroner så ska du såklart ha en m65. :) De har gjorts i 9,3x62 men det hade inte varit något problem med trycket oavsett eftersom 300 win mag laddas till lite högre tryck än 9,3x62.

Jag tror du har såpass koll så du märker om slutstycket är spännt eller slackat när du stoppar det i bössan, för egen del sprang jag och testade detta på en av m55orna och jag får då inte i slutstycket hela vägen om det ej är spännt.

Publicerat

Du har varit till Rolf Ekeberg ser jag.

Bara till att gratulera, för han är en ruggigt duktig kolvmakare.

Att välja mellan Tikka eller Sako-lådor tycker jag är en smaksak. Vilka detaljer man vill ha.

Jag gillar Sako med det fasta magasinet och ledad botten, helt i stål. Och den typiska Sako-varbygeln.

Sako L61R från slutet av 80- och början av 90- tycker jag "peakar" kvalitetsmässigt.  De håller mycket hög kvalitet.

591 och 691 fick en del billigare Tikka-lösningar. Men det är fortfarande bra mekanismer.

En custmbyggd pipbytare är mycket trevligt, men det krävs en hel del avancerat smedsarbete, så välj med omsorg.

Du kan använda originalpipan och sedan låta passa in en till.

Väljer du ett system med löstagbara magasin - kolla att det finns magasin att få tag i. Helst samma i båda kalibrarna. Men åtminstone ska det finnas i reserv.

Tikka 55 / 65 bör inte vara några bekymmer.

Publicerat
  • Författare

Som ni påpekar så är flera av de äldre finska modellerna bra vapen. Personligen är jag mest förtjust i Tikka, men inför ett eventuellt projekt så är det bra att få lite input.

I går hade jag inte en aning om  ev problem med slutstycket hos Tikka. Eftersom jag aldrig hört om det innan eller känner någon som haft problem med det ville jag förhöra mig här.

Om det blir en pipbytare blir det nog en M65 annars en M55, om inte några Sako-entusiaster påverkar mig.

Jag trodde trycket var högre i 9,3:an,  man lär sig alltid något nytt.

@ Skitjakt, precis som du säger. Man skall alltid vara försiktig med vapen.

Publicerat
  • Författare

Nja, jag har inte varit hos den smeden utan valde bilderna för att jag gillar kolvarna/arbetet (jäkligt snyggt) och kan eventuellt tänka mig något liknande till mitt eget projekt.

Jag bor i Skåne så om det blir aktuellt så blir det mest troligen någon av grabbarna i Klippan. Nyhuus utför ett mindre arbete för mig nu och han verkar vara bra att ha att göra med.