Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuta inn på nytt efter demontering

Featured Replies

Publicerat

Hej, ska under helgen transportera mitt vapen i ryggsäck och tänkte Skruva isär det totalt för att packa ner det, gjort detta flera gånger t.ex för lite noggrannare vapenvård, men tänkte även skruva loss kikaren och upplevare den på ett säkrare ställe under transporten, till min fråga: behöver vapnet skjutas inn på nytt om jag skruvar av kikaren?

Tacksam för svar!!

Publicerat

Ja, det behöver du, men det behöver du även om du skruvar isär bössan. Du kan ju ha tur att det inte händer nåt, men det kan lika gärna skilja en halvmeter i träffläge om du har otur. 

Publicerat
  • Författare

Allvarligt? Jag har ett flertal gånger demonterat vapnet för att utföra vapenvård, aldrig ändrat träffbilden överhuvudtaget. Pipan och kikaren är ju "ett", sedan är ju stocken för sig. Alt kon ju Hamna nåra millimeter annorlunda, men stocken och kikaren har det ju inte hänt något med. Og det är väl bara om dessa två andras, traffbilden ändras? Har jag så värkligen haft jätte många gånger??

Publicerat

Allvarligt? Jag har ett flertal gånger demonterat vapnet för att utföra vapenvård, aldrig ändrat träffbilden överhuvudtaget. Pipan och kikaren är ju "ett", sedan är ju stocken för sig. Alt kon ju Hamna nåra millimeter annorlunda, men stocken och kikaren har det ju inte hänt något med. Og det är väl bara om dessa två andras, traffbilden ändras? Har jag så värkligen haft jätte många gånger??

Ursäkta att jag frågar, men, är du nykter? :P

Publicerat
  • Författare

Jo, jag är nykter.. Skriver på en iphone med norsk rättskrivning, så den autocorrectar alt jag skriver höger och vänster, och jag är ej svensk därför grammatiken blir sådär, läste inte igenom mitt förra innläg innan jag postade, och ser nu att det var rätt slarvigt ja :) men har jag tidigare haft en jäkla tur med att inte behöva skjuta inn efter att skruva isär pipan från stocken?

Publicerat

Ja, det har du sannolikt, det kan räcka att du drar skruvarna olika hårt från en gång till en annan, det kan bli spänningar i stocken,finns en del felkällor. Lite nyfiken på vad du ha för bössa?

Publicerat

Jo, jag är nykter.. Skriver på en iphone med norsk rättskrivning, så den autocorrectar alt jag skriver höger och vänster, och jag är ej svensk därför grammatiken blir sådär, läste inte igenom mitt förra innläg innan jag postade, och ser nu att det var rätt slarvigt ja :) men har jag tidigare haft en jäkla tur med att inte behöva skjuta inn efter att skruva isär pipan från stocken?

Hahaha! Ja, då förstår jag.

Man kan bli tokig på telefonerna när dom ändrar orden man skriver. :)

Publicerat

Dra inte stockskruvarna tills du blir blå som en smurf så är det inget problem. Så länge jag inte tar bort kikaren från pipan anser jag inte att jag behöver skjuta in igen efteråt.

/Markus

Publicerat

Dra inte stockskruvarna tills du blir blå som en smurf så är det inget problem. Så länge jag inte tar bort kikaren från pipan anser jag inte att jag behöver skjuta in igen efteråt.

/Markus

Det där beror HELT på vilken bössa du har och hur pass väl kolven är inpassad.........

Gör man rätt när man tar av kikarsiktet och ringar/baser sitter rakt så brukar det (läs nu verkligen brukar = för det mesta men INTE alltid) inte vara några problem. Men har du minsta lilla sneda baser och ringar som inte är inslipade kan det hoppa ganska ordentligt.

/T

Publicerat

Man kan ha rätt i det som Ruzzelite anger men det är verkligen inget att vara helt 100 säker på, idag accepterar vi Blaser fästena som skottfasta, av och på men företar man en noggrann testning även där så kommer det att dyka upp en felkälla och skott som inte tar som avsett,

utan att närmare ange vapen, montage och metod så är det inte tillrådigt att jaga utan att kontrollera skottställningen med en pang man rivit innan. Vissa vapen, vissa montage och vissa metoder kan göra det halvt om halvt ok men jag gör det inte. /CHristian

Publicerat
  • Författare

Ja, det har du sannolikt, det kan räcka att du drar skruvarna olika hårt från en gång till en annan, det kan bli spänningar i stocken,finns en del felkällor. Lite nyfiken på vad du ha för bössa?

Har en Tikka 30-06, de lux står det på licensen som model.

Publicerat

Trä stock! Helt klart läge att kontrollera skottställningen, det kan gå bra 8 gånger i rad för att skita sig rejält den nionde. /CHristian

Publicerat
  • Författare

Okej, tar åt mig det ni säger. Får hitta ett annat sätt att frakta vapnet på!! Tacksam för era svar!

Publicerat

Finns ju t ex Eberlstock-varianten på ryggsäck där du kan ha vapnet odelat, eller fodral med dubbelsele.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Det var ett bra tips, de gånger jag "tvingas" att resa med vapen i ryggsäck/väska har det dock varit frågan om att det sker inom SL/ lokal trafiks försorg, kan förstå TS om han inte vill skylta med vapen det kan uppstå jobbiga situationer. /Christian 

Publicerat

Det var ett bra tips, de gånger jag "tvingas" att resa med vapen i ryggsäck/väska har det dock varit frågan om att det sker inom SL/ lokal trafiks försorg, kan förstå TS om han inte vill skylta med vapen det kan uppstå jobbiga situationer. /Christian

Fraktade hem .22-an på tunnelbanan i ett fodral för innebandyklubbor, sjukt trångt, men det gick. Inte ett höjt ögonbryn på hela vägen.

Hade inte gått med .308-an...

Publicerat

Det finns så kallade "gigbags" -mjuka fodral till gitarrer, finns massa olika med olika grad stoppning, skulle säkert kunna modifieras att passa. Inte lika i ögonfallande som ett vapenfodral.

Publicerat

Aha, det kanske avsågs den typen av transport, där man inte vill skylta med ett vapen... så långt tänkte jag ju inte - men i sådana fall är det väl historiskt fiollådor av olika slag som gäller, eller som i Banderas-filmen där, 'Desperado' vill jag minnas att den heter. Då kan man ju använda den omedelbart om det dyker upp en bock när man kliver av bussen!

Kanske en aning OT... men ha en trevlig lördagskväll :biggrin: