Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

På vilket avstånd ska jag skjuta in min .22lr?

Featured Replies

Publicerat

Jag var på skjutbanan igår och testade lite.

Bl.a .22:an.

På 50 meter tar skotten där dom ska, mitt i tavlan.

På 80 meter tar dom ca en decimeter lägre.

Hur är kulbanan på en .22:a?

Skulle jag tjäna på att skjuta in den på 80 meter istället?

Hur mycket för högt skulle den då gå på 50 meter?

Publicerat

För jakt är 60 meter långt med en 22LR, jag skulle tro att de flesta skott jag avlossar är mer i storleksordningen 20-30 meter, allt givetvis beroende på jaktform, jag hade inte skottställt en 22 LR på 80 meter eller 100 meter för den delen,

40 eller 60 meter är lagom och ger rimliga över och underslag på avstånden hitom och bakom,

att ens försöka träffa, säg en kanin eller en kråka med en 22LR på säg 80-100 meter kräver mycket av skytten i form av vana, vindläsning, avståndsbedömning med mera, etiken i sådant skytte bör hållas i det främsta rummet.

Jag kan inte utan inskjutning, skjuta så väl med en 22LR att jag kan garantera träff på det avståndet och med mål av den storleken, finns säkert andra som kan. /CHristian 

Publicerat

Jag har min inskjuten på 50 m, av den enkla anledningen att 22 lr banan är så lång. Mitt andra argument för detta är att skulle jag ut och jaga med den så är det lättare för mig att hålla över på långa håll än att hålla under på korta håll (lättare att komma ihåg). Rätt eller fel vet jag inte, men så resonerade jag i alla fall. 

Kollar man kulbanan på normas sida så stämmer det precis med dina observationer, 0@50 -10@80.

Tänkte du jaga med den eller bara skjuta på bana?

Publicerat

50 m. Vill du skjuta på längre håll...köp en 22 WMR :cool:

Publicerat

50 m. Vill du skjuta på längre håll...köp en 17HMR :cool::thumbsup:

Publicerat

50 m. Vill du skjuta på längre håll...köp en 17HMR :cool::thumbsup:

...even better! :yes:

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar.

Min är som sagt inskjuten på 50 meter.

På det avståndet träffade jag Biltema-snurrans bägge mål varje gång.

När jag flyttade den till 80 meter träffade jag Biltema-snurrans nedre mål, grisen, på första skottet då jag höll över ungefär så mycket som jag trodde mig behöva.

Jag missade dock det övre målet, ankan, ganska konsekvent, vilket gav mig en rätt klar indikation på att det är för långt avstånd för mig att jaga på, på ett säkert sätt.

Den slutsatsen i kombination med era svar har fått mig att bestämma mig för att ha den kvar på att vara kvar på att vara inskjuten på 50 meter.

Det skulle dock vara intressant att prova ett kikarsikte med BDC. :)

Jag kommer att jaga skräpfågel hemmavid med bössan, men främst kommer jag att använda den på skjutbanan för övningsskytte och att experimentera med för att försöka lära mig mera om skytte och hur drop och vindavdrift fungerar.

Publicerat

22lr är nog det bästa sättet att öva och lära sig skjuta. Jag och min bror sköt 1000-tals skott med våra 22or och var ivriga Trast-jägare då vi var småpojkar.

Något som man nog hade igen då man skulle jaga på "riktigt". Har ingen 22lr nu och saknar det som tusan.