Publicerat Maj 13, 201411 yr Hej på er, Mitt första inlägg här. Håller nu på att ta Jägarexamen och har redan blivit tillfrågad om jag är intresserad av att köpa ett vapen. En 6PPC, som jag skjuter (om jag får säga det själv) riktigt bra med. Allt känns bra med detta gevär, förutom möjligheterna att få tag i ammunition. Det verkar vara så gott som omöjligt och det gör att jag drar mig lite för att köpa den, tråkigt bara när den passar Som det känns perfekt! Vet ni vart det kan gå att få tag i ammunition???
Publicerat Maj 13, 201411 yr Den enda färdigladde patron jag känner till gör Sako,en laddning med matchkula. Du lär behöva beställa den via sako sweden,finns nog ingen handlare som ligger med den kalibern på lager. Handladdning är ett absolut måste. /Mike
Publicerat Maj 13, 201411 yr Författare Ja alltid är det något man glömmer säga:) han som har vapnet idag skickar med allt man behöver för att ladda själv. Sako har faktiskt en matchkula, men detta verkar inte vara någon jaktammunition direkt. Finns det större valmöjligheter på kulan tror ni om man kan ladda själv?
Publicerat Maj 13, 201411 yr Bössan är sannolikt en Sako va? Du kommer bli begränsad i kulutbudet då den har en räffelstigning för lätta kulor,men det finns jaktkulor för kalibern. /Mike
Publicerat Maj 13, 201411 yr Ja absolut. 6mm har ett bra utbud, alla större tillverkare har flera varianter.
Publicerat Maj 13, 201411 yr Författare Tack ska ni ha, i vanliga fall hade jag nog avstått från att köpet men eftersom vapnet passar mig bra har jag svårt att låta bli. Känns bra att kunna lufta sina tankar och funderingar här på forumet. Det är ingen sako-bössa moderator, men tyvärr minns jag inte namnet.
Publicerat Maj 13, 201411 yr Jag har för mig att Sakos patroner är laddade med en 70 grains Sierra-kula. Börjar du ladda så finns det stora möjligheter med kalibern för klass 2-3 jakt. Varberger då? Dom tillverkade fabriksbössor i 6PPC.
Publicerat Maj 17, 201411 yr Författare Hej Danne, Ett sent svar men visst är det ett varberger vapen jag tittar på. funderar om jag ska använda det under uppskjutningen för jägarexamen istället för .22:an. Bättre sikte och stabilare vapen kan ju inte vara en nackdel vid grundprov kula. Och tack vare er här är jag nu inte så orolig över att inte få tag i ammunition längre, det verkar ju finnas om man kan tänka sig att ladda själv.