Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

8x57js effekt i vilt, erfarenhet någon?

Featured Replies

Publicerat

Hej! 

Kan någon bidra i text eller i bild, sina erfarenheter av köttförstöring och effekten i vilt med kal 8x57Js? 

Tacksam för svar och åsikter

Mvh

Publicerat

Finns mycket skrivet om detta, och för att sammanfatta så behöver du inte vara orolig för att något överlever. ;)

Publicerat

+1 på sidelock.

Tidigare i mitt liv har jag jagat mycket med 8x57,skjutit älgar,hjortar,grisar och rådjur,av alla kalibrar jag ägt så är min uppfattning att 8x57 varit den mest dödliga,vilteffektiva patron jag använt-allting bara dör snabbt.

/Mike

Publicerat

Jag tycker det är lite dålig chockeffekt i min...rådjur skjutna mitt i bogen har sprungit 40-100 meter varje gång. Men det är inte säkert att det beror på kalibern. Hade troligen fått en bättre effekt med lite längre pipa och bst/vulkan ist för oryx. Däremot har jag fått genomslag 100% av skotten, såväl älgtjurar som 100+ grisar!

Publicerat

Helt rätt,kulan styr mer än kalibern egentligen,jag sköt mest med RWS brenneke TIG,brutal död i dom.

/Mike

Publicerat

Vill slå ett slag för Sako Hammerhead och S&B SPCE.

S

Publicerat

Med Alaska ligger både älg och gris på platsen vid bogträff, rå har jag aldrig jagat med den bössan däremot så får jag ta bord bogen ibland bägge så i år kommer jag att prova Sako Hammerhead :-)

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Publicerat

En hammerhead skjuten snett framifrån har passerat nacken slåt sönder bogbladet och satt i skinnet.

Ca 35 m på en 70kg gris

post-5975-0-69328800-1400186814_thumb.jp

S.

Publicerat

Har skjutit ett antal grisar mellan 35 och 116kg med 8x57JS och 12,7g Oryx - jag hävdar enträget att den inte har gett mycket bättre effekt än de andra kalibrarna jag skjutit kl 1-vilt med. Skottplacering och kulval är av yttersta vikt när man synar kalibrar i detta register - skillnaderna mellan 6,5-7-7,62 via 8mm är inte så stor om mantänker efter.

Mvh

Joacim